achtervering 2005abs model

01 nov 2010 10:02 #1 door stefaan
achtervering 2005abs model werd gestart door stefaan
is deze vering te herstellen
heeft iemand tips ervaring met vervangdempers
alle info welkom
mvg stefaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2010 10:23 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic achtervering 2005abs model
Ligt er aan wat er kapot is?

De ABS versie is voorzien van een andere unit als de niet- ABS versies. Ik vond de mijne te hard en kon ook geen goede instelling vinden (rij alleen, 2 a 3 keer per jaar met volledige bagage).

Heb de complete unit na 10.000 km vervangen door eentje van Technoflex en ben erg blij met het resultaat. Heeft inmiddels 70.000 km voor de kiezen gehad, waaronder (veel) slechte wegen in Oost Europa, de Balkan en Turkije.

Maar of je nu Wilbers, Technoflex, WP, Öhlins, etc kiest maakt niet veel uit. Behalve de prijs.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

01 nov 2010 11:35 #3 door stefaan
Beantwoord door stefaan in topic achtervering 2005abs model
bedankt voor de snelle reactie
er is nogal wat olie op de demper te zien
heb deze motor tweedehands gekocht na een motorrijstop van 12jaar
daar die gebruikt gaat worden om met twee personen plus campingbagage te reizen lijkt het beter om de demper te vervangen
weet u nog wat je voor de technoflex heb betaald
en is de veervoorspanning met een apparte stelknop te verzetten
mvg stefaan

01 nov 2010 12:04 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achtervering 2005abs model

de veervoorspanning is een optie voor de meeste merken,

technoflex  bestaat niet in meeer onde die naam maar wilbers is dan de meest (prijs) voor de hand liggend alternatief
wil je meer dan betaal je ook meer en prijzen liggen tussen de 500 en 1100 euro per unit

laat je dus goed voorlichten

01 nov 2010 13:10 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic achtervering 2005abs model

de veervoorspanning is een optie voor de meeste merken,

technoflex  bestaat niet in meeer onde die naam maar wilbers is dan de meest (prijs) voor de hand liggend alternatief
wil je meer dan betaal je ook meer en prijzen liggen tussen de 500 en 1100 euro per unit

laat je dus goed voorlichten

Klopt helemaal. Wilbers is technisch hetzelfde als Technoflex.

Ben je lid van de Transalpclub, krijg je ook nog eens een leuke korting op aanschaf. Ik heb destijds (2005) 1.100 Euro betaald (minus clubkorting), maar dat was niet alleen voor een complete achterunit; ik heb nml ook direct de binnenveren in de voorvork vervangen voor twee progressieve exemplaren.

Als je idd olielekkage kunt zien, is het oppassen.

NB... Goed opletten. Olie lekkage kan ook ontstaan door opeenhoping van kettingsmeer bij het voorste tandwiel en dat kan dus geen kwaad!

Als je (veel) olie op de shockunit zelf ziet, dan moet je idd over vervangen nadenken. Hoeveel KM heeft de Dero gelopen, en heb je nog garantie? Zo'n achterveer moet ook onder zware belasting gemakkelijk een ton meegaan...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

02 nov 2010 09:52 #6 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic achtervering 2005abs model
Je hebt best kans dat juist de veervoorspanning van de oude schokbreker ook de olie lekkage veroorzaakt. Ook bij mij (varadero 2005 abs) was dat het geval. Ik heb bij Hyperpro de voorveren laten vervangen en achter de complete schokbreker. Deze is nu volledig instelbaar. Je kent je motor na deze aanpassing niet meer terug mede omdat de vering dan op jou gewicht (en eventuele passagier) wordt uitgezocht. De motor rijd nu voortreffelijk.

02 nov 2010 20:43 #7 door stefaan
Beantwoord door stefaan in topic achtervering 2005abs model
bedankt voor de reacties
de motor heeft 65000km op de teller
heb dit weekend na opkuisen van de schokdemper ook dikke klonters vet in de buurt van tandwiel  jiffy en achterbrug verwijderd
de vorige eigenaar had dit al een tijdje verwaarloosd zo te zien
messchien heb je gelijk dat veel vet , olie zo op de schokdemper is terechtgekomen
allez dat hoop ik
ik zal hoe dan ook uitkijken voor een vervang demper maar is dan niet zo dringend
de remmen vooraan zijn ook aan vervanging toe en ik zie prijzen van 30euro voor 4 stuks
tot 55 euro voor set van 2 enig advies hierover
zijn er dan zo een grote kwaliteitverschillen tussen al die soorten
mvg stefaan

02 nov 2010 21:57 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achtervering 2005abs model

de keuze van remblokken is zeer divers
  de huismerken zijn vaak zeek aantrekkelijk geprijsd echter voor A merken ligt de gangbare prijs op ca 35-45 euro per set,
original honda doet daar nog een schepje bovenop maar is vaak wel het beste omdat de performance het zelfde blijft zoals de fabrikant bedoelt heeft

de voornaamste verschillen zitten in de compounds en zijn een compromie tussen remvertraging en slijtage op zowel de remvoering als de remschijf.
gangbaar is dus  organische (oa met kevlar)  semi of gesinterde uitvoeringen
de organische remblokken hebben vaak een opbouwend rem gedrag terwijl semi/full gesinterd een meer progressief gedrag vertonen waarbij het aangrijpen al vrij stevig begint met minder inspanning
remmen is niets anders dan energie omzetten in warmte en zodoende worden met gesinterde remblokken hogere vertragingen bereikt.

ik zou dus gaan voor de gesinterde uitvoering waarbij een huismerk zoals die gangbaar zijn bij polo of rad of louis een goede keus zijn.

al presteren de A merken wel aanzienelijk beter zoals Brembo, EBC, Ferodo, Nissin etc maar het wel de vraag is of ze de meerprijs waard zijn

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden