Wieberen bij hoge(re) snelheid.

25 mei 2010 22:30 #1 door de Wolf
Wieberen bij hoge(re) snelheid. werd gestart door de Wolf
Vanavond vanaf Amsterdam over de A1 richting Amersfoort gereden. Ter hoogte van Naarden het gas open getrokken totdat bij 160km/h de achterkant een beetje begon te wieberen. Door het stuur naar voren te drukken werd het minder en door naar voren te leunen verdween het zwieberen volledig.

Zou dit lichte wieberen/zwabberen veroorzaakt worden door de koffers (3-delig, origineel Honda)?
Bandenspanning is goed, vering (Hyperpro v+a) en balhoofdlager zijn nieuw. Banden (Metzeler Tourance) zijn goed.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2010 22:33 #2 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic Wieberen bij hoge(re) snelheid.
denk dat je het antwoord al gegeven hebt, heb ik al meer over gelezen.
die koffers vangen veel wind, hangen daarbij ook nog eens in de turbulentie van de motor zelf.
haal de koffers er eens af, denk dat het dan over is.  ;)

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

25 mei 2010 22:34 #3 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Wieberen bij hoge(re) snelheid.
Hoi Wolf,

In het Honda boekje word zelfs aangeraden niet harder dan 130 te rijden met volledige kofferset. ;) Daar dit wieberen tot gevolg kan hebben.

Groet,
Marc.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

26 mei 2010 09:53 #4 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Wieberen bij hoge(re) snelheid.
Dan was mijn vermoeden juist. Had op het oude forum hier ook al eens iets over gelezen maar kon het hier niet vinden.

Bedankt heren!

Varadero '99 52.000km

26 mei 2010 17:29 #5 door David
Beantwoord door David in topic Wieberen bij hoge(re) snelheid.

En dan misschien ook nog in combinatie met een originele slappe achterveer.......

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

26 mei 2010 20:16 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Wieberen bij hoge(re) snelheid.
Ja dat komt zeker door je belading, met name door gewicht dat gebrekkig gespreid is.

Zorg dat een deel van je zware lading op je tank ligt. En alle zware bagage achter, gelijkelijk verdeeld over links en rechts en zoveel mogelijk naar voren, onderin.

Bij mij ging dat misschien pas boven de 160 opspelen maar dat heb ik nooit getest. Want zo snel rijden mag natuurlijk niet!

Het komt ook wel zonder belading voor bij zeer hoge snelheden op het onverharde. Dan gaat-ie zachtjes wiebelen achter.. Dit heb ik wel uit ervaring. Maar in de woestijn staan geen borden snelheidlimieten gelukkig.. ;D

[En ehmm.. het wordt (net als met aanhangers) niet meer aangeleerd.. maar gas BIJ lost doorgaans de wiebel op. Gas los KAN de slinger verergeren en een highsider opleveren!]

26 mei 2010 23:03 #7 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Wieberen bij hoge(re) snelheid.
@David, zoals in het eerste berichtje staat heb ik voor en achter Hyperpro veren. Zachte veer is dus niet van toepassing  ;)

@Brombeer, inderdaad, gas bij werkt goed maar dan gaat het allemaal wel heel erg snel  C:-)

Varadero '99 52.000km

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden