Waar zijn de SD03's?

31 mrt 2025 17:36 #1 door Trigger
Waar zijn de SD03's? werd gestart door Trigger
Ik heb mijn vorige Honda NC700X ingeruild voor een BMW RT omdat ik het vermogen. het comfort en de sjouwcapaciteit nodig heb. Helaas bevalt deze totaal niet en heb ik hem dus weer te koop gezet. Omdat de eisenlijst wel heel specifiek is:

- moet gewicht/bagage mee kunnen nemen zonder sloom te worden
- comfortabel genoeg om uren per dag op te rijden
- zeer betrouwbaar
- minimaal 70pk
- eigenlijk liefst gewoon een honda vanwege punt 2 en 3

kom ik dus bij ofwel een Varadero uit of een AT maar die eerste modellen zijn toch nog wel wat duurder dan een Varadero natuurlijk.

Maar: er zou ook een SD03 moeten zijn, en die kom ik nergens tegen, alles wat er te koop is, zijn de SD01/02 modellen tot ongeveer 2010, maar ze zouden tot ~2012 gemaakt moeten zijn. Ben ik abuis en ga ik die niet vinden? Zijn ze gewoon zo gewild dat niemand ze wegdoet?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2025 17:39 - 31 mrt 2025 17:40 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Waar zijn de SD03's?
Trigger, met deze: transalpclub.nl/forum/vraag-aanbod-motor...p-varadero-sd02-2004
koop je bepaald geen kat in de zak.
Op onderhoud is nooit bezuinigd, sterker nog, de bijnaam van de eigenaar zou kunnen zijn:
'Mister Preventief'

31 mrt 2025 18:45 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Waar zijn de SD03's?

V-Twin schreef : Trigger, met deze: transalpclub.nl/forum/vraag-aanbod-motor...p-varadero-sd02-2004
koop je bepaald geen kat in de zak.
Op onderhoud is nooit bezuinigd, sterker nog, de bijnaam van de eigenaar zou kunnen zijn:
'Mister Preventief'

Ik heb via MP al kort contact met hem gehad. Punt is dat hij de C-ABS heeft losgekoppeld en niet kan vouchen dat de ABS nu nog goed werkt, dat is voor mij echt wel een harde eis.

31 mrt 2025 19:52 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Waar zijn de SD03's?
Modellen met bouwjaar 2010 - 2012 zijn inderdaad de SD03.

Geen idee eigenlijk hoe veel er in NL van verkocht zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

31 mrt 2025 19:54 #5 door Trigger

robgoesdakar schreef : Modellen met bouwjaar 2010 - 2012 zijn inderdaad de SD03.

Geen idee eigenlijk hoe veel er in NL van verkocht zijn.

Rob, jij bent vreselijk technisch, weten wij allemaal :-). Op welke wijze kunnen we de correcte werking van de ABS nog controleren behalve als een mafkees de rem dichtknijpen op een zandpaadje?

01 apr 2025 20:30 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Waar zijn de SD03's?
In de basis kan dat niet zonder ze te gebruiken.

Het systeem controleert zichzelf op 2 manieren :
1) als het contact aan gaat doet het een controle of alle elektronica/connecties aanwezig zijn. Als er een probleem geconstateerd wordt zal hij al een storing geven.
2) zodra de wielen rollen worden de sensoren gecontroleerd en gaat het lampje uit, of in storing als de sensoren niets lijken te registreren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

02 apr 2025 08:07 - 02 apr 2025 08:08 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Waar zijn de SD03's?
Als aanvulling op de reactie van Rob:
Je hoeft niet als een malle te rijden en te remmen om de operationele werking van ABS te ervaren / testen.
Het is overigens altijd aan te bevelen om eens te ervaren wat er nu gebeurt als ABS ingrijpt en daarmee niet te wachten tot het moment dat je het in een schrikreactie per ongeluk activeert.
Gewoon rustig rijden over gras en dan rustig remmen. Gevoel er bij krijgen en dan stap voor stap naar een snelheid van ongeveer 60 km/h per uur en dan remmen.
Ik mag aannemen dat je weet hoe het voelt als ABS ingrijpt?

02 apr 2025 08:37 #8 door Trigger

V-Twin schreef : Als aanvulling op de reactie van Rob:
Je hoeft niet als een malle te rijden en te remmen om de operationele werking van ABS te ervaren / testen.
Het is overigens altijd aan te bevelen om eens te ervaren wat er nu gebeurt als ABS ingrijpt en daarmee niet te wachten tot het moment dat je het in een schrikreactie per ongeluk activeert.
Gewoon rustig rijden over gras en dan rustig remmen. Gevoel er bij krijgen en dan stap voor stap naar een snelheid van ongeveer 60 km/h per uur en dan remmen.
Ik mag aannemen dat je weet hoe het voelt als ABS ingrijpt?

youtube.com/shorts/b1qNW5r0bwY

Ja, ik heb het vorige week nog uitvoerig getest :-) dus ik weet hoe ABS voelt. Maar ik weet ook dat je op wegdek vaak echt serieus je best moet doen om de ABS te triggeren, vandaar dat ik hoopte dat er wellicht een minder empirische methode bestond, maar dan ga ik het zo doen, dank allen.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden