Topsnelheid

16 dec 2010 18:50 #1 door Bertus
Topsnelheid werd gestart door Bertus
Hallo allemaal.
Nu het niet zo druk is op het forum, heb ik een vraag: misschien wel een belachelijke domme vraag maar toch ik probeer het.
Stel je voor ik wil op de motor (Varadero) naar Oostenrijk zeg maar 1000 Km.
en wat ik nu zeg kan natuurlijk nooit, maar stel je voor het kon wel, kan ik daar volgas heen rijden, ik bedoel kan zo'n motorblok 1000 Km volgas volhouden???
volgens mij draaid zo'n blok toch kapot.
heb deze vraag wel eens vaker gesteld, de een zegt tuurlijk kan dat wel waarom niet"en de ander kan nooit.
Nu jullie'' ben benieuwd naar de antwoorden, misschien iets voor Aad Mies.
Alvast bedankt
Groeten Bertus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 19:08 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Topsnelheid
Domme vragen zijn er niet Bertus, domme antwoorden zoals hier beneden dus wel. ::)

Theoretisch zou het moeten kunnen denk ik, alleen echt helemaal voluit, de hele tijd....... dus gas echt niet verder open......hmm ietsje minder, mag dat dan ook. Ik heb met de auto wel eens in 1 nacht 1200 km gereden en eigenlijk het gehele deel van de grens in Beek tot aan Wenen vol gas gereden. Iets meer dan 1000 km ( top was 175 km/uur )Behalve hoog verbruik eigenlijk geen rare dingen meegemaakt. Dus waarom zou dat met de motor niet kunnen. Ik denk dat de mens de zwakke schakel hierin  is en niet de machine,
Weet je wat, we proberen het gewoon een keertje  :)) :))  gaan we samen. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 19:46 #3 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Topsnelheid
Oke, misschien naar de volgende VIM. in Slowakije (Volgas) bijna dan!! 'ietsie minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 20:37 #4 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic Topsnelheid
Heb ooit op een verbouwde Honda Shadow 750 met een vriend met zijn eigen shadow naar het Gardameer gereden op de motor in 1 keer.
We hebben het gedaan in 8.5 uur non stop met enkele tankpauze.
3/4 vol gas gereden met 170-180/uur.
Geen enkele strubbeling van de motor en dit was ook een twin.....
Moet zeker met een Ta/at zeker lukken, oliepeil en de rest in de gaten  houden, kan het volgens mij weinig  kwaad.
Het was zeker een snelle rit, heerlijk over de auitobahn, top. !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 20:47 #5 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Topsnelheid
Ben ook al een keer in een dag naar huis toe gereden, vanaf het Balatonmeer
(Zanka) VIM.
Ook constant zo'n 150/160 km per uur de hele dag door, was nog met mijn vorige Varadero :
maar ik bedoel eigenlijk echt volgas, net voor het rooie gebied van de toerenteller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 21:11 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Topsnelheid
Is geen enkel probleem. Maar of het comfortabel is (en goed voor de portemonnee) is een tweede...  ;D

Twee keer gedaan:
1x samen met een maatje op een Pan European 1100 naar Wenen (slordige 1.300 km)
1x in mijn uppie met een tussenstop in Freiburg naar de ferry in Ancona (slordige 1.800 km).

Het enige oponthoud was dat vermaledijde stukkie Zwiterland er tussen in waar je maar 120 mag...

Das volgens mij ook de officiële limit in Italië, alleen daar houd niemand zich aan. En je moet je als gast toch altijd aanpassen aan het gastland...?

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 21:21 #7 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Topsnelheid
ik vraag mij af of je met een varadero zo hard kan rijden dat de toerenteller in/tegen het rood gaat staan.
wat ik wel weet is dat bij  koffers etc, er wordt aangeraden niet harder dan 130 km/uur te gaan. uit ervaring weet ik dat het met 180/190 km/uur ook wel gaat(koffers wel extra vast gezet), maar comfortabel is het niet. het eist ook heel veel van je concentratie om dit te doen.

op het moment dat je op de motor stapt geniet ik, waarom dit genieten vernietigen door zo geconcentreerd te rijden? (of zo hard?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 21:23 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Topsnelheid
Op de rollerbank, 3 weken geleden en een uitdraai hiervan.
239 echte kilometers per uur en de toerenteller heel ver in het rood.

Das mijn winkel............. >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 21:30 #9 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Topsnelheid
hallo Chaos.
ik ben ook niet zo'n rijder die steeds maar volgas rijd, ik houd me ook aan de regels (120)km.
alleen in Duitsland waar ik niet zover vanaf woon gaat het wat harder 140/150
ik wou alleen maar weten of zo'n motorblok zo'n 1000 km. volgas volhoudt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2010 22:58 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Topsnelheid
Punt is dat je, op welk gegeven moment dan ook, schade kan oplopen aan het blok, die zich pas na 25.000km daarna, volledig uit. Dus je kunt wel volgas naar Oostenrijk jenken, maar dan zou het kunnen dat over drie jaar je blok olie gaat zuipen of rammelen als gevolg van mogelijke schade, die je dan in miniem opliep en in de duizenden kilometers daarna, pas tot merkbare uiting komt.

Je zult dus nooit weten waar je hem 'sloopte'...

Technisch gesproken denk ik dat, als je 70% van je max. toerental aanhoudt, je niet veel  langetermijn schade zult oplopen.

Goeie reis, Brom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2010 14:26 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Topsnelheid
Ach, het is ook maar net wat je een lange termijn vind :D

Het gemiddelde jaarkilometrage van de motorrijder in NL ligt rond de 4K geloof ik  :-\  En als je dan om de paar jaar inruilt voor nieuw maakt het natuurlijk niks uit of je het ding motorisch afbeult of niet. Dan zadel je een toekomstige eigenaar met dat probleem op  ::)

Verder met Brom eensch: wil je wat langer probleemloos rijden, dan op de lange(re) afstand niet meer dan continue 70% van het max. toerental aanhouden  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2010 21:09 #12 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Topsnelheid
met mijn alpje heb ik in 10 jaar tijd 2 ton er bij gereden en ja die heeft wel wat te lijden gehad, was er niet lief tegen. de varadero die ik nu ook heb in 8 maanden tijd een 20.000km bij gereden en maak je niet ongerust heel veel kilometers kan ie aan. in 4 dagen 3000 kilometer waarvan de eerste dag tot in oostenrijk, geen probleem. continu top rijden zal ie niet  leuk vinden maar 70% zoals eerder genoemd is denk ik geen probleem. de varadero heeft een hoger cruisesnelheid dan een alp.
persoonlijk vind ik de varadero rond de 140/150 km/uur het fijnste rijden. zoek gewoon op waar je het gevoel hebt dat ie het makkelijkst en mooist rond draait en blijf dat aan houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2010 13:20 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Topsnelheid
Heb mijn vorige Dero nooit gespaard (in Duitsland dan), zie bij onze motorreizen Duitsland altijd als een land waar je met een hoge kruissnelheid snel afstanden kunt afleggen. Wel verwen ik de Dero in Duitsland altijd met 100 oct benzine. Is een gevoel, het nut zal vast en zeker ook niet wetenschappelijk kunnen worden bewezen.

Die Dero hebben we nog steeds met 150.000 probleemloze kilometers op de klok. M'n eigen Injectiedero zit inmiddels ook al over de 80.000... Met die slijtage zal het dus wel meevallen.

Maar wat veel belangrijker is als lange tijd op hoge snelheid rijden... Je motorblok GOED warmrijden. De motorolie bereikt z'n ideale werktemperatuur pas na een afstand van (afhankelijk van de weersomstandigheden) 10-15 km. Nu in de winter kan dat zelfs tot 20-30 km duren...

Tipje die ik kreeg van een oliespecialist... Zolang de motorolie nog niet optimaal op temperatuur is, zorg dan dat je zo tussen de 2.000 / 3.000 toeren blijft en trek gewoon rustig in de versnellingen door. Als je die 'gouden' regel van goed en beheerst warm rijden naleeft, is het rijden van langere afstanden op hoge snelheid geen enkel probleem. Al helemaal niet met een injectiedero waar de 6e versnelling toch min-of-meer als een soort van 'overdrive' fungeert.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden