Monteren remklauwen Varadero '99

20 mrt 2010 21:15 #1 door de Wolf
Monteren remklauwen Varadero '99 werd gestart door de Wolf
Ik heb mijn remklauw rechtsvoor losgehaald omdat ik de remklauwhouder mee moest nemen naar een motorzaak. Dit om te kijken of de remklauwhouder van een VFR800 hetzelfde is en ja, deze is uitwisselbaar. Tevens maar meteen de remzuigers schoongemmaakt met remmenreiniger.

In al m'n enthousiasme heb ik ook de linker remklauw verwijderd om de remzuigers goed schoon te maken.

Nu is mijn vraag de volgende.

Moet ik bij het monteren van de remklauwen nog ergens rekening mee houden? Volgens mij valt er weinig tot niets te verstellen en is het een kwestie van rechts de remklauwhouder terug schuiven in de remklauw en vervolgens monteren. Links heb ik de klauw niet losgehaald van de houder. Wel de houder in z'n geheel, dus met remklauw losgehaald.

Moet ik de remhandel inknijpen tijdens het aandraaien van de bouten/imbus zodat de remklauw zich "zet" of zie ik iets over het hoofd???

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2010 21:34 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Monteren remklauwen Varadero '99
Hoi Wolf,

Zelf doe ik niks met die hendel. Monteren en vastzetten, thats all.

Let wel, het is allemaal lichtmetaal, dus stalen bout in een zachte draad. Handvast + 1/8 slag is voldoende. In ieder geval niet met heel veel kracht, het is zó kapot! Je kunt wat kopervet op de draad doen (zeker die van de ophangpen!) om corrosie in de toekomst te voorkomen.

Smeer ook wat kopervet op de delen van de remvoering die in contact staan met de klauw (remzuigers, spreidveren, ophangpennen etc.). Het voorkomt corrosie en piepen.

Suc6, grtz,

Brmbr

20 mrt 2010 21:42 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Monteren remklauwen Varadero '99
let nu wel goed op de afstand tussen bracket en remschijf :angel:

20 mrt 2010 21:51 #4 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Monteren remklauwen Varadero '99

let nu wel goed op de afstand tussen bracket en remschijf :angel:

Wat bedoel je precies Ad? Heb nu gewoon de oude bracket teruggeplaatst en er zaten geen afstandringen of iets dergelijks tussen.

Varadero '99 52.000km

21 mrt 2010 10:22 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Monteren remklauwen Varadero '99
@ Wolf, kijk even op pag. 88 van je handleiding en je weet alles. Zou zonde zijn als je na een rondje twee nieuwe brackets moet gaan kopen. In één van de komende Transalpers zal aandacht besteed worden aan het juist monteren van een voorwiel in een Varadero omdat dat wat nauwer luistert dan bij een TA en een AT.
Succes

21 mrt 2010 14:41 #6 door kees
Jullie mogen het me vertellen!

Haynes zegt niets erover. Er word alleen geadviseerd, als het wiel erin zit, om de vrijloop van de bracket t.o.v. de schijf te controleren.

Wat zie IK over het hoofd dan??

???

21 mrt 2010 22:05 #7 door de Wolf

Jullie mogen het me vertellen!

Haynes zegt niets erover. Er word alleen geadviseerd, als het wiel erin zit, om de vrijloop van de bracket t.o.v. de schijf te controleren.

Wat zie IK over het hoofd dan??

???

Dat wordt er ook mee bedoeld denk ik.

Varadero '99 52.000km

21 mrt 2010 23:07 #8 door V-Twin

Jullie mogen het me vertellen.
Haynes zegt niets erover. Er word alleen geadviseerd, als het wiel erin zit, om de vrijloop van de bracket t.o.v. de schijf te controleren.Wat zie IK over het hoofd dan?? ???

JIJ ziet niks over het hoofd. Hele volkstammen wel  ;)

22 mrt 2010 08:21 #9 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Monteren remklauwen Varadero '99
:'(

W.T.F.

Geheimtaal op het forum, snap er geen snars van en vraag me steeds sterker af of ik het wel goed doe of fout of goed of fout of goed of fout of goed of .... Verwarrend lijntje.  ??? ??? ???

22 mrt 2010 10:15 #10 door kees
Lekker stelletje jullie...

Ik schrok me al wild! :D

(ongeveer 0,7mm  ::) ;) ;D)

23 mrt 2010 14:55 #11 door de Wolf

@ Wolf, kijk even op pag. 88 van je handleiding en je weet alles. Zou zonde zijn als je na een rondje twee nieuwe brackets moet gaan kopen. In één van de komende Transalpers zal aandacht besteed worden aan het juist monteren van een voorwiel in een Varadero omdat dat wat nauwer luistert dan bij een TA en een AT.
Succes

Bedankt voor de tip! Ik heb m'n voorwiel niet losgehad dus de vorkpoten hoef ik niet te verstellen (ervan uitgaande dat de afstand goed was!) maar ga voor de zekerheid even nameten of de afstand klopt.

Met de Varadero op de middenbok en het voorwiel los van de grond, draait jullie voorwiel makkelijk rond als je deze een draai geeft? Mijn remblokken slepen behoorlijk waardoor het wiel binnen 1 omwenteling ongeveer stopt. Het achterwiel draait wel redelijk makkelijk rond.

Varadero '99 52.000km

23 mrt 2010 21:14 #12 door V-Twin
1x rond is wel erg weinig. Een goede reinigingsbeurt incl remzuigers zou het wellicht iets kunnen verbeteren.
Je remblokken ook weer goed egaal glasschuren zou ook kunnen helpen.
Er zou ook een minicule slinger in je remschijven kunnen zitten, dat vertraagt ook.

Zolang je remschijven niet warm lopen, een keertje testen zonder de voorrem te gebruiken, en je voelt geen trilling je in je remhandle is er niks loos met de schijven.

23 mrt 2010 21:55 #13 door kees
Is wel vaker zo.

De blokjes zitten net even anders dan ze er voorheen zaten en moeten zich even zetten. Meestal als je een stukje gereden hebt en wat geremd, is het weg.

Meestal dan hè.. ::)

24 mrt 2010 17:28 #14 door de Wolf
Van de week dan maar eens rijden. Bedankt voor de info!

Varadero '99 52.000km

29 mrt 2010 09:56 #15 door de Wolf
Ik heb nog geen tijd gehad om een stukje te rijden helaas.

Wel van de week even de remblokken van de rechter remklauw verwijdert. Het wiel draaide nu wel redelijk vrij rond. Ik heb het idee dat de middelste zuiger, die bediend wordt met het rempedaal, niet goed los komt van de schijf.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Varadero '99 52.000km

29 mrt 2010 10:19 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Monteren remklauwen Varadero '99
Kan komen door viezigheid. Die koekt aan de remzuigers waardoor ze vast kunnen gaan zitten.

Ook onder de rubberen seals komt vuil te zitten waardoor deze uit hun groef tegen de zuiger gedrukt worden. Ik heb het ook gehad met mijn achterrem, moest ik iedere keer mijn pedaaltje terug omhoog halen met mijn voet.
Gedemonteerd, schoongemaakt en nieuwe rubbers gestoken en hij remt weer perfect!

01 apr 2010 17:12 #17 door de Wolf
Vandaag een paar uurtjes in Sprundel doorgebracht bij Ad.

Remklauwen gedemonteerd en rubbers vervangen. Daarna de boel ontlucht. Wat een verschil!!!

Het voorwiel draait mooi rond en de druk in de remhendel/pedaal voelt goed aan.

Bedankt Ad voor een leerzaam dagje.

Enige jammere was dat het balhoofdlager niet goed bleek te zijn. Binnenkort maar weer naar Sprundel icm het monteren van Hyperpro veren aan de voorzijde  ;D

Varadero '99 52.000km

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden