Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?

02 jan 2025 17:11 #1 door veerbol
Mijn vraag: heb ik een onderbouwde reden voor het vervangen van mijn koppelingsplaten? Iemand een mening, behalve dat 200000km veel km's zijn voor een koppeling? Op welke km-stand hebben jullie je koppelingsplaten vervangen? Wat is een gangbare km-stand?

Inmiddels staat de km-teller dus op ruim 200.000km. In 2010 mijn XL1000VA uit 2006 gekocht bij 10.000km, dus nagenoeg alles zelf gereden en volgens schema onderhouden. De koppelingsplaten zijn nog nooit vervangen en werken (ik weet niet beter?) nog prima. De koppeling slipt niet als ik vol gas optrek.

2 zorgpunten:
  1. Ik heb een 4mm busje tussen mijn handgreep en buitenkabel van de koppelingskabel geplaatst, zodat ik mijn koppeling verder kan inknijpen. Hij ontkoppelde niet altijd geheel vrij. Hiermee wel.
  2. Sporadisch heb ik bij hard optrekken het idee dat er een 'elastiek' aanwezig is. Ik heb niet het idee dat het toerental omhoog schiet t.o.v. de bijbehorende acceleratie. Maar een soort van dat de motor naar voren schiet bij het begin van accelereren (niet optrekken).
Koppelingskabel is niet gerafeld. Zit er wel al een tijd in.
De aluminium koppelingshendel heb ik al eens vervangen, omdat deze uitgesleten was.

Dealer zei dat als de platen niet slippen deze niet versleten zijn en dat een reden voor het door mij geplaatste busje kan zijn dat de koppelingskabel uitgerekt is of dat de pen in het blok die de koppeling bedient, afgesleten is. Ik heb mijn twijfels over deze stelling.

Ik vervang de koppelings- en tussenplaten en -veren met liefde, maar het moet wel zinvol en met een reden zijn. Een defecte koppeling bij woon-werk is te overzien, maar over paar maanden met Varadero een weekje van huis, dan wil ik niet mijn vakantie laten ploffen door een defecte koppeling.

Hoor graag van ervaringsdeskundigen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2025 21:15 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Goedenavond,

Ik heb het zelfde slappe gevoel gehad bij mijn dero,
en het niet meer kunnen stellen van de kabel.

Heb eerste de kabel vervangen. geen verschil
daarna heb ik achter het "lager" nummer 26 en "drukhuls" nummer 12 shimms geplaatst.
attachment=21970]koppeling.png[/attachment]

Zo heb ik nog een x aantal km gereden tot de koppeling dus wel op was.

Toen heb ik de koppelingsplaten en frictieplatenn vervangen en versterkte veren erin gezet. en nu is hij alweer jaren super strak.

Groet Danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2025 09:21 #3 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
@Danny, dank voor je antwoord.

Is jouw conclusie dat je eigenlijk direct je platen had moeten vervangen? En dat de nieuwe kabel en shims tijdelijk/zinloos was?
Wat was jouw km-stand op dat moment?

Gr. Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2025 09:37 - 09 jan 2025 09:45 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Het is altijd een gewetensvraag of je de koppelingsplaten nu moet vervangen.

Persoonlijk: als hij niet slipt dan zou ik ze nog niet vervangen voor een weekje toeren. Maar met de KM stand dat ze er al in zitten zou ik niet op een lange (wereld/europa)reis gaan.

Controle of de platen slippen : met ca. 100kmph in de 5e versnelling op de snelweg even vol gas geven. Als de toerenteller omhoog schiet, maar de motor niet direct reageert, dan heb je een slippende koppeling en zal het uiteindelijk alleen maar erger gaan worden. En dan zou ik dat dus voor je tripje naar de bergen doen.

EDIT: als de kabel vervangen geen oplossing biedt, dan zit het wel in het gebied van de koppelingsplaten/veren/aansturing. Bij clubmotoren nog niet meegemaakt, maar laatst wel een ander merk gehad waar het palletje dat de beweging in gang moet zetten versleten was. (#4 op het plaatje) De symptomen daar waren identiek aan die van jou, ook na het vervangen van de koppelingskabel.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2025 09:54 #5 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
@Rob, dank voor je antwoord.

Die test zit in mijn routine (ervaring met oude auto's): koppeling slipt niet. De vraag is dan of als hij tijdens vakantie (of een week vóór vakantie :( ) begint met slippen, je het dan nog 1500km (Schotland) uit kunt zingen. Ik verwacht van wel, maar als er ervaringsdeskundigen zijn, dan hoor ik graag hun ervaring.

Bestaat de mogelijkheid dat de platen zo dun worden dat ze breken, i.p.v. dat ze eerst gaan doorslippen, en dat dat mijn probleem kan worden?

Voor mij kan ook een argument zijn om ze te vervangen dat nieuwe koppelingsplaten veel fijnere bediening zal zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2025 07:32 #6 door alain
Antwoord 1:
Ik ben geen technisch deskundige, maar heb wel ervaring door domme pech, of eerder domheid en pech.
De frictieplaten zijn bekleed door blokjes frictiemateriaal. Wanneer dat afslijt is er geen frictie meer, dus geen koppeling, en glijdt wat over is, de platen zelf, nog bekleed met restjes frictiemateriaal, vrij doorheen de olie zonder verder af te slijten. Bovendien drukken de veren dan de koppelingsplaten niet meer tegen elkaar. Dus vooraleer de frictieblokjes geheel afgesleten zijn, merk je dat je motor niet meer vooruitgaat, en zet je je motor aan de kant, want aandringen heeft geen enkele zin.
Ik laat het aan de echte deskundigen over om mijn verhaal te bevestigen of bij te sturen.

Antwoord 2:
Indien je je motor nog lang wenst te behouden, dus er nog eens honderdduizend bovenop wil doen, waarom dan niet je probleem thuis laten, en nu al je koppeling vernieuwen? Je gemoedsrust is toch ook veel waard? Dan pas heb je écht vakantie.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2025 17:04 - 12 jan 2025 17:04 #7 door Waffie
Feitelijk kun je hierop geen enkel ander antwoord op geven dan bij twijfel vervangen... (enkel de gemoedsrust telt dan)
echter
mijn ervaring bij de varardero xl 1000 v aangaande de koppeling is dat deze zeer stevig is en dat de koppelingsveren eerder het probleem zijn mocht slippen voorkomen.
hier is echter geen km stand aan te koppelen
de verwijdering van het deksel is op zich geen probleem maar dat zelfde deksel dicht ook de waterpomp behuizing af.
ik zelf zie geen enkel voordeel in verzwaarde koppelingsveren anders dan dat je meer moeite moet doen om ze vrij te krijgen ( harder knijpen)
tijdens de demontage van vele koppelingen heb ik zelden afbreuk vast kunnen stellen aan het frictie materiaal of dat deze ver onder de slijtage limiet zatten
bijna altijd waren het de slapper wordende veren
dit nam niet weg dat de koppeling altijd geheel werd vervangen ( stalen platen, gevoerde platen en koppelingsveren ( altijd origineel genomen voor het comfort)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2025 17:56 #8 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Petje af voor deze mijlpaal met de originele koppeling. Zoals hierboven vermeld, ga voor een nieuwe set. Dat rijdt een stuk prettiger en zonder zorgen. ‘even’ een garage zoeken in Schotland om het ter plaatse te repareren, daar wordt je ook niet vrolijker van. Je hebt nu nog alle tijd en mogelijk ook een vertrouwd adres waar je het kan laten doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2025 20:01 #9 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Heb nog wel een jaar of wat zo rond gereden. ca 10-15d km.
bij het vervangen stond de teller op 95000. ex plisie motor

bedenk ook wat voor olie je erin gooit.. gezien het "natte" koppeling is

Succes en gegroet!

Danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2025 11:55 - 16 jan 2025 12:20 #10 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Hai Danny, jouw koppelingsklacht was uiteindelijk slippende platen? Koppelde het fijner met nieuwe platen of nam het enkel de klacht betreft het slippen weg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2025 12:17 - 16 jan 2025 12:35 #11 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Hai Waffie. Dank voor het delen van je ervaringen. Eigenlijk kan ik mijn 'klacht' reduceren tot dat ik een busje van +/- 4mm tussen mijn handgreep en de buitenkabel heb geplaatst. Daarmee ontkoppelt de koppeling weer netjes (vooral naar zijn neutraal).

Ik heb van de week tijdens het rijden nog eens getest door bij verschillende snelheden en toerentallen abrupt vol gas te geven, maar van slippen is geen sprake.

Ik ben dus op zoek naar een verklaring waarom ik dat busje nodig heb om de koppeling vrij te krijgen, om vervolgens daar wel of geen actie aan te hangen.

Slappe koppelingsveren na 200000km en 18 jaar zou juist het ontkoppelen makkelijker moeten maken, toch?

Ik heb mijn twijfels dat de 'Rod, Clutch Lifter ' (14) of 'Piece,Clutch Join' (12) versleten kan zijn. Wellicht dat 'Lever Comp, Clutch (4) ingesleten is? Dat kan ik relatief makkelijk bekijken, al heb ik geen referentie hoe het nieuw zou moeten zijn.

(Al het onderhoud heb en doe ik altijd zelf en heb inmiddels een Excel-werkblad opgebouwd waarmee ik nu redelijk kan inschatten welk onderhoud wanneer gedaan zal moeten worden. Enkel als ik constateer dat de kleppen gesteld moeten worden, dan besteed ik dat uit (door gebrek aan routine, ervaring en shims). De koppeling zal ik zelf gaan vervangen, mocht ik daartoe besluiten. Goede motorolie (ik gebruik Repsol Semi Synthetic) heeft inderdaad invloed op je (ont)koppeling.)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2025 13:11 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Ik herken je probleem, de binnenkabel van de koppelings kabel lijkt net iets te lang. Mijn Varadero met 170000km ook nog steeds met dezelfde koppelings platen. Wel eens een nieuwe kabel gekocht maar zelfde "probleem" Ik heb nog wel gebruikte platen en veren liggen van een ander blok, km stand onbekend maar zeker geen 2 ton. Ook heb ik een deksel met asje nr4 enz liggen. Als je interesse hebt om er mee te knutselen om het beter te krijgen wil ik wel wat naar je toe sturen. Als je de koppelings platen eruit hebt kun je ze opmeten, diktes staan in Haynes. De shims van de klepspelling zelf vervangen is met Haynes en een moment sleutel erbij ook goed zelf te doen.
Mijn Varadero staat te koop, maar heb ook allerlei motorblok spul liggen, als je wat nodig hebt stuur me een pb.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2025 16:58 - 16 jan 2025 17:11 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?

veerbol schreef : Ik heb mijn twijfels dat de 'Rod, Clutch Lifter ' (14) of 'Piece,Clutch Join' (12) versleten kan zijn. Wellicht dat 'Lever Comp, Clutch (4) ingesleten is? Dat kan ik relatief makkelijk bekijken, al heb ik geen referentie hoe het nieuw zou moeten zijn.


Het kan inderdaad #4 zijn die aan het slijten is.
Lastig uitleggen hoe je dat kunt zien, maar het zo maar kunnen dat je 'm zo eruit kunt trekken om te kijken (na even de kabel los gemaakt te hebben uiteraard).
De 'platte' kant moet gewoon goed doorlopen.... ik zal zo even een foto plaatsen met eentje die ik hier heb liggen die dus echt stuk is....

EDIT: de foto van een defecte... weliswaar van een ander merk, maar zelfde principe.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2025 16:51 - 17 jan 2025 23:39 #14 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Allereerst wil ik jullie bedanken voor het delen van jullie kennis en ervaring. Ik word daar blij van.

Het hevel-asje van mijn Varadero (zie foto's) zal i.i.g. niet bijdragen aan het voldoende indrukken van de koppelings-pen. Ik weet niet of mijn geplaatste 4mm busje tussen mijn koppelingshandel en buitenkabel nodig is om deze slijtage te compenseren. Deze slijtage zal i.i.g. een deel van mijn issue zijn.

Het busje wat de hevel indrukt ziet er nog ongehavend uit, maar als ik op de onderdelentekening kijk, zit er een schuine rand aan. Die heeft de mijne niet. Zal de kopse kant, al rond geduwd door de hevel, ook afgesleten zijn? Op dit moment is deze 28,8mm lang.

@XRVTuur: is de hevel (nieuw 60eu) die jij nog hebt liggen nog recht ? En heb jij de mogelijkheid om het busje op te meten? :side:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gisteren 08:44 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
Als ik de foto van die hevel bekijk, dan ziet die er wel wat versleten uit. (Afgeschuind).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vandaag 10:08 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Koppelingsplaten vervangen noodzakelijk na 200000km?
ik meet 29.1

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden