*KUCH* bij starten, daarna zijn dagteller + klok zijn ge-reset...

26 feb 2010 21:45 #21 door Waffie

meten is weten geld inderdaad voor de meeste gevallen,

echter je moet ergens beginnen en vaak is dat bij de meest voor de hand liggende  delen,

terug naar jouw probleem,

je accu wordt onvoldoende bij geladen want de cel spanning blijft gewoon te laag

eerste diagnose... accu-- spanningsregelaar--- en dan dynamo





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 08:48 #22 door Neet
Tja, als het mogelijk is dat de spanningsregelaar in elkaar klapt dan heeft Ad een punt.
Je licht trekt immers een flink aantal ampere'tjes extra stroom uit je accu die de regelaar wil compenseren maar het helemaal niet meer aan kan vanwege een intern defect.
Is er niemand van de club in je buurt die je even een regelaar kan lenen? Een test is snel geregeld natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 09:47 #23 door Broertje
Ik heb net afgesproken de de Vara van mijn zwager op te halen...zelfde bouwjaar ook.
Heeft vorig jaar net een nieuwe gekregen, dus goede simpele test inderdaad om over te zetten.
Ik laat weer even wat weten, bedankt weer heren.

Groeten Danny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 09:49 #24 door Neet

Ik heb net afgesproken de de Vara van mijn zwager op te halen...zelfde bouwjaar ook.
Heeft vorig jaar net een nieuwe gekregen, dus goede simpele test inderdaad om over te zetten.
Ik laat weer even wat weten, bedankt weer heren.


Gaaaaf, succes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 10:21 #25 door kees

meten is weten geld inderdaad voor de meeste gevallen,

echter je moet ergens beginnen en vaak is dat bij de meest voor de hand liggende  delen,

terug naar jouw probleem,

je accu wordt onvoldoende bij geladen want de cel spanning blijft gewoon te laag

eerste diagnose... accu-- spanningsregelaar--- en dan dynamo


Toch is het zo dat je doorgaans gaat diagnostiseren vanaf de bron.

In dit geval: de dynamo geeft spanning met een bepaald vermogen af. De gelijkrichter doet daar wat mee enz. enz.

Andersom, je kunt niet alleen de accu vervangen en er vanuit gaan dat.... Net zo min als dat je de gelijkrichter kunt vervangen en er vanuit gaan dat de dynamo goed is en de accu nog wel mee kan. Er is een defect opgetreden en soms speelt een verder liggende oorzaak in de reeks componenten de hoofdrol.

Een wisselstuk is slim en goedkoop, maar moet je pas gebruiken op het juiste moment in het diagnoseproces.

Maar goed, ik hoop dat Broertje gauw van zijn ongemak af is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 11:11 #26 door Neet
De juiste diagnose is accu, regelaar, dynamo.
Soms moet je ook de kosten van de onderdelen in beschouwing nemen voordat je van alles gaat bestellen.

Accu is het simpelst, bij accu-sluiting zal de spanningsregelaar verkeerde spanning afgeven. Zakt dan volledig in elkaar. Bij accu-onderbreking weet de regelaar het niet meer en zal mogelijk gewoon de maximale laadspanning aangeven. Maar er zijn ook regelaars die dan 0 volt geven omdat er geen belasting wordt gezien en de regelaar niet werkt. Met de Honda regelaar heb ik helaas geen ervaring.
Maar een accu kan je ook testen met een losse belasting. Als de accu op een andere lader goed laadt en bij zware belasting de spanning rond de 12 volt blijft, dan is ie goed. Maar dit punt zijn we al voorbij.

Dan de regelaar. Als de accu goed is (en dat is ie nu) en de spanning stort in elkaar kan dat of de regelaar zijn of de dynamo. Je kan in dit geval niet even iets loskoppelen om  te kijken of de regelaar dan wel of niet goed werkt.
Het is 1 circuit die op elkaar is afgestemd. Je kan inderdaad niet even zeggen: het is de, accu, de regelaar of de dynamo.
Als de regelaar defect is dan laadt ie niet goed of rost de maximale stroom door je accu. Dat laatste vinden ze alle drie niet leuk. Theoretisch zou het zelfs wisselspanning kunnen zijn maar ik denk dat bij een dergelijk defect dan alles blocked.
De levering maximale stroom is funest voor je accu en mogelijk door die kortsluiting gaat je dynamo er ook nog is aan. Ook sluiting aan de primaire zijde van de regelaar leidt tot een ontoelaatbare zware belasting voor de dynamospoelen en hierdoor defect raken.

Laadt ie niet goed kan betekenen dat je regelaar niet meer goed werkt of een spoel in de dynamo defect is waardoor er niet voldoende stroom geleverd kan worden.

Komen we weer bij hetzelfde punt,  in ons geval zonder speciale apparatuur en na het zeker weten dat de accu goed is (en dat is ie nu natuurlijk), het best om even de regelaar te verwisselen. Nog niet goed? dan is de dynamo defect. Voor een eventueel defecte spoel hoef je niet bang te zijn dat je de regelaar van je zwager om zeep helpt. Zou je zijn dynamo op een defecte regelaar plaatsen dan bestaat de kans wel dat je ook zijn dynamo leidt naar de eeuwige jachtvelden. Maar eventjes snel testen met licht aan en meten zou naar mijn mening geen kwaad kunnen. (geen garantie hoor)

Ook zoals hier eerder vermeld kan je ook checken of de spoelen van de dynamo goed zijn, al meet je een spoel door als bijna kortsluiting en weet je soms niet echt zeker of de spoel wel goed is. (hangt ook van je meter af)
De spoel mag natuurlijk geen sluiting maken tegen massa.
Misschien weet Ad hoeveel ohm je onderling tussen de gele draden mag meten of staat het in je boek.

Succes en ik hoop dat je er vandaag uit komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 11:58 #27 door Waffie
de waarde onderling is minimaal ( k ohm) maar staat ook in het wpb.

de dynamo is gewoon het duurste onderdeel en daarom dient voorzichtigheid op zijn plaats te zijn alvorens direkt te vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 12:56 #28 door Broertje
Daar ben ik weer ;-)
Ik heb de Spanningsregelaar van mijn zwager op mijn Vara gezet.
Motor uit/contact af meet ik op de accu 12,94 volt.
Met lopende motor nu (zonder licht) rond de14,54 Volt
Met lopende motor en Dimlicht aan rond de 14,26 Volt.

Das goed toch volgens mij ?

Trouwens, bedankt weer voor jullie uitgebreide reacties mannen ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 13:16 #29 door kees
Hoi Broertje,

Ja dat zijn aanvaardbare waarden! Shop even rond hier op het forum want er zijn goedkopere doch even goede of zelfs betere alternatieven voor minder geld.

@ Ad: het gaat niet om op voorhand vervangen, maar doormeten van de dynamo om die aan te wijzen of juist uit te sluiten. Ik heb eens 3 nieuwe regelaars vergald op een dynamo die op de weerstand goed leek. Stiekem toch niet. Gewoon DOEN. Bobines kunnen ook qua weerstandswaarde kloppen en toch defect blijken als ze warm worden.

@ Neet: nee je begint aan de bron. Je kunt een bougie vervangen maar als die het dan nog niet doet kun je naar je bobine zitten kijken maar als de pick-up niks doorgeeft kun je blijven kijken wat je wilt. Is maar een simpel voorbeeld.

Afijn, zo heeft ieder zn heilige huisjes.

Prettig weekend! :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 13:22 #30 door Neet


@ Neet: nee je begint aan de bron. Je kunt een bougie vervangen maar als die het dan nog niet doet kun je naar je bobine zitten kijken maar als de pick-up niks doorgeeft kun je blijven kijken wat je wilt. Is maar een simpel voorbeeld.


Zou ik toch bij de bougie beginnen, het einde van de voedselketen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 14:44 #31 door Broertje
Ik wil jullie nogmaals allemaal danken voor het meedenken.
Dat waardeer ik zeer ;-)
Ook is er weer een hoop geleerd, dat is ook wat waard.

Groetjes Danny

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 14:50 #32 door Neet
Zo kwam ik er door een tip ook net achter dat als ik de koppeling in kneep het groot licht af en toe werd aangezet. Ja, is eenvoudig maar denk daar maar is aan als je naast je brommer staat en het probleem doet zich dan helemaal niet voor.
Succes met je reparatie.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2010 17:31 #33 door kees

Ik wil jullie nogmaals allemaal danken voor het meedenken.
Dat waardeer ik zeer ;-)
Ook is er weer een hoop geleerd, dat is ook wat waard.

Groetjes Danny


Ik hoor je.. Het dwaalt soms wat af. Je vraagt je wel ns af waar het nodig voor is..

Dude, rij ze! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2011 22:59 #34 door midget
ik ben me er goed bewust van dat ik op een oud topic reageer maar wil toch nog graag even wat kwijt over dit fenomeen....

Toen ik mijn Varadero kocht was ik een Yamaha gewend om te starten... oftewel op de startknop en gelijk gas bijgeven. deze manier van starten heb ik de eerste maand ook gedaan bij de Varadero met als gevolg dat de tripcomputer minimaal 5x is gereset.
Toen ik deze topic zag heb ik gelijk de accu gecontroleerd ondanks dat deze nieuw was en begon te twijfelen aan het electrische circuit.
Vervolgens ben ik anders gaan starten, geen choke, geen hand bij het gas, puur met het wijsvingertje op de startknop drukken en sinds die tijd geen enkel probleem meer met resetten.... oftewel, volgens mij ligt dit aan de manier waarop de Varadero wordt gestart.......
Ik wilde het toch even kwijt

elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2011 08:31 #35 door Oldtimer

volgens mij ligt dit aan de manier waarop de Varadero wordt gestart.......


Helemaal mee eens.
Wat slordig starten geeft dezelfde problemen, bijvoorbeeld als je niet wacht tot het lampje van de HISS uit is gegaan. Ook ik had in den beginne dit probleem.
Alles is gemeten en de conclusie was dat er geen storingen in het E circuit zitten.
Ook het niet reageren van de sleutel op de Hiss kwam nog wel eens voor. Het is allemaal vanzelf opgelost.
Op het forum van Varadero Internationaal is hier al heel veel over geschreven, maar nergens is echt een probleem naar voren gekomen. Toevallig gebeurde het me gisteren weer, omdat ik tijdens het achteruit manouvreren de motor startte en ongewild wat gas gaf. Het gevolg........snik....pats en klok gereset.  Dus dan maar weer op tijd zetten. ;D

Mijn gevoel zegt dat bij het terugslaan ( dat is die kuch ) er wat piekspanning wordt gegenereerd die dit probleem veroorzaakt. Vreemd genoeg blijft de KM teller die in hetzelfde circuit zit wel gewoon op de juiste stand staan.  Misschien is een extra elco wel de oplossing van dit probleem, maar daarvoor zou ik het schema van dit gedeelte moeten bestuderen.  Het zit helaas niet in het WPH.

Misschien dus geen slapend topic  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden