Ik rijd inmiddels zo’n drie jaar op mijn Honda Varadero 2004 met ABS met 82000km, en zoals dat gaat bij een motor van die leeftijd, komt er af en toe wat onderhoud en vervanging bij kijken. In de loop der tijd heb ik al het nodige gedaan, vooral vanwege slijtage en ouderdom:
Achterwiellager en demper vervangen
Achterste uitlaatpakking vernieuwd
Spanningsregelaar vervangen (na gesmolten stekkers…)
Kleppen gecontroleerd – alles netjes binnen marge
Voor- en achtervering vervangen door Hyperpro
Tijdens de technische TCN-dagen kreeg ik al meerdere keren te horen dat mijn remleidingen echt eens vervangen moesten worden, omdat ze inmiddels ouder dan zeven jaar waren. Hoewel ik geen scheurtjes zag en de remmen prima werkten, besloot ik er toch maar eens werk van te maken.
Dus in oktober samen met wat vrienden aan de slag gegaan.
Het plan: de originele leidingen vervangen door Goodridge stalen remleidingen. Ik had een setje online gekocht, maar daar stond bij “voor modeljaar 1998–2003”. Aangezien ik een 2004 met ABS heb (en minimaal 12 leidingen verwachtte), heb ik twee keer gebeld om te checken of het wel klopte. Toch bleek het setje bij aankomst maar 10 leidingen te bevatten – je raadt het al: ik kwam achter tekort.
Gelukkig heeft Bike Design in Rijswijk dat netjes opgelost. 👍
Het monteren ging eigenlijk vrij soepel, al pasten niet alle zadels van de leidingen meer even goed. Het ontluchten (volgens het Haynes-schema) kostte wat tijd en geduld, maar uiteindelijk was alles luchtvrij. De remmen voelen nu keihard aan, en bij een proefrit met een noodstop op 60 km/u sprong zelfs het ABS bij – dat had ik nog nooit eerder gevoeld!
Al met al lijkt de missie dus geslaagd, al ben ik nog niet 100% tevreden:
de achterrem voelt ondanks de harde pedaaldruk niet super krachtig aan.
Naast de remleidingen heb ik ook nog wat ander onderhoud uitgevoerd:
Ketting + tandwielen vervangen
Naaldlagers van de triangel (achterbrug/schokbreker) vernieuwd
Naald- en kogellagers in de achterbrug vervangen
Alle massa-aansluitingen schoongemaakt
Stekkers van de spanningsregelaar verwijderd en direct op de dynamo aangesloten
Alle stekkers op corrosie gecontroleerd en zo nodig gereinigd
Resultaat: het laadvermogen ging van 13,4V naar 14V – daar ben ik dik tevreden mee.
In totaal ben ik er zo’n vijf dagen mee bezig geweest, inclusief wat wachttijd op onderdelen die tussendoor besteld moesten worden. Maar al met al een mooi project, en de Varadero rijdt weer als een zonnetje!