Beroerde accu's... Tips wanted!

31 aug 2011 08:25 #21 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Heb ook een Varadero van '99, rij er mee vanaf Januari. Maar heb nog geen enkele keer de lader er aan hoeven te hangen, en dan staat hij ook soms een paar dagen stop.
En dan wanneer ik weg moet, ff een beetje choken, en starten die hap, zonder problemen......  Dus ik denk niet zozeer dat het een Dero probleem is,
maar eerder een individueel probleem.....  Of een cel kapot of dat er ergens 1 iets stroom lekt, uiteraard kan het ook zijn dat de alternator kapot is, of de spanning regelaar, enz enz..... :o ::) :-X  ff zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 09:31 #22 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

Jaha, nou je het zegt.....hoe is het eigenlijk afgelopen?

Nuja... hij rijdt idd weer (of nog) met een nieuwe accu. Opsporing verzocht volgt deze winter. Daarna zien we wel verder. Bovendien... de motor staat met ingang van de komende winter in een verwarmde, geïsoleerde garage. Dat scheelt vast ook wel. Zal ook opletten dat alle 'electro-accesoires' zijn uitgeschakeld.

Het lijkt nml (waarschijnlijk) toch lekstroom te zijn via de TomTom voeding...  :o

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

31 aug 2011 22:50 #23 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Ik rij al een jaar met een AT accu in m,n Varadero 2004 ABS. Is dus 14 ampere ipv 20 ampere en zonder problemen,geen accessoires alleen power commander. Motor staat nooit langer dan 4 dagen stil. ;)

15 sept 2011 15:52 #24 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

zoiets berekenen kan ik niet, maar zo het wel waarderen als er iemand is die zoiets kan en zou willen berekenen.

Met volt is het moeilijk rekenen. Stroom (ampere) en spanning (volt) is hier niet lineair/gelijkwaardig.

Capaciteit van de accu is bijv 12 Ah (Ampere x hour ). Kan in theorie 1 uur lang 12 ampere leveren.
Echter als er ca 4Ah uit is heeft de accu niet genoeg "power" meer.

Een ledje van bijv tomtom neemt 10 milli Ampere = 0,01 Amp. Dit 2 weken lang is 2x7x24= 336 uur. 0,01 Ax 336 h= 3,36 Ah. Dat kan teveel zijn.

Dit heb ik een keer gehad met een CCM carkit in een Ford Mondeo. Na 2 weken stil met carkit standby = niet starten.

15 sept 2011 16:32 #25 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

Met volt is het moeilijk rekenen. Stroom (ampere) en spanning (volt) is hier niet lineair/gelijkwaardig.
Capaciteit van de accu is bijv 12 Ah (Ampere x hour ). Kan in theorie 1 uur lang 12 ampere leveren.

Was het maar waar, amper een half uurtje krijg de volle 12 ampere.

12AH geeft aan dat de accu bij een bepaalde ontlading volledig ontladen is na 20 uur. In dit geval met 600 mA.
Bij 300 mA krijg je meer capaciteit maar hoe meer stroom je trekt, des te sneller is in verhouding je accu leeg.
Inderdaad, helemaal niet lineair.

Kan je nagaan als je startmotor moet draaien. 75 ampere? Binnen enkele minuten helemaal leeg.
Als je accu dus al slecht is dan heb je niet veel meer om te starten.

15 sept 2011 22:30 #26 door Edxrv
Met 12A in 1 uur probeer ik uit te leggen wat de 12Ah betekent.
Je hebt gelijk dat het in de praktijk niet kan.

04 okt 2011 10:11 #27 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Heb in de zomer de varadero niet zoveel gebruikt en de Varadero startte niet meer, ik kreeg hem nog wel aan de pruttel met aanduwen dus een beetje kracht zat er nog wel in. Met de lader erop wel vastgesteld dat de accu beroerd was. Normaal heb ik m niet aan lader hangen omdat ik dat iets voor de winter vind. Na weer twee weekjes te hebben gestaan is de accu toch redelijk plotseling overleden. Accu heeft er 6 jaar ingezeten en dat is dus best wel top. Het was nog de originele.
Aan alle kanten is mij geadviseerd om vooral niet de goedkope troep uit china te halen. Dealers hebben er ook slechte ervaringen mee, wel een lage prijs maar zeer korte levensduur van minder dan een jaar.
Ik heb zaterdag bij mijn dealer een nieuwe accu in laten zetten die ook af fabriek wordt geplaatst, een yuasa. Erg tevreden omdat het lijkt dat de vara ook lekkerer rijdt maar dat kan suggestie zijn.

Nog even en dan stopt deze hobby.

04 okt 2011 10:49 #28 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
ik wil weer graag reageren op de nuance "chinese troep"

bijna 60 % van honda aan onderdelen komt er gewoon vandaan... ook yuasa

ze kunnen er werkelijk alles maken .. je moet  het ze alleen goed vertellen wat je als fabrikant zou willen hebben  en daar ligt de angel.

en beter rijden... het bekende gevoel

op een nieuwe fiets rijd het ook lekkerder

04 okt 2011 11:40 #29 door Edxrv
In china rijden ze bijna allemaal met chinees spul. Of koreaans...

04 okt 2011 12:02 #30 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Hoeveel Ampere is je nieuwe accu Trhansalp?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

04 okt 2011 13:17 #31 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
@ Ad. Eens met opmerking, iets te kort door de bocht. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteitsborging in het productieproces.

@ xlvtuur Ik zal even kijken.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden