starter valve synch....dagje van maken?

17 mrt 2011 10:54 #1 door marc Lenssen
starter valve synch....dagje van maken? werd gestart door marc Lenssen
hallo Injectie dero rijders.
Ik heb de 2003 Dero met de schokkerige inspuiting. Nu heb ik de boel opgelost met een K&N filter en een powercommander met custom mapping dus ik rij lekker.
het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een starter valve synchronisatie zoals op het international dero forum sterk aangeraden wordt en nieuwe uitlaten. Nu zit ik niet te springen om nieuwe uitlaten (geluid en pecunia) maar ik zou wel graag die wonderbaarlijke synchronisatie eens doen. Ik heb alleen de kennis en de gereedschappen hier niet voor. Wie zou dit nog meer willen doen en zullen we er anders met een paar injectie dero's een synchro dagje van maken bij iemand die weet hoe dit moet?
iedere animo of suggestie is welkom....

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 11:11 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic starter valve synch....dagje van maken?
Ben in principe wel geinteresseerd, maar tot (ver) in mei helaas vol bezet met de Grote Verbouwing... en aansluitend tot halverwege juni op vakantie.
Heb dezelfde setting als hierboven beschreven - 2004, Powercommander, BMC filter (concu K&N), maar met andere uitlaten.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 11:33 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic starter valve synch....dagje van maken?
Mietoo
2004, maar met origineel spul.

Tijd hoeft geen probleem te zijn

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 12:20 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
Haast heb ik ook niet. Ik ben meer geinteresseerd in een leuk clubke dero rijders en een goede locatie, goed materiaal en wat kennis :-)

misschien een leuk idee om dit bij Ad te doen? dan kan iedereen dit combineren met andere dingen die die bij Ad zou willen doen.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 13:38 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic starter valve synch....dagje van maken?
Prima idee. Misschien combineren met een TCN rit in de omgeving van Ad? Kruipen we wel ergens in een kampeerhut op een camping ofzo.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 17:43 #6 door erikm
Beantwoord door erikm in topic starter valve synch....dagje van maken?
Ingeval er een rit komt doe ik mee. Het hoofd doel niet ! Heb nog een carbudero.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 17:49 #7 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
ook die zijn te synchen Erik... :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 17:59 #8 door erikm
Beantwoord door erikm in topic starter valve synch....dagje van maken?
Sorry maar wat jullie van plan zijn versta ik niet, wat is de bedoeling en wat is het resultaat ? Geef uitleg aub ? Gr. Erik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 19:34 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic starter valve synch....dagje van maken?

TCN rit in de omgeving van Ad?


En als er geen is, dan maken we er toch gewoon een. :-*
Adje ff porren dus. >:D

Ik weet alleen niet of hij meeleest ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2011 23:25 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
En dan nog iemand die weet hoe dat synchen werkt.........  :)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 09:19 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic starter valve synch....dagje van maken?

dat synchen werkt......... 


Een heleboel over te vinden op het WWW.
Kijk maar eens bij de VFR

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 09:52 #12 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
daarom wil ik ook zo graag :-)
Ik had een VFR voor deze fijne dero en daar ken ik inderdaad het synchen van de throttle bodies van. Mijn Honda dealer kijkt mij heeeeeeeeel raar aan als ik hem vraag wat het synchen van de kaltstartventile kost......nergens voor nodig mijnheer......en ik weet eigenlijk niet wat U bedoelt... :-)

betekent dit dat we uit het WWW genoeg kennis kunnen halen om het zlef te doen? Zoja dan spreken we bij Ad af, we hebben voldoende geinteresseerden om dit eens peikfijn uit te proberen.

In de tweede helft van mei begrijp ik als 2 plugs meegaat. tegen die tijd is er vast nog wel wat anders te doen aan onze fietskes bij Ad.... :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 10:02 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic starter valve synch....dagje van maken?
2e helft JUNI...  ;D ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 10:58 #14 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
Oops......misschien 2 sessies dan maar?

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 15:50 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic starter valve synch....dagje van maken?
Blijf de vraag of Ad voldoende kennis van zaken heeft.

Ik heb geen info gevonden ( how to) op het internet.
De bedoeling is me wel duidelijk maar ik zou het zonder specialist ook niet kunnen.
Misschien kan Bernard eens informeren bij Mulders of men daar kennis van zaken heeft.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 17:44 #16 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic starter valve synch....dagje van maken?
Met mijn TA's is het niet van toepassing op mijn motoren maar....... ik ben nog steeds heel nieuwsgierig van aard en sleutel graag.

Dus ik haak graag aan om te leren.
En wat is er mooier dan na zo'n dag vol leermomenten en uitproberen weer op de eigen fiets naar huis te sturen!!!!! ;D ;D ;D

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 19:21 #17 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
Wordt naast nuttig ook nog hartstikke gezellig zo....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 22:22 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic starter valve synch....dagje van maken?
of het nuttig wordt is afwachten.

of ik genoeg kennis heb is ten 2e
want zoals oldtimer al aangaf...  de starter valves werken op vacuum,

hebben hun eigen membraamjes  die op vacuum reageren maar niets om af te stellen zodat ik zelf ook wel benieuwd ben wat met op het WWW bedoelt.
iemand een linkje ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2011 23:29 - 18 mrt 2011 23:53 #19 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic starter valve synch....dagje van maken?
Ik dacht dat die starter valves gewoon de luchtomloop buiten de gaskleppen om waren. Als de gasklep dicht staat bij stationair moet er ergens een beetje lucht richting cylinder kunnen, de hoeveelheid lucht die naar de voorste en de achterste cylinder gaan zou zo gelijk mogelijk moeten zijn. 1 luchtdoorlaat kan in capaciteit aan de andere gelijk gesteld worden via het open of dicht draaien van een stelschroef. het meten van die capaciteit gaat dan via (naar ik aanneem) een vacuum meter? Of druk meter?
De pair valve zou hier roet in het eten gooien omdat die al iets distribueerd? dus deze moet uitgeschakeld zijn. Nu de hoeveelheid ingespoten benzine in beide cylinders gelijk zou moeten zijn is het mengsel afhakelijk van een juiste afstelling van de hoeveelheid lucht. Dit kan kennelijk alleen (en beperkt) via het afstellen van de secundaire luchtweg, de cold start valve, oftewel de stationair lucht omloop.
hoeveel effect het uiteindelijk heeft weet ik ook niet maar op het Duitse vara forum is men er goed over te spreken. Op het VFR forum ook (ja ja ja ik had ook ooit een VFR VTEC....sorry).....
Een tweede synchronisatie waar ik wel eens over gelezen heb is een synchronisatie van de gaskleppen zelf, deze zijn physiek verbonden maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook op exact hetzelfde moment openen.... maar dat is voor een andere dag :-)

hier nog een linkje over hoe het bij de VFR wordt gedaan:
vfr800.aadvanboven.nl/synchronisatie.php
eens kijken of er een dergelijke beschrijving is voor de dero:
varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz...66a25ae48f956f901a47

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2011 23:49 #20 door KBongers
Beantwoord door KBongers in topic starter valve synch....dagje van maken?
Hoi Marc en de rest


Naar aanleiding van een reactie door Marc op www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6261.0 hier even mijn bevindingen over het synchroniseren.

Omdat ik gelijktijdig verschillende werkzaamheden heb uitgevoerd, kan ik niet met zekerheid zeggen of het synchroniseren veel geholpen heeft. Wel moet ik zeggen dat hij soepeler aanslaat, stationair mooier loopt en bij het optrekken gemakkelijker oppakt.
Dit zijn allemaal zaken die naar mijn idee wel beinvloed kunnen worden als het niet mooi synchroon loopt.

Opzich stelt het synchroniseren niet zo veel voor. maar het is een uitdaging om bij de stelschroef te komen. Als eerste zit de tank in de weg, dus een kleiner alternatief in de vorm van een infuus zou makelijk zijn. vervolgens kun je er nog niet lekker bij, er zit iets van een kettingspanner of zo in de weg. Wie bedenkt nou zo iets ???.  een dopje 7 op een flexibele schroevendraaier zou handig zijn en dat laatste had ik natuurlijk niet. (iets voor op een wensenlijstje). Volgens de service manual zou je er zo bij moeten kunnen komen met een lange schroevendraaier. Ik ben benieuwd hoe ze dit bij de dealer doen.


Het is een klus die ik heb aangepakt omdat ik de koelvloeistofslang van de achterste cilinder heb vervangen, dus alles er toch al vanaf had liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden