Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar

25 apr 2010 13:41 #1 door jack
Vorig jaar heb ik een hyperpro achterveer op de demper van mijn varadero 2003 gemonteerd. Ik vind de demping veel te hard waardoor ik last krijg van mijn rug als ik niet eens zo lange afstanden rijd (50 km). De standaard demper uit het jaar 2003 heeft alleen de mogelijkheid om de veervoorspanning af te stellen. De varadero met abs heeft ook de mogelijkheid om de uitgaande demping af te stellen. De reden dat ik last krijg is omdat de veer te langzaam omhoog komt na het inveren. Dit is beaamd door Aart Nolen. Hij vind de demping ook niet goed.

Ik heb op internet het een en ander gelezen over de verschillende soorten vervangingsdempers die er zijn. Emulsie dempers waarbij de veervoorspanning en uitgaande demping zijn af te stellen, volledig instelbare dempers waarbij ook de ingaande demping kan worden afgesteld, verschillende merken met elkaar vergeleken, etc. Ik heb het voornemen om een demper van hyperpro te kopen, maar weet niet zeker welke te kopen. Ik overweeg de emulsie demper waarbij de veervoorspanning en uitgaande demping kan worden afgesteld zonder optie van hydraulische afstelling maar gewoon met een sleutel (hoe vaak moet je immers de veervoorspanning afstellen. Alleen als je met vakantie gaat en dus koffers meeneemt of als je met een duo passagier rijdt. Hydraulische afstelling kost 200 euri meer). Deze demper kost 450 euro. De volledig instelbare demper kost 730. Ik heb het idee dat een volledig instelbare demper voor gewoon straatgebruik niet nodig is en denk dat met de emulsie demper mijn probleem verholpen is.

Ik zou graag jullie mening en ervaringen willen horen alvorens ik een beslissing neem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2010 16:12 #2 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar
Jack, ik denk dat de enige die het goed beoordelen kan of het iets voor jouw is, dat je dat zelf bent.
Begrippen als "stug/slag/sponzig/hard" zijn toch redelijk "persoonlijk"  qua interpretatie.

Hoor goede verhalen over Hyperpro zijn service en zou me door hun laten voorlichten. neem aan dat ze toch wel een soort van "niet goed, geld terug" policy hebben. Wellicht kan je ze beide eens proberen bij/via hun.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

25 apr 2010 16:32 #3 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar
Ik zou eerst inderdaad eens langsgaan bij Hyperpro zelf.

Afgelopen week ben ik zeer goed geholpen door Bas van Hyperpro in Alphen. Bij Ad Mies had ik de veren (v+a) vervangen door Hyperpro. Het resultaat was verbluffend en Bas heeft nog het e.e.a. verandert om het stuurgedrag te verbeteren wat ook enorm geholpen heeft.

Hyperpro kan je tot in details uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Zij hebben voor de standaard veren een ""niet goed, geld terug garantie". Of dat ook voor de wat duurdere demper/veren combinaties zo is weet ik niet maar ik denk het wel.

Suc6

Varadero '99 52.000km

25 apr 2010 22:15 #4 door Dobbertje
Beantwoord door Dobbertje in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar
Hoe verbluffend is verbluffend? Ik ben in het bezit van een Vara uit 2000 en vanwege de niet serieus te nemen inruilbedragen van plan om nog lekker door te karren... Het onder handen nemen van de vering staat op nummer 1... Is het resultaat van het vervangen van voor- en achtervering inderdaad verbluffend? Ik rij vaak met passagier en iedere drempel moet ik stapvoets nemen nu...

25 apr 2010 23:32 #5 door de Wolf
Smaken en ervaringen verschillen. Ga gewoon eens langs bij Hyperpro voor advies. Ik rij eigenlijk nooit met een duo dus misschien dat ze daar een andere (betere?) oplossing voor hebben.

Mochten de veren je niet bevallen dan krijg je je geld en oude veren (gemonteerd) terug. Weinig risico toch? 

Varadero '99 52.000km

26 apr 2010 00:29 #6 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar

Zij hebben voor de standaard veren een ""niet goed, geld terug garantie". Of dat ook voor de wat duurdere demper/veren combinaties zo is weet ik niet maar ik denk het wel.

Suc6

Geldt voor al hun produkten. Als het niet goed (genoeg) is of beter kan gaat het spul zo weer uit elkaar om een en ander te veranderen. Superservice daar!

26 apr 2010 07:36 #7 door de Wolf
Kijk eens aan! Dan is het toch altijd het proberen waard?!!

Wat ik van Hyperpro begreep is dat je niet na twee dagen al terug moet mocht het niet bevallen. Mag best een maand zijn voordat je besluit alles er weer onder vandaan te laten halen.

Weet zeker dat als je daar geweest bent om je te oriënteren je "voor de bijl gaat".

Varadero '99 52.000km

26 apr 2010 08:12 #8 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar
Nou ???  wat zei ik :) 

Zijn niet alleen "verhalen" dus over Hyperpro !

( al komen ze zo wel in de wereld :) )

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

26 apr 2010 16:32 #9 door jack
Beantwoord door jack in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar
Bedankt voor de reacties. Ik ga morgenmiddag naar Alphen aan den Rijn om me te oriënteren en me te laten informeren en om waarschijnlijk een demper te bestellen. Zodra deze is gemonteerd laat ik weten hoe deze bevalt.

26 apr 2010 19:27 #10 door de Wolf
Ben benieuwd naar je reactie over Hyperpro en wat je gaat bestellen.

Suc6

Varadero '99 52.000km

28 apr 2010 17:03 #11 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Emulsie demper Hyperpro of volledig instelbaar
Heb ooit proef gereden op een 2003 Varadero. Wat was dat ding hard geveerd!
Wat betreft de instelbaarheid, ik heb zelf de 461 met HPA genomen omdat ik vaak met duo rijd en dan weer alleen. De vering wordt kompleet op maat gemaakt voor je alleen de gewichten van berijder en passagier opgeven. Bas (Hyperpro Alphen) heeft de uitgaande en ingaande (hoog en laag) voor mij ingesteld en dat bevalt heel goed. Of een standaard emulsie demper dit kan benaderen weet ik niet maar er zit dan ook een groot prijsverschil in. Als je van plan bent nog lang met je motor te doen zou ik dit toch overwegen.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden