Luchtfilter

11 mrt 2026 20:26 #1 door Jordy
Luchtfilter werd gestart door Jordy
Goedeavond,

Sinds kort eigenaar van een Varadero 2006 (24.000km). Qua techniek ben ik een leek, maar vandaag de luchtfilter eruit gehaald. De motor heeft geen powercommandor en de originele uitlaten.

Is het advies voor een K&n filter of niet doen zonder andere ecu?

En wat is het advies voor bougies? Nu hij toch helemaal open ligt vervangen? En moet ik dan nog ergens opletten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2026 08:14 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Luchtfilter
Dag Jordy, allereerst welkom op dit forum waar veel over jouw motor is te vinden.
Zonder de motor te hebben gezien is het bijzonder lastig om je een goed advies te geven met name omdat je zelf ook al aangeeft dat je technisch gezien een leek bent.
Het standaard papieren luchtfilter vervangen voor een K&N filter is nu niet een van de eerste dingen die echt hard nodig is.
Mijn advies, wordt lid van de Transalpclub en schrijf je in voor een inspectiedag. A.s. zondag is de eerste van de drie en die is volgeboekt. In de 2 nog volgende dagen is nog ruimte. Samen met een techneut loop je dan heel je motor langs en krijg je uitleg en advies en alles wat eventueel aangepakt moet worden krijg je dan op papier mee. Een inspectie duurt ongeveer 45 - 60 minuten en is graties voor clubleden. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan het stellen van een open vraag op dit forum.
Succes en veel plezier met je Varadero en wellicht treffen we elkaar tijdens een club event.

15 mrt 2026 12:04 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Luchtfilter
Bougies bij Varadero kunnen 48000km blijven zitten, wel de originele gebruiken, IJR8B9 .Ze kosten rond de 35 euro per stuk. Dus lekker laten zitten bij jouw km stand. K&N luchtfilter laat meer lucht door, maar ook meer stof. Ik ben geen fan. Ik weet niet of je heel veel rijd maar met een origineel filter is de praktijk meestal eens in de 2 jaar filter vernieuwen, is ook niet zo schokkend dat je daar voor een K&N moet aanschaffen. En uit ervaring kan ik je melden dat je met alleen K&N geen vermogens winst merkt. Wel als je ook je uitlaten en PC doet of ECU flash

Transalp RD16 2024

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden