Traag knipperlicht

02 apr 2010 18:16 #1 door Wijnhill
Traag knipperlicht werd gestart door Wijnhill
Mijn knipperlicht reageert traag als ik hem inschakel. Het duurt soms wel tot 3 seconden voordat hij begint te knipperen.
Bij het inschakelen hoor ik eerst enkele snelle klikken en daarna knipper hij pas.
De vorige eigenaar heeft ook een schakelaar gemonteerd met een alarmlicht functie.
Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten  ???

Varadero SD01 2000

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 22:34 #2 door Cor @ Schiedam
Beantwoord door Cor @ Schiedam in topic Traag knipperlicht
Jep
Komt door de kou
even zoeken op het forum en je vind er van alles van terug

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

02 apr 2010 22:41 - 02 apr 2010 22:43 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Traag knipperlicht
Je kan die schakelaar-unit uitelkaar halen en alles schoonmaken en alles insprayen. Ik heb het in 9 jaar tijd (mijn AT staat buiten onder zeil en ik rij 's winters door) twee keer gehad. Ik knetter zonder demontage gewoon wat WD-40 naar binnen, de schakelaar reageert weer meteen en de boel knippert weer als een flipperkast.  ;D

Maar zoals Cor zegt: gebruik de zoekfunctie eens. Er is inderdaad al veel over geschreven.  ;)

-- Han --

02 apr 2010 23:55 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Traag knipperlicht
Snelle klikken geeft aan dat er geen of slecht contact is. Er is dan geen belasting voor het relais. De oplossing is idd demonteren en schoonmaken. Het liefst daarna contactspray gebruiken en geen wd40.
Ook mag je zoeken in een slecht contact op de lampies zelf, de steker verbindingen en de massadraad. Denk ook eens aan de fitting. Je weet inmiddels wat een beetje opspattende pekel kan aanrichten.
Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

03 apr 2010 11:23 #5 door Wijnhill
Beantwoord door Wijnhill in topic Traag knipperlicht
Bedankt, na het schoonmaken en een beetje contactspray knippert hij weer als de beste.
Fijne paaseitjes ;D

Varadero SD01 2000

17 apr 2010 20:09 #6 door Wijnhill
Beantwoord door Wijnhill in topic Traag knipperlicht
Was toch te enthousiast >:(, hij is weer erg traag (tot wel 3 seconden voordat het knipperlicht pas iets doet)
Weet iemand waar dit aan ligt?

Varadero SD01 2000

17 apr 2010 22:32 #7 door Cor @ Schiedam
Beantwoord door Cor @ Schiedam in topic Traag knipperlicht
Heb je de schakelaar helemaal uit elkaar gehaald en goed schoon gemaakt ontvet en daarna weer wat nieuw contact vet er in ?
ik heb de mijne laatst gedaan en heb geen problemen meer, mijn vertraging liept op tot wel 22 sec.

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

10 apr 2016 14:25 #8 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Traag knipperlicht

Je kan die schakelaar-unit uitelkaar halen en alles schoonmaken en alles insprayen. Ik heb het in 9 jaar tijd (mijn AT staat buiten onder zeil en ik rij 's winters door) twee keer gehad. Ik knetter zonder demontage gewoon wat WD-40 naar binnen, de schakelaar reageert weer meteen en de boel knippert weer als een flipperkast.  ;D

Maar zoals Cor zegt: gebruik de zoekfunctie eens. Er is inderdaad al veel over geschreven.  ;)

Het blijft een mooie bron van in formatie dit forum :-)
Een beetje WD40 in de schakelaar gespoten en de knipperlichten doen het weer zonder lange vertraging. Nu afwachten hoe structureel deze oplossing is.

10 apr 2016 19:40 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Traag knipperlicht
Mja,

Het probleem op den duur zit hem in het smeervet dat er af-fabriek in gedaan wordt. Dit verhard zich en als het tussen de contacten zit, is er geen contact.

WD40 kan het dikke vet wat oplossen en dat doet hij het weer een poosje, maar als het vet echt keihard is heeft dat geen lang effect.

Zoals Bono al zei, schoonmaken en nieuw vet is de enige garantie voor opnieuw jarenlang probleemloze werking.

10 apr 2016 21:02 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Traag knipperlicht

WD40 kan het dikke vet wat oplossen en dat doet hij het weer een poosje, maar als het vet echt keihard is heeft dat geen lang effect.

Dat is ook precies de reden dat ik geen WD40 gebruik maar echte contactspray.
En of men het nu wel of niet geloofd, ik heb geen weigerende schakelaars meer. Al jaren niet.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

11 apr 2016 17:42 #11 door MartinW
Ook maar een busje contactspray gekocht. Als dat functioneerd met een paar keer spuiten per jaar vind ik het prima.

11 apr 2016 19:34 #12 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Traag knipperlicht
Ik gebruik er WD 40 voor ,4 keer per jaar spuit ik met dat rooie slangetje in het contactslot
en ook het slot om het zadel los te krijgen. en alle knopjes op het stuur .
En ook al jaren geen last meer.

Spuit ook 1 keer per jaar WD 40 in de deursloten van m,n huis ,je voelt ze soepeler gaan .

11 apr 2016 19:48 #13 door kees

Spuit ook 1 keer per jaar WD 40 in de deursloten van m,n huis ,je voelt ze soepeler gaan .

..en toch hoort daar grafietpoeder in..  :angel:

:P

15 apr 2016 18:43 #14 door Gregory
Beantwoord door Gregory in topic Traag knipperlicht
Hallo

Ik heb dit ook gehad met mijn VFR 800 en nu met mijn Vara.

De enigste optie is:

Volledig demonteren, oude vet verwijderen met tandenstoker, remmen reiniger, tandenborstel,...
Nieuw vet aan doen en de boel weer monteren.

Dan ben je van het euvel verlost.

Is algemene ziekte van VET.
Met de loop der jaren verhard vet. hierdoor werkt je schakelaar niet meer goed.
Smeren met WD40 of contactspray werkt maar tijdelijk. tot het weer weg is en het oude vet het weer over neemt.

Enige optie is alles dus opkuisen.

15 apr 2016 19:45 #15 door alain
Beantwoord door alain in topic Traag knipperlicht
Het vermelden van grafietpoeder in een thread over slecht elektrisch contact kan voor een te snelle en minder aandachtige lezer problematisch worden. Grafiet is een elektrische geleider en wordt dus best niet gebruikt als smeermiddel in elektrische contacten.

De aandachtige lezer heeft natuurlijk wel gemerkt dat de thread even afweek naar het smeren van sloten...

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

15 apr 2016 21:14 #16 door kees
Je hebt gelijk, Alain!

Maar dat geldt voor WD 40 ook (als verkapt smeermiddel, wel te verstaan).

Ruis veroorzaken maken we ons allemaal wel eens schuldig aan, ben ik bang..  :-X

02 mei 2016 17:49 #17 door MartinW
Tijdens de Bloesemrit deden de knippers het al weer niet goed  :o Gisteren daarom toch maar de klus goed aangepakt, de schakel unit losgeschroefd en van binnen schoongemaakt en voorzien van wat nieuw vet. Er leek me trouwens weinig vet in te zitten, maar ik heb ook geen idee hoe het er uit hoort te zien. (Ik haal niets uit elkaar als het nog gewoon werkt  ;)). Bij controle bleek ook de remhendel schakelaar niet goed te werken, ook schoongemaakt.
Op de foto's is het inwendige van de schakelaar te zien, voor het schoonmaken.
Hoe dan ook, de knipperlichten en remlicht reageren weer goed en na wassen in een wasbox met hogedrukspuit deden ze het ook nog goed :-) Kortom, nu wel vertrouwen dat het probleem is opgelost en iedereen weer kan zien welke kant ik afsla.
Bijlagen:

03 mei 2016 19:50 #18 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Traag knipperlicht
Dat heb je weer nrtjes gedaan.

Alleen zou ik oppassen met een hogedrukspuit op schakelaars en alle andere electra. Daar krijg je vroeg of laat problemen mee.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden