Wegligging Vara

15 mrt 2011 11:31 #1 door BIG charlie
Wegligging Vara werd gestart door BIG charlie
Na een maand of twee ben ik de Vara wel volledig eigen denk ik, na overstap van een Pan St1100.
Het enige dat ik ondervindt  is een vooraan zweverige wegligging  op de autosnelweg en dit vanaf 110 km/u… :-\
Mijne Vara is een bwjr 2002 type SD02.
Ik heb al vele motorfietsen in mijn bezit gehad, maar dit is de eerste waar ik dit bij voorheb.
Het doet zich zelfs zo sterk voor dat ik niet sneller durf rijden dan 130 km/u op de autosnelweg.
En dat is dan echt wel de maximum. ::)
In de aglomeratie is alles ( meer dan ) perfect in orde, zelfs zeer leuk om mee te rijden.
Bij aankoop merkte ik wel  dat het balhoofdlager niet al te fris meer is, dus ik durf te hopen dat de belabberde wegligging hier veel mee temaken heeft…
Dit wordt binnen 2 weken opgelost ( lees vernieuwd ).
Bij wijze van test heb ik een grote rit gaan doen zonder de topkoffer, maar dit maakt geen verschil uit. ???
Nu lees ik op allerhande forums, dat men om de wegligging vooraan gunstig te beïnvloeden, de vorkbenen een 7 tot 8 mm doorheen de kroonplaat laat steken zodat de Vara iets meer zakt vooraan.
Iemand hier ervaring mee ???
Greetz

BIG charlie

Have a nice ride !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 11:50 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Wegligging Vara
Ik zou zo één twee drie niet de zaak gaan verlagen indien hier geen noodzaak voor is. Bovendien concludeer ik uit je forumnaam dat je op zijn minst erg groot zult zijn, dus die extra zithoogte komt alleen maar goed uit!

De wegligging van de MK1 Dero (tot 2003, carburatiemodel) heeft idd te kampen met op comfort afgestemde vering. Ook kan het aan de banden liggen. Zo is de combinatie met Metzeler-banden (of banden gebaseerd op een diagonaal karkas) en de Varadero ook niet erg bevorderlijk voor een goede wegligging.

Zoek dus altijd naar radiaal banden (zoals b.v. de Michelin Anakee II, Bridgestone of Conti).

De beste investering die ik in mijn 2 vorige MK1 Varadero's heb gedaan (naast tunen / dynojet) is het vervangen van de vering. Voor gewoon twee progressieve binnenveren, en achter rond de monoschock een progressieve buitenveer. Merk maakt niet veel uit - Wilbers, WP, Öhlins, noem maar op.

Het resultaat is echt verbijsterend - en je herkend de motor niet weer terug. Iedere stuiver waard!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 12:50 #3 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Wegligging Vara
Ik herken jouw probleem helemaal. Ik had dit ook op mijn Vara SD01 ('99).

Nadat ik bij/met Ad m'n balhoofdlager had vervangen (weliswaar icm nieuwe Hyperpro veren voor en achter!) herkende ik m'n fiets niet meer terug. Je geeft zelf al aan dat je balhoofdlager niet meer helemaal lekker was.......

Naderhand tijdens een bezoekje bij Hyperpro in Alphen hebben ze de poten 10mm laten zakken in de schetsplaat wat zeer zeker ook ten goede is gekomen aan het rijgenot.

Suc6 ermee!

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 13:04 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Wegligging Vara

Ik herken jouw probleem helemaal. Ik had dit ook op mijn Vara SD01 ('99).

Nadat ik bij/met Ad m'n balhoofdlager had vervangen (weliswaar icm nieuwe Hyperpro veren voor en achter!) herkende ik m'n fiets niet meer terug. Je geeft zelf al aan dat je balhoofdlager niet meer helemaal lekker was.......

Naderhand tijdens een bezoekje bij Hyperpro in Alphen hebben ze de poten 10mm laten zakken in de schetsplaat wat zeer zeker ook ten goede is gekomen aan het rijgenot.

Suc6 ermee!


Je hebt gelijk, De Wolf! Was dat van dat balhoofdlager helemaal vergeten...  :-[
Die van Kaatje's Dero is bij 75.000 km vervangen, en bij 140.000 km nog een keer. Kan idd dat 'zweverige' gedrag veroorzaken...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 15:12 #5 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Wegligging Vara
Heb ook een Varadero van '99, ken het probleem totaal niet.  Heb Continental banden eronder liggen, zijn nog van de vorige eigenaar (conti trail attack)  hebben zeer goede wegligging.  Dus het zou inderdaad de veren of het balhoofd kunnen zijn, heb ik ook bij de Goldwing eens gehad, was niet mee te rijden......
Maar de volgende band wordt toch weer die van Pirelli, de all-road band, is toch beter en kan ik ook eens van de weg af. ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 18:39 #6 door BIG charlie
Beantwoord door BIG charlie in topic Wegligging Vara
Mensen, bedankt voor jullie reacties tot hiertoe.... :-*
Tja, weer stof tot nadenken :D
Op mijn Vara liggen bridgestones.
Vooraan de Battlewing en achteraan een BT021, deze zijn nog in goede staat ( visueel ).
Binnen 2 weken wordt mijn balhoofdlager vervangen, even afwachten dus wat hier het resultaat van zal zijn, al verwacht ik er redelijk veel van.  ;)
Zoals door "de wolf" wordt aangegeven kan dus de vorkpoten laten zakken ook resultaat geven, en doen ze dit by hyperpro dus blijkbaar ook.
Maar ik ga niet op de feiten vooruit lopen en dus eerst het lager laten vervangen en daarna kijken wat het resultaat is.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

Greetz
BIG charlie

Have a nice ride !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 21:39 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wegligging Vara
ik vind de combinatie raar tussen de battlewing en een bt 21

mvg ad mies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2011 19:51 #8 door Stan
Beantwoord door Stan in topic Wegligging Vara
Hoi,
ik deel de mening van De Wolf.
Hyperpro voor en achter veren in combi met originele demper achter should do the trick. voorpoten 10mm doorsteken en straks als een snaar is ie!

groeten,
Stan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 19:05 #9 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Wegligging Vara
Als je dan toch binnenkort het balhoofdlager laat vervangen laat dan meteen de vorkpootveren vervangen als je dat toch al van plan was. De boel ligt dan toch al los!

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 21:28 #10 door bowtje
Beantwoord door bowtje in topic Wegligging Vara
Ik heb afgelopen zaterdag bij mijn Vara bj 2009 met 21000km op de teller de voorveren en achterveer laten vervangen bij Hyperpro in Alphen ad Rijn. Mijn achterschokbreker had al wat olie verloren, de veervoorspanning was al volledig opgeschroefd. Na het plaatsen van de nieuwe achterveer en het opnieuw afvullen kan ik de veervoorspanning weer gebruiken zoals het hoort. Bij de voorveren was het alleen de veren vervangen en andere olie erin en 1,5cm door laten steken door de kroonplaat. Nog voor de zekerheid een paar acerbis neoprene vorkpootbeschermers laten plaatsen. Het resultaat is beter dan dat ik verwacht had, ik heb er een goed sturende en stabiele motor voor terug gekregen.

Live your Life, Ride to The Max©

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2011 20:05 #11 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Wegligging Vara

ik vind de combinatie raar tussen de battlewing en een bt 21

mvg ad mies


Ik ook zijn twee heel verschillende banden types, dit kan ook een nadelige invloed hebben op de wegligging.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2011 07:40 #12 door BIG charlie
Beantwoord door BIG charlie in topic Wegligging Vara
Hallo,
Gisteren de Vara terug gaan ophalen na montage van het nieuwe (conische) balhoofdlager.
Resultaat is een wegligging die voor 85 % verbeterd is, wat een verschil...
Mijn monteur heeft eveneens aangehaald om de banden te vervangen en dan idd een set dezelfde ( vóór en achter ) banden te nemen.
Probleem met de achterband nu is een "plat vlak" in het midden wat de wegligging natuurlijk ook  kan beinvloeden.
Ik ga denk ik voor een setje BT 023 of pilot PR2, daar ben ik nog niet uit.
De vorkbenen een beetje door de kroonplaat steken is ook nog een "experimentje" wat ik nog ga testen omdat ik daar toch veel goede resultaten over hoor.
Doet dit niets, dan is dit snel terug origineel gezet.
Al met al tevreden tot hiertoe. :))


Greetz



BIG charlie

Have a nice ride !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2011 12:39 #13 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Wegligging Vara
Ben benieuwd welke banden het gaan worden.

Heb zelf zitten twijfelen (en nog steeds eigenlijk) tussen de BT023, Pilot Road2, BW501/2, Annakee2 en Tourance EXP. Worden hoogstwaarschijnlijk toch "gewoon" de BW501/2.

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2011 13:35 #14 door BIG charlie
Beantwoord door BIG charlie in topic Wegligging Vara

Ben benieuwd welke banden het gaan worden.

Heb zelf zitten twijfelen (en nog steeds eigenlijk) tussen de BT023, Pilot Road2, BW501/2, Annakee2 en Tourance EXP. Worden hoogstwaarschijnlijk toch "gewoon" de BW501/2.


Met de BT023 heb ik zeer goede ervaringen gehad op mijn vorige motor ( ST1100), probleem is dat ik de BT 023 vóórband in "onze" maat nergens op het net tegenkom (achterband geen probleem ).
Zelfde ook voor de PR2 ( alleen achteraan in "onze" maat).
Nu zit ik te denken aan vóóraan een Michelin Pilot Road en achteraan een Pilot Road PR 2...
Iemand ervaring met deze combi ?
Het zijn beide banden met dezelfde specs  :)
Het is wel duidelijk dat ik banden wil die voor puur weggebruik geschikt zijn  ;)
Deze voormiddag heb ik de vorkpoten exact 10 mm door de kroonplaat laten komen en dit ga ik nu effe testen dmv een uitgebreide toer ( +/- 200 km ).
Ik laat nog iets weten hier over mijn bevindingen hierover.

Greetz

BIG charlie

Have a nice ride !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2011 18:02 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wegligging Vara
voor de varadero is keuze genoeg maar zoals opgemerkt is de maat 110/80-19  niet voor alle fabrikanten interresant
beduidend minder keus waarbij je ook nog rekening moet houden met de R en de ZR uitvoeringen dus pilot road en pilot road 2 zijn echt anders van elkaar.

de meest in het oog schietende produkt  voor  enkel de verharde wegen is de dunlop road smart die wel leverbaar is in  varardero maten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 17:59 #16 door BIG charlie
Beantwoord door BIG charlie in topic Wegligging Vara
Hallo,
Ondertussen een dikke 600 km getest en goed bevonden  C:-)
De Wegligging geeft terug zoveel vertrouwen dat ik mezelf er goed bij voel.
Het vervangen van het balhoofdlager en de vorkbenen exact 10 mm door de kroonplaat steken was een positieve aanrader. ;)
Zelf bij ( zeer  ;) ) hoge snelheid ( maar effe getest ) ligt de Vara als een blok op de weg en dit met topkoffer erop geplaatst.
Ik heb ook 2 nieuwe banden besteld, namelijk de Dunlop sportmax roadsmart.
De achterband was in stock, maar de voorband moest besteld worden  :-\.
Één van de komende dagen worden deze gemonteerd.
Hier een paar picjes van de vorkbenen door de kroonplaat.




Tot hiertoe een zeer tevreden Vara rijder.  :))

Greetz



BIg charlie

Have a nice ride !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 20:57 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wegligging Vara

De achterband was in stock, maar de voorband moest besteld worden 


tja niet iedereen kan alles op stock hebben liggen maar dat is vast wel opgelost binnen 48 uur

goede keus>>>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2011 18:23 #18 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Wegligging Vara
Volgens Bridgestone komt de BT23 in augustus met de juiste maat voor de DERO.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2011 13:36 #19 door StarLight
Beantwoord door StarLight in topic Wegligging Vara

Ik heb ook 2 nieuwe banden besteld, namelijk de Dunlop sportmax roadsmart.


you won't regret it for one second; ik heb deze set ook op mijn varadero sinds dag 1, na goeie ervaringen op mijn kawasaki versys waarbij de ride helemaal omgetoverd werd tov de standaard banden

wat een zelfvertrouwen, ook in regen; en slijtage lijkt me ook prima mee te vallen, op vier maand meer dan 5.000km en nog niks aan te zien :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden