Raar geluid bij koude start

26 mrt 2011 21:15 #1 door KC
Raar geluid bij koude start werd gestart door KC
Van de week 2 keer meegemaakt dat er bij het starten een heel raar geluid uit het blok kwam. Choke aangezet, gestart en dan een heel klein beetje gas erbij gegeven. Op dat moment kwamer er enkele, 3 á 4, harde tikken uit het blok. Dit klonk als ijzer op ijzer. Een beetje het geluid van een kapotte krukas(met extreem veel speling).
De motor heeft die nachten buiten op de zijstandaard gestaan en het heeft gevroren die nachten. Iemand een idee of dit een aankondiging is voor iets ernstigs?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2011 14:31 #2 door Broertje
Beantwoord door Broertje in topic Raar geluid bij koude start
Was dit niet gewoon omdat de verbranding nog niet lekker was bij de koude start ?
Heb ik ook weleens bij net starten...net of ie even dipt (met TIK/klap).

04 mei 2011 17:32 #3 door KC
Beantwoord door KC in topic Raar geluid bij koude start
Zou heel goed kunnen. Hij geeft dan inderdaad een "klap". Dus niks om me zorgen te maken?

04 mei 2011 18:34 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Raar geluid bij koude start
Choke even iets langer open laten staan....klinkt als een arm loop klap/nies....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

10 mei 2011 08:29 #5 door Broertje

Choke even iets langer open laten staan....klinkt als een arm loop klap/nies....

Idd, zoiets....ik ken dat. Ook met open uitlaten waar ik mee rij....heb je dat weleens eerder.

10 mei 2011 13:03 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Raar geluid bij koude start
... en minimaal super plus (98 oct) tanken. Vooral in de winter.  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

10 mei 2011 15:25 #7 door Broertje
vin-ik te duur !  ;D

11 mei 2011 08:32 #8 door Two Plugs

vin-ik te duur !  ;D

Moet je geen Varadero gaan rijden, want dan ondermijn je je eigen opmerking hierboven...  ;D :angel:

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

11 mei 2011 09:16 #9 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Raar geluid bij koude start
Zie hier dat met de Dero '98 tanken beter is.  Oke het is ook duurder, maar als hij daardoor veel beter rijdt!  Moet ik hem dan ook opnieuw laten afstellen, of kan ik dat gewoon zo tanken?  BV nu is hij nog half vol met '95 en dan bij vullen met '98 en dan helemaal met '98?

11 mei 2011 09:59 #10 door Two Plugs

Zie hier dat met de Dero '98 tanken beter is.  Oke het is ook duurder, maar als hij daardoor veel beter rijdt!  Moet ik hem dan ook opnieuw laten afstellen, of kan ik dat gewoon zo tanken?  BV nu is hij nog half vol met '95 en dan bij vullen met '98 en dan helemaal met '98?

Gewoon overstappen, maakt voor de motor (als 'ie al goed is afgesteld) nix uit. Er zijn b.v. ook motorrijders die b.v. alleen in de winter 98 tanken, of b.v. één keer per XXX aantal tankbeurten (dat laatste leverd natuurlijk ook minder resultaat op) Natuurlijk kan de dero probleemloos op '95 rijden - ook volgens het Honda boekje - maar idd, op hoge octaan brandstoffen loopt 'ie net ff iets beter. Is zowel mijn ervaring met de Carbudero als met de Injectiedero.

Voorbeeld... Ik rij uitsluitend op 98, maar als ik strakjes door Duitsland blaas richting www.vim13.com (Nog 5 dagen te gaan voordat de inschrijving stopt!!!) gooi ik 'm bij de ARAL vol met 100 octaan.

De één vind het onzin of onnodige geldverspilling - de ander zweert er bij. En aangezien ik lichamelijk als geestelijk (...  ::) ) ook beter presteer als ik lekker heb getafeld, gun ik het motorke ook wat lekkers!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

11 mei 2011 11:48 #11 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Raar geluid bij koude start
Wat is het verbruik van de injectie Dero bij benzine met de verschillende octaan gehaltes?

Ik kan me voorstellen dat er een positief verschil in zit waardoor de kosten/km niet zoveel hoger worden.
(duurdere benzine, maar meer Km/L)

Motorcycling is not a crime

11 mei 2011 11:58 #12 door Dero-Ryder
Met mijn Dero van '99 rij ik nu met een volle tank ruim 400km, en dan gaat het reserve lampje branden, bij alleen stads verkeer al wat eerder....  Is dus geen Injectie.
Daarom ga ik het toch eens proberen met '98 of de Excellent.  Mijn neef zij hoe hoger het octaan hoe schoner de motor en de verbranding......

11 mei 2011 13:09 #13 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Raar geluid bij koude start

Met mijn Dero van '99 rij ik nu met een volle tank ruim 400km, en dan gaat het reserve lampje branden, bij alleen stads verkeer al wat eerder....  Is dus geen Injectie.
Daarom ga ik het toch eens proberen met '98 of de Excellent.  Mijn neef zij hoe hoger het octaan hoe schoner de motor en de verbranding......

Ben al blij als mijn 99-er pas lampje gaat branden bij 310km (ongelood-95).
Heb jij een grotere tank of heb ik een grotere rechterhand ?

11 mei 2011 13:22 #14 door RonaldV
Beantwoord door RonaldV in topic Raar geluid bij koude start
Ruim 400 Km op één tank?!  ???  Mmm, dat lukt mij ook niet op mijn 99 Dero met alle beste wil van de wereld.
Haal ook zo'n 310 km, soms iets meer maar dan gaat toch echt het lampje wel branden.

11 mei 2011 13:46 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Raar geluid bij koude start
400 km lukt alleen als je onder de 3000 toeren gaat rijden.
Dat houdt dus in dat je maximaal 110 km/u rijdt. ;D

Ik wist niet dat ook Limburgers zuunig benne >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

11 mei 2011 13:51 #16 door Dero-Ryder
Nee hoor rij ook regelmatig 140km, op de snelweg dan he ;D ;D  Schijnbaar is hij goed afgesteld, petje af voor de dealer waar ik hem heb gekocht 8) 8)

11 mei 2011 15:08 #17 door Two Plugs
Kan natuurlijk best, een carbudero die zo zuinig rijdt. En idd, op Kaatjes MK1 van 2000 heb ik het gevoel dat 'ie (ook mede dankzij tuning) een fix stuk zuiniger loopt op benzine met een hoger octaan.

Gemiddeld loopt deze dero met 150.000 op de klok nét zo zuinig als mijn injectiedero van 2004; het verschil openbaart zich pas bij snelheden boven de 120 km/h. Dan gaat Kaatjes Carbudero gemiddeld per tankbeurt één liter sneller verbruiken dan de mijne.

Verbruik van 1 op 20 tot 1 op 22 moet met een injectiedero probleemloos haalbaar zijn - wederom gemiddeld. Uitschieters tot 1 op 28 heb ik ook al meegemaakt tijdens lange ettapes bepakt en bezakt op de Duitse Bundesstrassen (100 km/h) of de Franse Route National.

Normaal gesproken is m'n gaspols ietsjes losser en haal ik (probleemloos) 1 op 18. Veel meer of veel hoger wordt het verbruik zelden met de injectie.

Een mooi verbruik is natuurlijk prima. Maar voor zuinig rijden heb ik een 3 cylinder TDi'tje voor de deur staan... En niet de Dero...  ;D

NB... Excellum, Vpower en al dat soort onzin'premium'benzine is in Nederland gewoon 95 octaan, in tegenstelling tot bv Duitsland waar het 100 octaan is of kan zijn.

De Super Plus bij de Tango is niet alleen goedkoper, maar ook gewoon, eerlijke 98 octaan...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

25 apr 2012 15:05 #18 door pimmoto1991
Beantwoord door pimmoto1991 in topic Raar geluid bij koude start
Hoi KC, heb je nog las gehad van dat tikkende geluid in je blok?

ik heb het met mijn transalp nu al een maandje, als ze koud is geeft ze een paar tikken, met was gas bij is het zo verholpen of idd de choke open.

toch vind ik het een vreemd geluid, het is volgens mij in ieder geval een tik op licht-metaal????

iemand nog suggesties over dit probleem?

DUS: koude motor: felle tikken ergens in het blok
warme motor: nergens last van!

25 apr 2012 15:41 #19 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Raar geluid bij koude start

... en minimaal super plus (98 oct) tanken. Vooral in de winter. 

Je moet onthouden dat het bestaan van een God, de werking van homeopathie en de meerwaarde van 98 oct benzine in een Varadero wetenschappelijk niet zijn bewezen. Dat wil niet zeggen dat de individuele mens zich niet bijzonder gelukkig kan voelen bij een geloof in een God, het gebruik van pillen van dokter Vogel en het tanken van 98 oct benzine.

Oftewel, lekker doen wat je fijn vindt, maar kom bij mij niet aan dat er heil van één van deze drie theorieën mag worden verwacht totdat het wetenschappelijke nut (of bestaan) is aangetoond.

8)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

25 apr 2012 23:48 #20 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Raar geluid bij koude start
Heb over lange tijd de dure en 98 octaan benzine,s getest en geen enkel verschil in verbruik kunnen meten.
soms had ik wel het idee dat de motor er beter op loopt maar dit kan ook een gedachte zijn want je gaat er op letten en je wil graag dat tie beter loopt,dus niet objectief.
Gooi wel elk jaar "Forte 1 en 2  in de tank, of dat wel helpt?  ik weet niet.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden