Oliverbruik Varadero 2004

20 sept 2023 11:46 #1 door jur
Oliverbruik Varadero 2004 werd gestart door jur
Afgelopen week op vakantie geweest met de Varadero 2004 (64000km) bij Les Deux Alpes 3000km gereden mooie passen en haarspeldbochten.
Nu viel het mij op dat bij het checken van het oliepeil er toch wat olie bijgevuld moest worden. Eerst was het 400cc maar toen ik thuis ben gekomen bleek er bijna een liter bij te gaan.
Ok ik heb redelijk hoog in toeren gereden maar lang niet richting het rood. Afstanden waren rond de 200km p/d alleen de heen en terug reis 700/800km in een keer. Ik heb mijn vrienden niet gehoord over rokende of stinkende motor, daarentegen reed ik af en toe achter een DL1000 die stonk als Pernis.
Mijn vraag kunnen dit de klepvoeringen of evt klepspeling hier oorzaak van zijn? En is het olieverbruik van ongeveer 1L op 3000km veel voor een Varadero met snelweg en berg kilometers? Oliepeil gecontroleerd 30minuten na rijden op de bok maar ook met beide banden op de grond. Toen ik thuis was en controleerde was er geen olie meer te zien in het glaasje. Pas na een 500/600cc zag ik weer wat komen? Normaliter rijd ik woon/werk verkeer en gebruikt de motor niets.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2023 09:48 #2 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Oliverbruik Varadero 2004
Jur,

Olieverbruik vindt doorgaans plaats bij slijtage aan cilinders, zuigers, zuigerveren, klepgeleiders en klep seals. Evenals vervuilde zuigerveren. Maar als onder normale (woon/werk) omstandigheden geen verbruik plaatsvindt zal hiervan denk ik geen sprake zijn. Onder abnormale omstandigheden waar het blok zwaarder belast wordt kan er wel olieverbruik plaatsvinden. 1L op 3000KM is niet verontrustend. Als het 1L op 1000KM of meer wordt wellicht wel. Al zullen bezitters van andere merken/type motoren erg blij zijn met een dergelijk verbruik. Maar als ik het forum zo lees is een Varadero geen notoire olieverbruiker. Helaas kan ik het niet zeggen want ik rij pas een paar maanden een Varadero. Maar een verkeerde klepspeling zou geen olieverbuik moeten veroorzaken.
Een verkeerde olieviscositeit (lees te dun) zou een hoger verbruik kunnen opleveren. Normaal zou een Honda met 75K op de klok met normaal onderhoud en netjes bereden geen abnormalen slijtage hoeven te vertonen.

PS: ik ga er van uit dat er geen lekkage van olie uit het motorblok is......

Honda XL1000V Varadero ‘03
Honda VFR1200X Crosstourer ‘13 17" wheel conversion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2023 11:58 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Oliverbruik Varadero 2004
Heeft de olie al veel kilometers achter de rug? want die wordt dan dunner en dan verbruikt het ook makkelijker. Rij je vaak korte stukjes thuis?, vocht in de olie die verdampt en het peil zakt. En let op de manier van peilen, het peil is nogal gevoelig voor de motor links of rechts kantelen. Ik leg bij mijn Varadero altijd een waterpasje op de tank. Ter indicatie olie verbruik bij mij na 160K is ongeveer 1 liter op 4500km

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2023 12:50 #4 door jur
Beantwoord door jur in topic Oliverbruik Varadero 2004
Beste xtuur en Yor dank voor jullie reactie. Dan hoef ik me geen zorgen te maken. Ik heb geen olielekkage geconstateerd dus dat is het niet. Motor loopt goed en rookt volgens mijn achterliggers niet. Dan zal het komen door intensieve belasting. Olie zal er ongeveer 7000km nu in zitten en gaat er van de winter weer uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2023 11:52 #5 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Oliverbruik Varadero 2004
Door intensief gebruik wordt het blok warmer en de olie dunner. Olieverbruik zou op kunnen treden. Vocht uit de olie verdampt en geeft mogelijk daar door een lagere peiling.

Bij bergritten rem je veel op de motor. Hierdoor ontstaat een soort van vacuum rond de klepgeleiders en kan er wat olie in de cilinders komen.

We praten hier over marginale hoeveelheden maar over een lange afstand leid dit toch naar een lager oliepeil.

Regelmatig controleren en lekker doorrijden. Niks aan de hand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden