Honda Varadero 2004 – groot onderhoud & upgrade remleidingen

05 nov 2025 20:41 #1 door jur
Ik rijd inmiddels zo’n drie jaar op mijn Honda Varadero 2004 met ABS met 82000km, en zoals dat gaat bij een motor van die leeftijd, komt er af en toe wat onderhoud en vervanging bij kijken. In de loop der tijd heb ik al het nodige gedaan, vooral vanwege slijtage en ouderdom:
Achterwiellager en demper vervangen
Achterste uitlaatpakking vernieuwd
Spanningsregelaar vervangen (na gesmolten stekkers…)
Kleppen gecontroleerd – alles netjes binnen marge
Voor- en achtervering vervangen door Hyperpro
Tijdens de technische TCN-dagen kreeg ik al meerdere keren te horen dat mijn remleidingen echt eens vervangen moesten worden, omdat ze inmiddels ouder dan zeven jaar waren. Hoewel ik geen scheurtjes zag en de remmen prima werkten, besloot ik er toch maar eens werk van te maken.
Dus in oktober samen met wat vrienden aan de slag gegaan.
Het plan: de originele leidingen vervangen door Goodridge stalen remleidingen. Ik had een setje online gekocht, maar daar stond bij “voor modeljaar 1998–2003”. Aangezien ik een 2004 met ABS heb (en minimaal 12 leidingen verwachtte), heb ik twee keer gebeld om te checken of het wel klopte. Toch bleek het setje bij aankomst maar 10 leidingen te bevatten – je raadt het al: ik kwam achter tekort.
Gelukkig heeft Bike Design in Rijswijk dat netjes opgelost. 👍
Het monteren ging eigenlijk vrij soepel, al pasten niet alle zadels van de leidingen meer even goed. Het ontluchten (volgens het Haynes-schema) kostte wat tijd en geduld, maar uiteindelijk was alles luchtvrij. De remmen voelen nu keihard aan, en bij een proefrit met een noodstop op 60 km/u sprong zelfs het ABS bij – dat had ik nog nooit eerder gevoeld!
Al met al lijkt de missie dus geslaagd, al ben ik nog niet 100% tevreden:
de achterrem voelt ondanks de harde pedaaldruk niet super krachtig aan.
Naast de remleidingen heb ik ook nog wat ander onderhoud uitgevoerd:
Ketting + tandwielen vervangen
Naaldlagers van de triangel (achterbrug/schokbreker) vernieuwd
Naald- en kogellagers in de achterbrug vervangen
Alle massa-aansluitingen schoongemaakt
Stekkers van de spanningsregelaar verwijderd en direct op de dynamo aangesloten
Alle stekkers op corrosie gecontroleerd en zo nodig gereinigd
Resultaat: het laadvermogen ging van 13,4V naar 14V – daar ben ik dik tevreden mee.
In totaal ben ik er zo’n vijf dagen mee bezig geweest, inclusief wat wachttijd op onderdelen die tussendoor besteld moesten worden. Maar al met al een mooi project, en de Varadero rijdt weer als een zonnetje!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2025 23:15 #2 door V-Twin
Mooi klusje heb je uitgevoerd. Zo zie je maar met die oude rubberen leidingen het gaat zo langzaam achteruit dat je niet merkt en merk je dus direct het verschil.
Mbt de achterrem. Loopt het wiel goed vrij en wordt de achterrem ook al bediend als je de voorrem inknijpt?

06 nov 2025 08:47 #3 door robgoesdakar
Tja, remleidingen vervangen is altijd wel een discussiepunt, want 'hij remt toch nog prima'.
Maar zoals jij al schrijft, na het vervangen grijpt ook de ABS weer in.... Dus dat houdt in dat bij de oude leidingen de remkracht duidelijk minder was geworden !!
Dat is ook exact wat ik de mensen dus voor houdt als ze weer eens zeggen 'Hij remt toch nog prima'.......

Achterrem is altijd wel een dingetje op die dero's met gecombineerd rem systeem.
Met name het ontluchten ervan in combinatie met de rempomp aan de linker voorkant.
Kan best zijn dat er toch nog ergens een beetje lucht zit.
Wordt hij wel (snel) harder als je een paar keer pompt ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

06 nov 2025 08:55 #4 door jur
Ja het achterwiel loopt goed vrij en bij remmen op de voorste linkerrempomp stopt het wiel ook.
Het is meer dat ik had verwacht dat de achterrem krachtiger zou zijn.

06 nov 2025 08:58 #5 door jur
Achterrempedaal is keihard, maar ik ga na twee weken nog eens een poging wagen om te ontluchten.
Het is niet dat hij niet op de achterrem remt maar het is niet geweldig.

06 nov 2025 20:34 #6 door V-Twin
De vertragende werking van een achterrem valt in het niet als je dat vergelijkt met de voorremmen. Dat is bewust ook zo gemaakt.

22 nov 2025 11:18 #7 door VaraDreo
Whoa lekker bezig geweest!
Bij mij (2007 sd02) is een versleten/ lekkende remcilinder achter geconstateerd, zal die dus ook met een revisie setje oid moeten vervangen. Heb jij die bij Honda zelf besteld, of was die nog goed?
Is het waard om tijdens die operatie gelijk naar rvs leidingen te gaan in jullie mening?
Heb je nog andere praktische tips naast het haynes werkboek? ;-)

24 nov 2025 10:51 #8 door V-Twin
Stahlflex leidingen zullen jouw motor met die leeftijd een fikse verbetering opleveren.
Iedereen weet dit eigenlijk wel meer de meesten hikken een beetje tegen de kosten aan. Maar ja als het gaat om veiligheid is elke euro besparen mij te veel en een beetje "Penny Wise Pound Foolish".

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden