vertraagd starten

16 aug 2021 16:27 #1 door wimj
vertraagd starten werd gestart door wimj
Vandaag wilde ik op pad maar toen ik de sleutel omdraaide gebeurde er niets, geen lampje ging branden. Nogmaals geprobeerd, geen lampjes aan.
Terwijl ik overwoog wat de oorzaak kon zijn (zekering leek het meest logisch) floepten de lampjes aan en kon ik starten. Dit bleef zo de keren dat ik opnieuw moest starten (boodschapjes gedaan).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2021 16:32 - 16 aug 2021 16:33 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vertraagd starten
hallo wim

Als er geen hiss controle lampje aan gaat van zodra je sleutel in het contact zit is er een signaal probleem tussen de chip in je sleutel en de hiss ontvanger die de boel vrij geeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2021 18:41 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic vertraagd starten
Ik lees niet dat Wim specifiek HISS bedoelt.

Wim, wellicht kun je even verduidelijken: bedoel je alle lampjes - dus je doet het contact aan en er gaat NIETS meteen branden ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2021 20:11 #4 door wimj
Beantwoord door wimj in topic vertraagd starten
Er gaat in eerste instantie inderdaad geen enkel dashboardlampje branden, na 10-20 seconden gaan ze allen branden en de HISS aanduiding gaat dan na een seconde of 2 weer uit. Ik heb inmiddels ook de reservesleutel geprobeerd, zelfde resultaat. Overigens gaat het om een 650.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2021 09:07 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic vertraagd starten
Wim,

Hoe is de toestand van je accu ?

10-20 seconden is echt ontzettend lang.

En branden ze echt helemaal niet of gloeien ze misschien toch heel flauw ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2021 09:49 #6 door wimj
Beantwoord door wimj in topic vertraagd starten
De lampjes branden echt niet (donkere schuur) en als ze branden is dat op normale, felle wijze. De staat van de accu weet ik niet maar de startmotor draait krachtig rond en de verlichting doet het bij niet draaiende motor normaal. Ik heb geen gereedschap om de staat echt te testen.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2021 12:15 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vertraagd starten
- Losse accupool ?
- los contact bij contactslot stekker ?
- massa aansluiting ?

Los kan ook nog inhouden gecorrodeerd......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2021 16:02 #8 door wimj
Beantwoord door wimj in topic vertraagd starten
Rob, zou je in deze gevallen ook geen haperingen tijdens het rijden moeten opmerken?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2021 16:36 - 18 aug 2021 16:38 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vertraagd starten
Niet noodzakelijkerwijs....... (mooi woord toch :D )

Als het net aan vast zit, kan het zijn dat het initieel contact te weinig is (er niet is), en als het er wel is en je de motor kunt starten en door de trillingen de momenten van geen contact dusdanig kort zijn dat je daar geen last van hebt.

Maar het blijft een vaag verhaal inderdaad.

Ik verwacht dan ook eigenlijk niet dat het in de accu polen zit, want meestal is het daar juist tijdens het starten van de motor dat je een losse accupool merkt. Door de grote spanning die gevraagd wordt tijdens het starten wordt het contact namelijk dusdanig belast dat het zichzelf eigenlijk los wil duwen (anti magneet) en dan dus geen contact meer maakt en alles uit valt. Startknop los, en alles doet het weer omdat het contact weer gemaakt wordt. (Een beetje zoals de brandstofpomp in de AT :D )

EDIT: als het gebeurd eens even aan de bedrading jutteren om te zien of het helpt. Het moet hoe dan ook ergens in het hoofd spannings systeem zitten

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2021 14:13 #10 door wimj
Beantwoord door wimj in topic vertraagd starten
Om het topic af te ronden: Rob heeft het contactslot uit elkaar gehaald; er bleek prut en corrosie te zitten in het onderste/contact deel. Na zo goed mogelijk reinigen werkt e.e.a. weer als vanouds, dank Rob.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2021 14:39 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic vertraagd starten
Top, fijn dat het opgelost is en bedankt voor het terugkoppelen !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden