Varadero SD02 Benzinekraan

13 apr 2023 10:45 #1 door Julien
Varadero SD02 Benzinekraan werd gestart door Julien
Kan iemand mij helpen om een nieuwe benzinekraan te vinden voor een Varadero SD02? Ik heb helaas de tank wegens roest moeten vervangen van mijn 'Dero en ik heb nu in totaal 3 kranen die lekken. Ik heb een tweedehands tank aangeschaft en daar zaten eveneens twee benzinekranen bij.

Nu kun je die benzinekranen volgens mij wel reviseren, maar zou eigenlijk het liefst een nieuwe kopen.

Iemand een idee waar ik die kan aanschaffen?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2023 11:26 - 13 apr 2023 11:26 #2 door Julien
Beantwoord door Julien in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Is dit het juiste onderdeel? En zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van een nieuwe? Of is reviseren 'verstandiger/beter'?

Het gaat om de benzinekraan aan de (als ik op de motor zit met het stuur voor mij ;) ) rechterzijde.

www.motorcyclespareparts.eu/nl/honda-onderdelen/16960mbt613

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2023 12:18 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Zo te zien is de goede, maar hij kan nog iets goedkoper (al moet je wel een week of 2 wachten). €120,= heb ik m hier in huis.

Revisie setjes zijn niet (standaard) voor deze kranen te krijgen.

Maar is het zeker dat de kraan zelf lekt ? Of gewoon de aansluiting op de tank ?
En ik denk dat er ook nog wel universele aftermarket kranen te vinden moeten zijn voor minder.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2023 12:35 #4 door Julien
Beantwoord door Julien in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Bedankt, Rob. Super fijn. Ik kom er bij je op terug.

De monteur van de garage heeft twee kranen geprobeerd en die waren beide lek, constateerde hij. Hij gaf aan dat hij met een blaastest al 'hoorde' dat ze lek waren.

Is dat logisch? Of komt zo'n lekkende benzinekraan heel zelden voor?

Hoe kunnen we uitsluiten dat het aan de aansluiting van de tank ligt? En is daar wat aan te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2023 17:42 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Ik zie niet vaak een lekke kraan op de dero voorbij komen.

Blaastest ? Als de kraan op 'on' of 'res' staat, is hij sowieso altijd open. Het zijn geen vacuum gestuurde kranen. En als hij bij 'off' ook een beetje door laat, is geen probleem. De 'off' stand is toch alleen maar voor het verwijderen van de tank noodzakelijk. (Los van dat je bij de rechterkant nauwelijks bij de kraan komt als alles gemonteerd is).

Ik heb zo'n vermoeden dat het allemaal wel mee gaat vallen.

Ik noem een kraan lek, als er brandstof uit komt op plekken anders dan het tuitje waar het uit hoort te komen......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2023 23:18 #6 door Julien
Beantwoord door Julien in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Het lijkt er sterk op dat er inderdaad benzine uit de kraan komt, anders dan het tuitje waar de slang op gemonteerd is. Die benzinekraantjes zijn geklonken, dus zou het dan niet kunnen dat de pakking daartussen kapot gaat? Hoe dan ook... Ik denk dat ik gewoon een nieuwe koop (Dero uit 2003, nog geen 8000 kilometers op de teller...)
Dat laat ik je even weten, ok? Jij zit in Alphen a/d Rijn, toch?

Een blaastest zou je volgens mij kunnen doen door je het tuitje (waar de benzineslang op aangesloten wordt) goed dicht te houden met een vinger en tegelijkertijd met je mond aan het schroefdraad flink te blazen (ik heb vast de lachers op de hand.. haha). Snap je dan wat ik bedoel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2023 08:13 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Ik zit idd in Alphen a/d Rijn.

Ik begrijp de blaastest uitleg, maar zo af en toe blijken achteraf de tekst omschreven handelingen anders te zijn dan in de praktijk uitgevoerd. En het zou zonde zijn om veel geld te spenderen aan iets wat achteraf helemaal niet nodig was geweest.

In inderdaad zijn de kranen geklonken. Je zou voor de grap even eentje (is toch al stuk) open kunnen maken en kijken welk type pakking/o-ring er in zit. Ik denk dat ik al weet welke, namelijk een dubbel type (een 8-tje zeg maar). En die koop je ook niet zomaar ergens. Heb het zelf al eens met de kraan van de Africa Twin gedaan om te kijken of deze niet toch te reviseren zou zijn, maar de afdichting is nergens te krijgen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2023 19:38 #8 door Julien
Beantwoord door Julien in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Rob, zou ik nog van je aanbod gebruik kunnen maken en de benzinetank bij jou kunnen bestellen? Ik woon in Den Haag, dus kan het best makkelijk ophalen bij je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2023 21:26 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Ik zal 'm in bestelling zetten. Als hij binnen is, dan PM ik je wel even.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2023 21:44 #10 door Julien
Beantwoord door Julien in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Super, dank je!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2023 19:16 #11 door Julien
Beantwoord door Julien in topic Varadero SD02 Benzinekraan
Inmiddels de benzinekraan bij Rob opgehaald en deze weer gemonteerd! Draait weer als een zonnetje en lekt vooralsnog niet!

Bedankt voor het snelle regelen, Rob!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden