Jur,
Olieverbruik vindt doorgaans plaats bij slijtage aan cilinders, zuigers, zuigerveren, klepgeleiders en klep seals. Evenals vervuilde zuigerveren. Maar als onder normale (woon/werk) omstandigheden geen verbruik plaatsvindt zal hiervan denk ik geen sprake zijn. Onder abnormale omstandigheden waar het blok zwaarder belast wordt kan er wel olieverbruik plaatsvinden. 1L op 3000KM is niet verontrustend. Als het 1L op 1000KM of meer wordt wellicht wel. Al zullen bezitters van andere merken/type motoren erg blij zijn met een dergelijk verbruik. Maar als ik het forum zo lees is een Varadero geen notoire olieverbruiker. Helaas kan ik het niet zeggen want ik rij pas een paar maanden een Varadero. Maar een verkeerde klepspeling zou geen olieverbuik moeten veroorzaken.
Een verkeerde olieviscositeit (lees te dun) zou een hoger verbruik kunnen opleveren. Normaal zou een Honda met 75K op de klok met normaal onderhoud en netjes bereden geen abnormalen slijtage hoeven te vertonen.
PS: ik ga er van uit dat er geen lekkage van olie uit het motorblok is......