Kleppendekselpakking weg geploft.

04 apr 2026 21:13 #1 door jur
Kleppendekselpakking weg geploft. werd gestart door jur
Even een vraag aan de techneuten.
Vandaag lekker aan het toeren geweest met de VARA. Plotseling aan de linkerkant een plof en wat rookontwikkeling en ik zag ook wat zwarts op mijn motorbroek.
Later bleek dit pakking te zijn, want na wat onderzoek bleek van de voorste cilinder het bovenste maantje van de kleppendeksel pakking los te zitten en carterdamp te lekken.
Ik zag ook wat olie dus niet goed.
Motor start nog wel en hoor geen bijzondere geluiden. Toch de motor maar op laten halen vanwege de olie.
Oliepeil is goed wel wat hoog iets onder Max. Dus theoretisch niet te hoge carterdruk door een te hoog oliepeil.
Slangen op het kleppendeksel zaten goed en zag geen bijzonderheden.
Motor heeft in oktober een beurt gehad maar heb inmiddels al weer 4000km zonder problemen gereden.
Nu lees ik ook iets over de de dynamo die evt door slechte wikkelingen vonkvorming een plof kan geven. Hierdoor kan er verhoogde carterdruk ontstaan waardoor de halve maantjes tussen het kleppendeksel eruit kunnen schieten?
Zegt jullie dit iets?
Ik heb wel een aantal keer problemen gehad met mijn spanningsregelaar en heb afgelopen winter alle massapunten en stekkers schoongemaakt. Dit scheelde al 2/3 volt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2026 11:13 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Kleppendekselpakking weg geploft.
Das wel bekend gedoe ja, tijd om de dynamo te vervangen. Ik heb het bij mijn ex Varadero ook gedaan. Het probleem zijn de te dunne 3 gele draden vanaf de dynamo. Koop een dynamo bij Carmo, die hebben dikkere draden en dan fikt je dynamo niet meer af, blijft je spanningsregelaar en je klepdeksel ook heel. Als je het dynamo deksel eraf haalt zul je zien dat een deel van je dynamo helemaal zwart is.

Transalp RD16 2024

08 apr 2026 11:47 #3 door jur
Beantwoord door jur in topic Kleppendekselpakking weg geploft.
Thx ik ga vrijdag op onderzoek uit!

08 apr 2026 20:17 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kleppendekselpakking weg geploft.
Ik was er nog even in gedoken voordat Jur vrijdag alvast even langs komt om te kijken of we een oorzaak kunnen vinden.

Symptoom is het eruit klappen van de klepdeksel pakking.

Hoofd oorzaak is dan dus druk van binnenuit. Het enige dat dit eigenlijk kan veroorzaken is overdruk in het carter. Eigenlijk komt dat heel zelden voor. (Heb het nog nooit mee gemaakt in ieder geval). Meest voor de hand liggende oorzaak is een overvol carter, maar dan moet het toch ook echt nok vol zijn, en dan heb je toch wel andere problemen. En met een niveau op max is dat niet de verwachting dat het daar vandaan komt.
Andere oorzaak zou dus een blokkade in de carter ontluchting kunnen zijn. Maar dat gebeurd waarschijnlijk niet plotseling, dus eigenlijk ook een niet voor de hand liggende oorzaak. (Al gaan we daar natuurlijk wel nog even naar kijken).

De laatste oorzaak die her en der genoemd wordt is een defecte dynamo/stator, al kon ik die niet direct verklaren en ben ik er even in gedoken.

En uiteindelijk is de enige logische verklaring dat de stator een kortsluiting veroorzaakt en dus een vonk overbrenging met het carter heeft. Dat is dan dus een behoorlijke vonk !!! En die vonk zou dan olie dampen kunnen laten ontbranden/exploderen wat resulteert in een enorme druk in het carter welke dan dus niet meer kan worden opgevangen door de carter ontluchting en derhalve andere uitwegen zoeken. En dan zijn die halve maantje bij de klepdeksel pakking zo'n beetje de zwakste plek en klappen die er uit.

En een verbeterde dynamo van Carmo is dan natuurlijk meteen een goede optie. Maar eerst maar eens kijken of we bovenstaande kunnen bevestigen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

10 apr 2026 14:44 #5 door robgoesdakar
Vandaag was Jur een dagje zelf sleutelen (met af en toe wat hulp van mij) om te kijken of de oorzaak te achterhalen was.
(Zelf te druk om er mee aan de slag te kunnen gaan)

Eerst even alles door gemeten van de spanningsregelaar, en theoretisch klopte alles. Alle weerstandswaardes waren binnen de specs.
Vervolgens maar de klepdeksel los en ook maar even naar de achterkant gekeken. En zo waar, daar was ook 1 maantje er tussenuit geblazen. Dus het was in ieder geval geen probleem bij 1 cilinder.
Ook de carter ontluchtingen waren open en zaten niet geblokkeerd.
Vervolgens alvast de pakkingen vervangen en besloten om toch ook de dynamo deksel los te halen en de dynamo te bekijken.

En zowaar, dat zag er niet goed uit !!! En het rook ook lekker verbrand.

Toch wonderlijk dat de meet waardes (nog) geen probleem deden vermoeden.

Dynamo gaat nu opgestuurd worden om opnieuw te laten wikkelen.

Bijlage:

Bijlagen:

10 apr 2026 17:06 - 10 apr 2026 17:06 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kleppendekselpakking weg geploft.
Had Arthur het dus wel bij het rechte eind:whistle: Een nu een Carmo dynamo besteld?

10 apr 2026 17:13 #7 door jur
Beantwoord door jur in topic Kleppendekselpakking weg geploft.
Lekker bezig geweest bij Rob, was een aardig klusje. Toen de meetwaardes dynamo goed leken te zijn begon ik hem een beetje te piepen. Wat kan het dan zijn?
Na kleppendeksel luchtfilterhuis, tank en beplating weer terug gemonteerd te hebben de linkerkant waar de dynamo zit gedemonteerd. En ja hier was brand/ smelt schade dus deze gedemonteerd en opgestuurd naar Carmo.
Over een weekje weten we meer. Ik houd het maar op leeftijd/ slijtage.
Bijlagen:

11 apr 2026 08:55 #8 door robgoesdakar

V-Twin schreef : Had Arthur het dus wel bij het rechte eind:whistle: Een nu een Carmo dynamo besteld?

Carmo heeft geen 'vervanging' op de plank liggen, maar je kunt de oude opsturen en dan wordt deze compleet opnieuw gewikkeld.

Bijlage:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden