Kleiner voortandwiel

16 feb 2010 09:38 #1 door snicker
Kleiner voortandwiel werd gestart door snicker
Hallo,

Ik heb mijn Dero te koop gezet omdat ik op mijn zinnen heb gezet op een motor die een paar ton lichter is en die wat fanatieker op het gas reageert (KTM 990 Adventure).
Het loopt helaas geen storm met de verkoop en dus is de kans zeer wel aanwezig dat ik nog een jaartje doorrijd op mijn Tri-Colore....
Nu zit ik er aan te denken om een kleiner voortandwiel te monteren want ik denk dat ik dan ook een veel fanatiekere en harder trekkende motor krijg.
Die paar ton gewicht zal er wel niet mee afgaan :))

Wie heeft er ervaring met het rijden met een kleiner voortandwiel?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet'n
Snicker aka Wim



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2010 13:04 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kleiner voortandwiel
voor ca 30 euro weet je het..

maar de motor zal zeer zeker sneller van zijn plek gaan .
het toerental zal over het algemaal ca 500 toeren hoger liggen bij de zelfde snelheid.

brandstofverbruik zal  toenemen.
maw.. de motorfiets zal meer gaan leven en nerveuser worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 06:20 #3 door David
Beantwoord door David in topic Kleiner voortandwiel

Zelf heb ik nog geen ervaring. Maar ik ben onlangs naar Oostenrijk verhuisd en gaan werken bij een Honda/KTM dealer. Dus genoeg om over te praten met m'n collega's...........Hier monteert haast iedereen een kleiner voortandwiel op de Varadero gewoon om dat tie dan lekkerder door de korte (haarspelden) bochten gaat.
Zoals Ad al schrijft. iets meer toeren bij gelijke snelheid.
Ik ga het ook proberen binnenkort, nu ik niet meer de grote afstanden hoef af te leggen om perfect te kunnen sturen.
En KTM..........Voor mij hoeft dat plots niet meer zo nodig  ;) Als ik het zeggen mag :-X 

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 09:33 #4 door snicker
Beantwoord door snicker in topic Kleiner voortandwiel
Ad en David,

Dank voor jullie reacties.
Ik heb bij deze definitief besloten om het kleinere voortandwiel te monteren.
David, waarom ben je niet meer zo enthousiast over KTM?
Aangezien ik zo'n apparaat hoog op de verlanglijst heb staan ben ik zeer nieuwsgierig naar jouw mening. Jij werkt er dagelijks mee en bent denk ik een echte ervaringsdeskundige.

Ik hoor 't graag.

Groet'n
Snicker aka Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 18:53 #5 door David
Beantwoord door David in topic Kleiner voortandwiel

Onderstaand relaas is mijn ervaring van de afgelopen vier weken (ja, ben net door de proeftijd heen ;D Ik hoop niet dat de baas op een Nederlands forum leest. Hij geilt op alles waar KTM op staat) en een ieder mag dat op eigen wijze interpreteren, want er zullen ongetwijfeld genoeg mensen met veel plezier rondrijden op een KTM ........

Wie gaat er hier tegenwoordig nog naar een dealer?(ook hier is het uur tarief 80 euro)..............Dat zijn mensen die of garantie hebben of de beurtjes moeten doen om garantie te behouden. Dus wat er hier door de werkplaats komt is allemaal nieuw tot vrijwel nieuw spul. Dan te bedenken dat in die vier weken we al een lc4 en een lc8 blok compleet uitelkaar hebben gehad. (problemen met schakelklok, nokkenas, spontane olielekkage.) Diverse motoren die voor een eerste beurtje komen, waarbij je dan elke schroef moet controleren omdat de helft gewoon los zit. Een wand vol speciaal gereedschap voor KTM. En waar is het Honda of Yamaha gereedschap? Niet nodig. En dan is nog niet eens het seizoen begonnen. In de showroom is het allemaal erg mooi en imposant. Maar ik blijf liever bij Honda. Ik zoek bijvoorbeeld voor woon werkverkeer een leuke 1 cilinder...............KTM's genoeg hier, maar ik zoek gewoon een XL of Dominator. Nog een mooi voorbeeld: Vraagt een klant aan een monteur: Binnenkort loopt de garantie van mijn Adventure af. Zal ik een nieuwe kopen of hem bij jou in onderhoud doen? (de meeste monteurs beunen flink bij). Zegt die monteur: Koop alstublieft een nieuwe, dan heb je weer garantie...Ik wil die van jouw niet in onderhoud nemen.

Grüss Gott ;)

En als er eens iemand mooie bochten wil zien...Bis Bald.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 23:05 #6 door snicker
Beantwoord door snicker in topic Kleiner voortandwiel
David,

Dank je wel voor je duidelijke uitleg.

Ik zal er nog eens een paar nachtjes over slapen.
Het is puur hobby en kost met zo'n oerbetrouwbare Honda ook al genoeg, ze schijnen ook nog meer te zuipen...

Groet'n
Snicker aka Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2010 17:30 #7 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Kleiner voortandwiel
OFF-topic maar niet helemaal....

Om op de grote weg iets comfortabeler te rijden, lees iets minder toeren maken (mis de zesde versnelling na twee jaar nog steeds!) vroeg ik me af of het mogelijk is om een iets groter tandwiel voor te monteren (of achter iets kleiner)???

Het nadeel zou zijn dat je iets minder snel weg zult rijden maar dat maakt me denk ik niets uit. Zijn er nog meer nadelen te bedenken? Meer slijtage van de koppeling omdat bij het wegrijden de motor minder makkelijk in beweging komt en je dus iets meer slip hebt?

Ben benieuwd naar de meningen.

Grote voordeel: minder toeren op de snelweg - lager brandstof verbruik  ;) (blijven Nederlanders!)

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2010 17:44 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kleiner voortandwiel

OFF-topic maar niet helemaal....

Om op de grote weg iets comfortabeler te rijden, lees iets minder toeren maken (mis de zesde versnelling na twee jaar nog steeds!) vroeg ik me af of het mogelijk is om een iets groter tandwiel voor te monteren (of achter iets kleiner)???

Het nadeel zou zijn dat je iets minder snel weg zult rijden maar dat maakt me denk ik niets uit. Zijn er nog meer nadelen te bedenken? Meer slijtage van de koppeling omdat bij het wegrijden de motor minder makkelijk in beweging komt en je dus iets meer slip hebt?

Ben benieuwd naar de meningen.

Grote voordeel: minder toeren op de snelweg - lager brandstof verbruik  ;) (blijven Nederlanders!)


voor is haast geen ruimte meer om een grotere te monteren en daar komt bij dat ze ook niet leverbaar is... wel kleiner

de enige mogelijkheid is dan om op het achterwiel een kleinere te monteren

deze zijn er in 41,42,43,44 en 45  daarna komt 47 (de standaard waarde)

als je dit wilt proberen zou ik  gaan voor de 44 maar bedenk dat je ketting dan ook iets korter moet worden

als je dit wilt kan ik dit regelen voor je

je weet wel.. de ketting set actie op het forum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2010 18:16 #9 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Kleiner voortandwiel
Had inderdaad jouw opgezette TCN kettingset-actie gezien. Enige is is dat mijn kettingset nog goed is en het dus zonde vind om daar nu geld aan uit te geven (heb nog een aantal andere dingen die ik nu moet doen). Volgend jaar op z'n vroegst zal er een nieuwe set omheen moeten en dan zal ik zeker weer even jouw kant op komen.

Bedankt Ad!

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden