tikken van voorrem

02 apr 2010 16:29 #1 door peet
tikken van voorrem werd gestart door peet
Hallo forumleden,

na installatie van hyperpro veerset voor en achter en het terug plaatsen van voorwiel heb ik nu bij het remmen een tik / ratel in mijn linkerremschijf. Dit is snelheidsafhankelijk, alles nagekeken en kan zo snel niet iets vinden. Geen kromme remschijf en remblokken zitten ook goed, plus de werking van de remmen is gewoon goed. Misschien een speciale handeling voor het bevestigen van voorwiel over het hoofd gezien ?
Iemand misschien een idee want wil wel van dat getik / geratel af.  :-\

groetjes Peet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 17:39 #2 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic tikken van voorrem
Is het een metaal op metaal (schurend) achtig geluid of meer een mechanische kloink?

Zit te denken aan het mechanisme van de remklauwhouder die de achterrem bediend. Door het afremmen kantelt de linker remklauw naar voren die op zijn beurt een zuigertje bediend die druk op de achterrem genereert. Denk dat daar ergens iets niet goed zit.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 17:45 #3 door harieke
Beantwoord door harieke in topic tikken van voorrem
Hallo peet, ik denk dat je voorwiel er niet helemaal recht inzit heb namelijk hetzelfde gehad ook snelheids afhankelijk, even de moeren een slag lossen en dan even de imbussen aan de voorkant losdraaien, een paar keer met de voorrem erop de voorvering indrukken en dan de boel weer vastzetten en toen was het tikkend geluid weg bij mij, probeer het even en laat iets weten of het dit was  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 18:17 #4 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic tikken van voorrem
Wel opletten dat de remschijven vrij blijven van de remklauwhouders!

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 21:19 #5 door vara 2
Beantwoord door vara 2 in topic tikken van voorrem
Peet, volgens mij zit je wiel niet gecentreerd , zeker eens afmeten met voeler-maat , 2 inbusbouten aan de linkerkant terug eens los maken en beetje je vorkbeen naar buiten trekken en dit eens testen met draaien aan wiel als hij op de middenbok staat . Denk dat dit dan zal verholpen zijn . Werkwijze staat uitgelegd in uw servicemanual .

vara 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2010 22:56 #6 door peet
Beantwoord door peet in topic tikken van voorrem
Hallo,

Wiel zat inderdaad niet geheel recht in voorvork gemonteerd, na centreren of zoals harieke al zei; losdaaien en voorvrok indrukken, was het probleem opgelost.
Hieruit blijkt de waarde van dit forum maar weer eens, dank voor de tips.
Heb een prima Eifeltrip kunnen rijden.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2010 23:22 #7 door vara 2
Beantwoord door vara 2 in topic tikken van voorrem
Volgens mij kan het wiel niet echt schuin worden geplaatst toch niet als Je as op zijn plaats zit , maar niet juist gecentreerd en daarom is de voelermaat er ook bij geleverd in uw materiaalbeugel en deze zo juist kan worden gemonteerd .

vara 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 18:31 #8 door harieke
Beantwoord door harieke in topic tikken van voorrem
Je ziet wel dat het soms maar een kwestie is van nog geen MM maar ieder heeft zo zijn eigen methode om iets recht te zetten  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 19:32 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic tikken van voorrem
Het is zelfs gespecificeerd: 0,7mm tussen de bracket en remschijf. Dus zal 'inveren' minder nauwkeurig zijn dan meten.

Bij iedere motor moet dit gebeuren. Bij een Twin bijvoorbeeld, is de rechterpoot de variabele en zit er een vlakke kant aan de as, waarmee hij gelijk moet liggen. Niet goed uitgelijnd zijn kan overmatige slijtage aan een buitenpoot opleveren.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 19:39 - 13 apr 2010 20:10 #10 door vara 2
Beantwoord door vara 2 in topic tikken van voorrem
Maar als je dit zo op die manier doet , heb je zeker de kans dat de remblokken niet gelijk zullen slijten . Ik deed dit vroeger ook zo en tot mijn grote schande moeten ervaren . Ik weet nu wel beter , dat ik voor gelijk welk instrument die rolt en bolt zeker de manual zal lezen om niet meer zo'n fouten te maken . Bij de Vara is het de linker-voorvork die te regelen is , juist de 2 inbusbouten beetje lossen en afstellen en bij de oudere Vara's vanaf 1999 tot en met 2003 als ik me niet vergis , zijn het gewone zeskant-bouten die te lossen en te regelen vallen .

vara 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 21:04 #11 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic tikken van voorrem
Ik heb gisteren bij Ad het balhoofd vervangen en Hyperpro veren gemonteerd.

Bij het terug plaatsen van het voorwiel kon ik inderdaad de linker poot afzonderlijk verstellen om zo de benodigde ruimte te krijgen tussen de remschijf en de remklauw.

Bij mijn Varadero gaat het om 4 inbus boutjes (2 per kant).

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden