Ventilator koeling.

07 sept 2023 15:52 #1 door jur
Ventilator koeling. werd gestart door jur
Bij mijn Varadero uit 2004 hoor ik nooit de ventilator aanslaan. Koelwaterindicatie staat wel goed in de display dus motor wordt niet te heet. Maar op deze warme dagen had ik wel gedacht dat na het rijden deze een keer aan zou slaan na stop zetten van de motor.
Enig idee hoe ik dit kan uit testen? Alvast dank voor feedback. Het

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2023 07:58 #2 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Ventilator koeling.
Jur,

Volgens het display is alles in orde. Dus netjes 3 blokjes op de temperatuurmeter. Daar lijkt alles in orde en bij deze temperatuur hoeft de ventilator niet aan te slaan. Tenzij het de juiste temperatuur is wat aangegeven wordt op het display ? Als eerste controleren of de zekering van de ventilator goed is. Je zou kunnen kijken of de ventilator achter de radiateur vrij kan draaien door er met de hand een slinger aan te geven. Let wel dat het contact uitgeschakeld is !! Als de ventilator vrij kan draaien kun je de motor een tijdje stationair laten draaien tot de ventilator gaat draaien. Daarbij wel de temperatuurmeter in de gaten houden. Wordt deze te hoog en de ventilator slaat niet aan dan is er iets niet in orde. Als de ventilator vrij kan draaien maar niet aanslaat bij een warme motor zou je de de massa van de kabel naar de ventilator aan een massa aan het frame leggen en dan het contact aanzetten. Daarmee overbrug je de elektrische schakeling van het koelsysteem. Als de ventilator draait weet je dat de ventilator in orde is en kun je de overbrugging weghalen. Dan is het eigen alleen nog de rest van de bekabeling op breuk en stekkers op goed contact controleren en de thermo switch die de ventilator doormeten.

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2023 17:24 #3 door jur
Beantwoord door jur in topic Ventilator koeling.
Beste Yor bedankt voor je antwoord ik zal eens proberen om hem stationair te laten draaien na een dag rijden. Kijken wat er gebeurt. Ventilator kan vrij ronddraaien. Zekering moet ik nog even uitzoeken waar die zit en hoe ik erbij kom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2023 18:55 #4 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Ventilator koeling.
Jur,

De zekeringen bevinden zich onder het zadel voor de accu. Het dekseltje van het zwarte doosje oplichten en Viola. Als het goed is, is het een 20amp zekering. Helemaal links in het rijtje.

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2023 13:51 #5 door jur
Beantwoord door jur in topic Ventilator koeling.
Thx Yor ik ga op onderzoek uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 09:30 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ventilator koeling.
Je schrijft dat je had verwacht dat de ventilator zou gaan draaien na stop zetten van de motor. Maar dat gaat nooit gebeuren, als je het contact af zet dan krijgt de ventilator ook geen stroom meer. De koeling van de Varadero is erg goed, ik heb in ruim 120000km misschien een paar keer de ventilator aan gehad bij een buiten temperatuur van 40+ in traag stadsverkeer. Dus als je temp meter goed staat maak je geen zorgen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 09:44 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ventilator koeling.

xrvtuur schreef : Maar dat gaat nooit gebeuren, als je het contact af zet dan krijgt de ventilator ook geen stroom meer.


Zeker weten ??
Veel motoren hebben de ventilator in een extern circuit zitten om de motor ook nog af te kunnen koelen nadat deze is stop gezet. Duurt nooit zo heel lang voordat hij daarna uit slaat....

Ik zou het schema er op na moeten slaan om te zien of het voor de varadero ook zo is, of dat deze toch achter contact geschakeld zit.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 10:06 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ventilator koeling.
Volgens is dat bij de Varadero pas vanaf 2007, daar wordt de ventilator bediend door de ECU.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 19:34 #9 door jur
Beantwoord door jur in topic Ventilator koeling.
Super dank voor je antwoord. De zekeringen zijn ook goed, dus zal het dat zijn dat de koeling prima is. Ik maakte me even zorgen na dat ik 800km had gereden in 30 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 20:08 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ventilator koeling.
800km in 30 graden... precies waar de Varadero voor gemaakt is :cheer: ga zo door

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 20:31 #11 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Ventilator koeling.
Maar nu weet je nog niet of je ventilator draait bij “dreigende oververhitting “. Dus het is zeker de moeite waard om te checken. 800km bij 30 graden is leuk. Maar 8km file bij 20 graden met een heetlopende motor niet.

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2023 22:43 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Ventilator koeling.
Zolang je temperatuur meter aangeeft dat de temperatuur in orde is lijkt me controle van de ventilator overbodig. Pas als de meter hoger op loopt en de ventilator slaat niet aan kun je dat overwegen. Je kan gaan controleren of hij het doet en hij kan volgende week wel kapot zijn. Wat wil je doen dan? Iedere week je hele elektrische circuit gaan checken?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2023 07:18 #13 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Ventilator koeling.
Ik begrijp dat als er geen indicatie van van uit de temperatuur meter is je jezelf geen zorgen hoeft te maken. Maar als je twijfelt of de ventilator het doet. Dan is een check wel ze prettig voor de gemoedsrust. Je weet immers niet in welk verkeer je terecht komt. Ik heb mijn Varadero nog maar pas. En ik heb de werking van de ventilator gecontroleerd. En nee iedere week controleren is geen optie. Het is geen verlichting check waarbij je even om je motor loopt.

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.509 seconden