*KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...

18 feb 2010 09:42 #1 door I'm a gone man...
Dag allemaal,

M'n Vara heeft (heel) af en toe wat moeite met starten, hij doet dan even alsof 'ie er geen zin in heeft maar besluit dan toch "normaal" aan te springen.
Echter... het *KUCH*-momentje dat 'ie even niet spontaan wil starten is voldoende om de dagteller en de klok te resetten  :-\
De dealer kon het niet reproduceren en heeft het probleem daarom niet verder onderzocht (...), wellicht zijn er hier "ervaringsdeskundigen" ???
Vara stamt uit 2006, handvatverwarming staat uit op moment van starten. Had vanochtend wel gedurende 25KM 'aan' gestaan, maar bij het arriveren op het werk uitgezet vóór uitzetten van de motor, poort open gedaan, motor opnieuw starten en... *KUCH* wéér de tellers ge-reset...  >:(
Anybody?

Thanx & groeten,
René.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2010 10:15 #2 door Pakfiets
Ik heb geen ervaring met een Dero, maar wel iets soortgelijks gehad met een V45 Sabre; bij mij bleek toen uiteindelijk de accu overleden (1 cel niet helemaal lekker meer). Je zou kunnen controleren of de spanning tijdens het starten niet in elkaar zakt (ging toen bij mij naar 9 V).
Ik hoop dat je er wat mee kan,
Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2010 10:29 #3 door vara 2
Hey,ik denk dat dit gewoon aan de accu te wijten is.Heb dit ook al moeten ondervinden en zeker opletten dat je de juiste batterij besteld.

vara 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2010 10:41 #4 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic *KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...
Bedankt voor de snelle reacties, heren  :)
...mijn vermoeden ging (uiteraard) ook al naar de accu... raar dat de dealer daar niet aan gedacht heeft  ???
Na 4 jaar mag het me ook niet verbazen, ik zal er werk van gaan maken  ;)

Groeten,
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2010 12:45 #5 door kees
Hoi,

Bij een mindere accu (of bijv. een losse accupool), kan de spanning ver zakken tijdens het starten. Als die onder de drempelwaarde zakt waarop de electronica werkt, kan het zijn dat de boel zich gedraagt (reset) alsof de spanning eraf is geweest.

Voor je een nieuwe accu aanschaft, controleer eerst of je accupolen goed vastzitten alsmede je laadspanning. Die zou tussen 13,8 en 14,5V moeten liggen over het hele toerenbereik.

Grtz, Brmbr  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2010 19:10 #6 door jack
Heb vorig jaar hetzelfde gehad. Het bleek uiteindelijk dat de oorzaak bij de dodemansknop zat. Open maken en schoonmaken met wd40, wd40 verwijderen en inspuiten met contactspray was de oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2010 09:16 #7 door Broertje
Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2010 12:22 #8 door mrpink

Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?


Kan ook de dynamo zijn als die niet meer oplaadt. Ik zou het toch even gaan nameten voordat je onnodige dingen vervangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2010 14:13 #9 door kees

Ik heb nu een soort zelfde ervaring. Accu is met deze kou in het weekend aan de druppellader zodat maandochtend vroeg geen problemen zijn met starten.
Echter na een rit van 50 min. em Dimlicht aan, 'smiddags ni9et meer starten als je naar huis gaat.
Uiteindelijk met een startje van een collega op weg.....echter als je het DIM licht aan doet zie je de wijzers van de Tellers helemaal heen en weer gaan. Als ik op startslicht zet....geven ze goed aan. Thuis gekomen....niet meer te starten ook. Dus wordt niet meer bijgeladen. (Spanningsregelaar?)
Is het nu toch beter de accu en de spanningsregelaar samen te vervangen ?


Zoals een auto, moet een motor met een goed electrisch systeem, zomaar 6 weken kunnen stilstaan en vervolgens (óók met deze kou!) vlot (door-)starten.

Slecht bijladen kan aan alle drie de componenten liggen. Dynamo geeft onvoldoende af, spanningsregeling defect of accu dusdanig defect dat deze de spanning omlaag trekt, of een combinatie daarvan. In ieder geval NIET mee doorrijden. In een domino-effect gaan er steeds meer componenten kaopt en kan oplopen tot meer dan 1000,- euro!

Het feit dat je motor rijdbaar is als hij eenmaal loopt, doet vermoeden dat het enkel je accu is. Laadspanning is niet betrouwbaar te meten met een verdachte accu.

Ga naar een dealer en leg uit dat je mogelijkheden wilt wegstrepen. Leen een goede accu, start en lees dan de laadspanning af. 13,8V tot 14,5V met dimlicht AAN is gezond.

Als je spanningsregeling defect is, geeft hij veel meer dan 14,5V aan namelijk. Is je laadspanning binnen de waarden, kun je er vanuit gaan dat je systeem verder ok is en het alleen je accu was.

Volledigheidhalve moet ik erbij zeggen: De meest complete meting is (maar dat kan dealergeld kosten): afgegeven vermogen dynamo laten meten, is ok of niet ok. Indien nodig moet die vervangen. Indien ok, nieuwe accu plaatsen en laadspanning meten, is ok of niet OK. Indien nodig moet die vervangen. Je accu moet je sowieso vervangen, die is overleden.

Suc 6!




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2010 11:53 #10 door Broertje
Beste Brombeer, dank voor je bericht.
Ik heb net gemeten met de huidige spullen:

Met DIM licht aan meet ik rond de 12.25 Volt
Zonder DIM licht aan 14.72 Volt.

Laag voltage met licht aan ? Regelaar goed en accu dan stuk ? Of verkeerde conclussie nog ..... ???

Alvast bedankt weer, groeten Danny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2010 23:50 #11 door kees
Je kunt de laadspanning alleen betrouwbaar meten met een gezonde accu. Dat is dus de voorwaarde.

Zitten je accupolen goed vast?

12,2V is te weinig met licht aan! Sterker nog, een gezonde accu moet in rust (koud, dus niet net opgeladen door rijden) minimaal 12,6V geven (6 cellen x 2,1V per cel).

14,7V zonder licht is op zich goed en met een goede accu daalt de spanning met licht aan naar rond 13,8 / 14,2 V.

Als de spanning met licht aan zo ver daalt als jouw 12,2V dan moet je wellicht aan de opbrengst van de dynamo twijfelen (voldoende spanning, maar niet voldoende stroom).

Kortom: weet zeker dat je accu goed is! Leen even een nieuwe bij je dealer om te diagnostiseren.

Grtz, Brmbr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2010 07:22 #12 door Broertje
Hi Brombeer, wij hebben niet zon fijne dealer in Lelystad helaas.
IIG niet waar ik meer tevreden over ben.

Ik heb gister gewoon een accu besteld en zodra deze binnen is doe ik de test nogmaals.
Ook zal ik vanavond mijn accupolen nog eens nazien en laat mijn bevinden weer even weten.

Zover weer bedankt voor je informatie.
Groeten Danny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2010 20:06 #13 door de Wolf
Ik herken het probleem. Vorig jaar precies hetzelfde gehad.

Dynamo bleek deels verbrand en de accu was kaduuk. Verder gelukkig niets.

Heb een zwaardere dynamo geplaatst en een nieuwe accu. Nu alleen nog voor de zekerheid de originele spanningsregelaar vervangen.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 18:31 #14 door Broertje
Beste mee-lezers en schrijvers ;-)
Het vermoeden is tot op heden de Dynamo.

Vandaag van Louis de accu binnen gehad.
Mijn buurman die ook nogal electro tech. aangelegd is heeft met mij mee-gemeten.
E.e.a. wat in hoofdstuk 16 van het werkplaatshandboek ook staat. Lek spanning nagezien...bijna alle testjes wel.
Behalve de stekker onder de tank nog niet (tank moet eraf volgens boek) , maar kom er misschien net bij....ga ik morgen nog doen.
Maar net de motor warm gereden en toen stagionair laten lopen, dimlicht aan,  daarna gas op 5000 RPM volgens boek.
De volt meter gaat nagenoeg niet omhoog. Hooguit naar 12.6
Aan de ander kant gaat de spanning niet over de 15,5 volt,zou je zeggen dat de spanningsregelaar zijn werk doet.....
en moet het haast de Dynamo zijn. Denken jullie ook niet ?
Ik laat de accu deze nacht nog even helemaal goed op en doe de test morgen nogmaals. Moest de accu nog eenmalig voorzien van het zuur.
Is het moeilijk om een dynamo te vervangen ?
Wolf waarom heb jij een zwaardere geplaatst als ik vragen mag ? En waar heb jij deze evt. gekocht ?

bedankt weer voor jullie reactie's, groeten Danny


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 18:50 #15 door Neet
Als ik het zo lees dan vermoed ik idd je dynamo. Bij geen belasting ziet het er goed uit. Bij meer belasting (licht aan) wordt er meer stroom gevraagd dan hij kan leveren en stort je spanning in elkaar. Zonder licht laadt je accu wel bij maar het zou ook maar heel weinig kunnen zijn. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 19:14 #16 door kees
Hoi Danny,

Helder testverslag. Ik ben het eens met de redenering van Neet.

Een dynamo vervangen is niet moeilijk. Je hebt een WPH en als je de instructie volgt kan iedereen het. Zorg dat je schoon werkt want je blok moet open.

Succes! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 19:28 #17 door Waffie

ik zou  toch eerst de spanningsregelaar verdenken

ten eerste simpel te controleren en resultaat is vrij snel te zien(kwestie van een ruil deel)

de dynamo vervangen is wel te doen maar kost gewoon meer werk

en moet je zien als laatste resort

zijn de spoelen van de dynamo al gecontroleerd op interne sluiting (wat vaak de reden is bij het stuk gaan)

er komen drie gele draden uit de dynamo en deze mogen ondeling geen contact met elkaar hebben(op een kleine weerstand na maar zeker geen contact met massa.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 20:16 #18 door kees

Volledigheidhalve moet ik erbij zeggen: De meest complete meting is (maar dat kan dealergeld kosten): afgegeven vermogen dynamo laten meten, is ok of niet ok. Indien nodig moet die vervangen. Indien ok, nieuwe accu plaatsen en laadspanning meten, is ok of niet OK. Indien nodig moet die vervangen. Je accu moet je sowieso vervangen, die is overleden.

Suc 6!


Het was al gezegd. Maar het punt is dat op een enkeling na, iedereen hiervoor naar een dealer moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 20:55 #19 door Broertje

ik zou  toch eerst de spanningsregelaar verdenken

ten eerste simpel te controleren en resultaat is vrij snel te zien(kwestie van een ruil deel)

de dynamo vervangen is wel te doen maar kost gewoon meer werk

en moet je zien als laatste resort

zijn de spoelen van de dynamo al gecontroleerd op interne sluiting (wat vaak de reden is bij het stuk gaan)

er komen drie gele draden uit de dynamo en deze mogen ondeling geen contact met elkaar hebben(op een kleine weerstand na maar zeker geen contact met massa.


Beste Ad,
Maar als de Spanningsregelaar stuk is, dan meet je in de test toch meer dan 14,5V !? Staat ook in boek nl.
Dat heb ik niet gemeten nl.
Maar nu ik dit zo zeg, als de Dynamo stuk is....kun je ook geen verhoogde spanning meten. Nog geen garantie dat de spanningsregelaar stuk/heel is, tja.
Toch ?

Oef de spoelen van de Dynamo....weet nog niet waar deze zitten. :-(
Mijn buurman had het inderdaad wel hierover.
Zal morgen ook naar de 3 gele draden kijken inderdaad.

Rest ook bedankt voor de reactie's.
Ik laat weer even van mij horen natuurlijk.

Groetjes Danny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 21:17 #20 door Broertje
Nog een vraag als het mag ;-)
Op gegeven moment kun je wat zaken mbt. de spanningsregelaar testen/meten.
De onderste test (Masseleitung) snappen wij niet helemaal, we meten daar 1 Meg-Ohm nl.
Zie het plaatje met de omschrijving en testen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden