Ketting stellen en wiel er wel recht in?

26 sept 2010 10:48 #1 door marc Lenssen
Ketting stellen en wiel er wel recht in? werd gestart door marc Lenssen
Hallo Allen,

fijne algemene vraag, als jullie de ketting stellen hoe zorgen jullie er dan voor dat het achterwiel echt recht erin zit? is het stellen op de stellertjes secuur genoeg? 1 mm op de as van het wiel vertaald naar nogal wat afwijking op het buitenste punt van het wiel. Ik heb laatst de ketting gesteld, op het oog correct en toch hoorde ik de ketting resoneren onder het rijden...rrrooon rrroooonn rrrooooonnnn....ik neem aan dat als het achterwiel er niet 100% recht inzit dat dat een versnellende slijtage aan ketting en achtertandwiel in de hand werkt.

Dank,
marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 12:09 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Ketting stellen en wiel er wel recht in?
Marc, Als je het absoluut zuiver wilt doen neem dan een lasertje dat je thv van je achteras tegen de ketting / tandwiel aanhoudt en naar voren richt.
Ding kost bij Louis €39,95. bestelnr. 10003097.
Als je interesse hebt geef me een PM, ik ga donderdag naar Louis.

26 sept 2010 12:22 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Ketting stellen en wiel er wel recht in?
Ah zo werkt dat, is het nodig dat ie zo precies zit? Hoe doen jullie dit over het algemeen? of heeft iedereen zo een lasertje? Een recht lineaaltje zou dit ook doen toch? Lasertje is wel handig als je hem vast kunt zetten tijdens het stellen....

26 sept 2010 13:23 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Ketting stellen en wiel er wel recht in?
Met een Lasertje gaat het snel en als tijd en geen ervaring telt is dit ding zeer handig.
Volgens mij zijn ze magnetisch maar dat is een kwestie van vragen. Die van Hein G is in ieder geval magnetisch maar ook €10,- duurder. Realiseer je dat als je buiten werkt in het zonlicht dat het straaltje bijna niet zichtbaar is,

Zelf doe ik het op zicht, L/R spanners, en gehoor.

26 sept 2010 15:29 #5 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Ketting stellen en wiel er wel recht in?
Bij japparts voor dezelfde prijs te koop als bij Louis. Hoef je dus niet voor om te rijden.

27 sept 2010 09:13 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Ketting stellen en wiel er wel recht in?
Bedankt voor het aanbod Vtwin, ik heb een Hein gericke winkel in de buurt, ik haal er daar wel 1, dan weet ik zeker dat het een magnetische is....dat werkt wel zo makkelijk denk ik....extra handje vrij...

02 okt 2010 20:37 #7 door Dobbertje
Beantwoord door Dobbertje in topic Ketting stellen en wiel er wel recht in?
Het geluid dat je omschrijft doet eerder denken aan het samenstel ketting/tandwielen dat ovaal begint te worden. Als je een bijna versleten ketting stelt dan zul je merken dat hij op het ene punt veel strakker staat dan op het andere. Als je 'm op het "slappe" punt al behoorlijk strak hebt gezet, dan zal hij op het "strakke" punt als en gek gaan trekken aan je tandwielen. Dat veroorzaakt volgens mij het geluid dat jij omschrijft en is heel slecht voor je aandrijving. Ik stel altijd af op de merktekens en meet als de motor op de zijstandaard staat. Liever een tikkie  slapper dan te strak!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden