Probleem: koplamp gaat "met vertraging" aan na starten

16 sept 2010 10:24 #1 door I'm a gone man...
Probleem: koplamp gaat "met vertraging" aan na starten werd gestart door I'm a gone man...
Beste allen,

Komt het hierboven beschreven fenomeen jullie bekend voor..?
Een tijdje geleden viel me al op dat na het starten de verlichting niet direct inschakelde maar pas na een korte, duidelijk aanwezige, vertraging; vanochtend duurde het zelfs een paar kilometer voordat ik weer 'licht' had  :-\
Net effe geprobeerd, nú doet 'ie 't natuurlijk weer... maar met de na-zomer in het vooruitzicht lijkt het me geen leuk idee om de eerste kilometers woon-werk verkeer in het donker te moeten afleggen  :D
Betreft Varadero uit 2006, 65.000KM, dus de lampjes (inclusief bijbehorende electronica) hebben al wat 'brand-uren' achter de rug  ::)
Plakkend relais? Iemand hetzelfde al eens aan de knikker gehad  ???

Greetz,
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2010 10:38 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem: koplamp gaat "met vertraging" aan na starten
Gaat wel heel erg veel lijken op slechte contacten.
Vooral naar massa.
Ook zou ik de schakelaar eens onder handen nemen en dan bedoel ik dat letterlijk.
Even eraf, goed en netjes demonteren, schoonmaken, en daarna even verzuipen in de contactspray.
Ook de veercontacten in de koplamp zelf kunnen geoxideerd zijn. Hier ook goed schoonmaken ( alcohol) en kijken of er nog voldoende veerdruk op de contactlipjes zit.
Relais geloof ik niet zo in, maar kan natuurlijk altijd nog.
Wanneer electrisch iets stuk is, doet hij het gewoon helemaal niet. Wel/niet is bijna altijd een contact probleem.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

16 sept 2010 11:27 #3 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic Probleem: koplamp gaat "met vertraging" aan na starten
Bedankt voor de snelle reactie Oldtimer  :)

Ik kan nog vermelden dat beide koplampen gezamenlijk 'vertraagd inschakelen', en gedurende de niet-werkende-periode reageert de verlichting ook niet op het grootlicht-knopje of het signaal-knopje op het linkerhandvat... zelfs het blauwe lampje in het dashboard licht dan niet op. Nadat de lampen het weer doen is alles weer in orde, inclusief grootlicht-schakelaar en dashboard-verklikker... Needless to say, ik heb geen aparte verlichtingsschakelaar voor het licht, het behoort 'altijd aan' te zijn (behalve tijdens het starten)  :-\
Ik zal in ieder geval toch de contacten eens met een busje contactspray nalopen, ook de massa-verbinding(en), thanx for the tip!

®

16 sept 2010 11:38 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem: koplamp gaat "met vertraging" aan na starten
Jou reactie en uitleg maakt mijn conclusie ( massa) alleen nog maar zekerder.
Ik kende het E schema niet van de Dero. Vandaar misschien de ongenuanceerde uitleg.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.053 seconden