balhoofdlager

27 mrt 2010 18:55 #1 door tomtom
balhoofdlager werd gestart door tomtom
Hallo vaklui,

Ik moet binnenkort m'n balhoofdlager gaan vervangen. Ik zal best een eind komen maar het lijkt me slim om een werkplaatshandboek ernaast te houden. Kan iemand me helpen? :angel:

groet Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2010 19:33 #2 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic balhoofdlager
Beste tomtom,

zoek en gij zult vinden........... of in ieder geval een stuk verder komen  ;).

www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp

Heb zelf laatst m'n lager vervangen door een konisch lager met hulp van "twinbrothers uit Almere", leek wel een nieuwe fiets wat sturen betreft. Eruit halen is ff lastig en plaatsen ook trouwens. Als je een lager hebt gekocht leg hem in de vriezer tot het plaatsen. Koud metaal krimpt namelijk iets, warm zet het uit.
Huib

27 mrt 2010 21:18 #3 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic balhoofdlager
Bedankt voor je snelle reactie. Scheelt het echt zoveel? Ik heb de motor nl nog niet zo lang, maar ik heb het idee dat ik bij elke bocht onderuit glij. Op de varadero van een vriend (exact dezelfde) heb ik nergens last van.
Volgens de expert (wim boks) kan het een combinatie zijn van een plat suk in de band en een slecht balhoofdlager)
Ik zal dus veel rotondes moeten gaan rijden C:-) en het lager vervangen. Wel vreemd want hij heeft pas 28 dkm gelopen. Welke verschillen merkte jij?

tom

27 mrt 2010 21:37 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic balhoofdlager

het  heeft weinig van doen met de km stand

je balhoofd lager heeft nagenoeg geen beweging waardoor je constant een zelfde punt belasting krijgt.
daar komt bij dat regulier onderhoud zich vaak beperkt tot vernieuwing van dit lager
al zou het opnieuw smeren en afstellen vaak de levensduur wel verlengen
nu moeten we inderdaad het stuur gedrag niet alleen aan dit lager wijten

zoals wim boks zegt kan het ook aan met name de banden liggen
als er een vlak stuk op zit (veel languit rijden) wil de motorfiets niet graag de bocht door en als hij dan gaat gebeurt dit  met een minder fijn gevoel

vervanging  van de band (met name de voorband) kan dit op lossen
uiteraard kan het ook een combinatie zijn van deze 2 zaken,
op je vraag hoe dat voelt... onbeschrijfelijk fijn
je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt

27 mrt 2010 21:42 #5 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic balhoofdlager
Banden vervangen zou kunnen, maar ze zijn nog lang niet versleten.  :-\ En dat vind ik dan ook weer een beetje zonde. Tsja, het blijft lastig

27 mrt 2010 21:57 #6 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic balhoofdlager
[

Welke verschillen merkte jij?

op je vraag hoe dat voelt... onbeschrijfelijk fijn
je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt

Precies wat Ad zegt, mijn vorige motor was een Honda Shadow vt 1100, dus dat stuurt heel anders en is geen vergelijk. Pas na vervangen balhoofdlager en tegelijkertijd nieuwe voorvorkolie en nieuwe band weet ik dus het verschil. Voel me een stuk zekerder als ik die rotonde neem, en verwacht dat mijn bandjes niet meer vierkant zijn bij de volgende vervanging  ;).  Ook ik had ongelijkmatige slijtage op mn banden. Als leek zie je het nauwelijks totdat je er opgewezen wordt.

Huib

12 apr 2010 21:43 #7 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic balhoofdlager
Ik heb vandaag bij Ad m'n balhoofdlager vervangen.....wauw!!! Dat had ik veel eerder moeten doen!

Off topic: Daarna Hyperpro veren gemonteerd waardoor het geheel als een totaal andere, veel fijner sturende, strakker aanvoelende en comfortabelere fiets is geworden.

:D :D :D

Varadero '99 52.000km

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden