maat wielbout achter?

10 sept 2010 12:56 #1 door marc Lenssen
maat wielbout achter? werd gestart door marc Lenssen
Hallo Allen,

Ik wil een moment sleutel kopen om mijn ketting te kunnen stellen. Ik kan nergens in de Haynes vinden welke maat dop ik moet halen voor de moer van het achterwiel? iemand die weet welke maat ik hebben moet?

Dank,
marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 14:48 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic maat wielbout achter?
Maat 23. Ben toevallig vanmiddag in de weer geweest voor een nieuwe moer. Nergens te krijgen dat ding. Twee motorzaken hadden ze niet liggen. Uiteindelijk geslaagd bij een technisch installatiebedrijf.

Ho! Jij rijdt een Dero. Weet zeker of dit dezelfde maatvoering is... :-\

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 15:13 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic maat wielbout achter?
Mijn grootste sleutel is een 24 en die krijg ik er niet op....groter dan dat aldus..... :-)

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 16:01 - 10 sept 2010 16:17 #4 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic maat wielbout achter?
mijn sd01....
sleutelmaat; 22mm. links op de kop van de bout/as, en 27mm. rechts op de moer

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 17:30 #5 door Menno
Beantwoord door Menno in topic maat wielbout achter?

Volgens mij 24 en 27.... Maar weet het niet zeker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 18:36 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic maat wielbout achter?
Sukkel dat ik ben, ik heb natuurlijk ook gewoon de kp van de bout, die is 22mm en die dikke moer hou ik wel met een tang vast...
Als ik onder het rijden de koppeling inknijp hoor ik een rong rong rong..geluid (duidelijk toch?). ik wilde even zeker weten dat ik de laatste keer de ketting spannen het achterwiel niet te hard had vastgezet en ik mijn lagers kapot aan het draaien was. net eens even de boel losgegooit en weer netjes op 93 nm vast gezet. Nu even lekker eten en morgen eens even rondje crossen om te zien of het geluid weg is. Zal wel gewoon de ketting op de geleider zijn :-)
maar goed, piece of mind is die moment sleutel wel waard....

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 20:22 #7 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic maat wielbout achter?
lagers draai je niet stuk door te vast aandraaien, daarvoor zitten er afstandsbussen tussen.
zie afbeelding nrs. 4-5-7, en 8


Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 20:34 #8 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic maat wielbout achter?
weet je zeker dat je niet gewoon je ketting hoort?
te strak gespannen / drooggelopen ( harde stukken )  / versleten.... ?

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2010 21:49 #9 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic maat wielbout achter?
Zou ook nog kunnen ja. Ik heb die profi dry lube geprobeerd en had binnen een week een uitgedroogde ketting met vaste schakels, leuk geluid bij het optrekken klak  klak klak...... Snel weer gereinigd en met gewoon ketting vet gesmeerd, geen vaste schakels meer.
kan best dat de ketting over de geleider loopt als je de koppeling in trekt, dan duwt het achterwiel de ketting naar voren en daar dan ook naar beneden vanwege de tegendruk van het voortandwiel.
Is ook niet echt een ramp maar wilde wel graag de achterwiel bout op de juiste spanning vast zetten.

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2010 08:10 #10 door visserken
Beantwoord door visserken in topic maat wielbout achter?
Als ik deze vastzet op 93nm dan trek ik het wiel vooruit, dus ketting komt slapper wie geeft dit nog?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2010 08:47 #11 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic maat wielbout achter?
Hallo Visserken,

dat begrijp ik niet helemaal. Als je het achterwiel op 93Nm vastzet (volhens haynes) dan zou je het wiel toch niet naar voren moeten kunnen trekken? En uiteraard ja, wiel naar voren is ketting slapper.

Groet,
marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2010 23:41 #12 door visserken
Beantwoord door visserken in topic maat wielbout achter?
Ja op 93 nm vastgezet en door hard doortrekken op het gas verschuift hij een paar milimeter, zet hem nu op 110 vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2010 23:55 #13 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic maat wielbout achter?
Oops, dat klinkt inderdaad niet goed. Ik zal de ketting spanning nameten na een pittige rit....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2010 19:08 - 13 sept 2010 21:17 #14 door vara 2
Beantwoord door vara 2 in topic maat wielbout achter?
Volgens mij ligt het aan de regelboutjes , die moeten steeds als je alles afregeld naar voor ingedraaid zijn en niet naar achteren en eens alles juist zit , de grote bouten vastzetten op 93 nm en dan nog eens deze regelboutjes lichtjes aanspannen tot je geen speling meer voelt . Want als je deze regelbouten niet in dezelfde richting afregeld kan je een verschil hebben op de as van pakweg 3 a 4 mm . Want eens je kort op gas gaat kan zo je achterwiel aan de kant van de ketting naar voor komen en zal je na een tijdje dit ook kunnen zien aan je remblokken want die worden schuin afgesleten (wiel zit er schuin in gemonteerd) en zo ook krijg je problemen met een of twee remcilinders die constant druk moeten opvangen . Om dit eens te checken met die regelboutjes draai ze eens in en dan uit en je kan zien dat er geen verschil op de stand van de as veranderd , maar wel dat je verschillende toeren kan draaien zonder dat er iets veranderd .

vara 2
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden