Beroerde accu's... Tips wanted!

06 apr 2011 08:03 #1 door Two Plugs
Beroerde accu's... Tips wanted! werd gestart door Two Plugs
@ Allen...

Vanmorgen met de Dero naar het werk. Dero heeft slechts een weekje niet gelopen. Niet dus, accu (alweer) leeg. Het schijnt mode te zijn dat Dero's bij stilstand de accu op teren als je er geen druppellader opzet en naar 2 jaar kun je lkkr ff een nieuwe halen. En die zijn niet echt bijster voordelig...

Frustratie wordt bevestigd door mijn XLV en Karinda's Alpje 600... Die hebben we vorig jaar direct na de bouwvak 'op stal' gezet ivm ruimtegebrek door een verbouwing. Vorige week weer tot leven gewekt, en wat denk je? Idd, starten - lopen.

Heb de afgelopen jaren steevast in een dure merk batterij geinvesteerd voor de Dero en ben er nu dus helemaal klaar mee. Gemiddeld ben je toch zo'n 100 Pleuri's kwijt voor z'n 'gell-accu'. Zoek nu een goedkoop, goed alternatief.

Sta open voor jullie suggesties!


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 12:23 - 08 apr 2011 15:45 #2 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Lekstroom meten? Alarm aanwezig? Handvatverwarming/gearindicator rechtsreeks aangesloten? Bij lekstroom kan je uitrekenen na hoeveel tijd de accu op 50 of 70% zit. Accu is x Ah, lekstroom is y mA.
Heb het wel eens bij de auto gehad met de losse carkit in de sigarettenaansteker. Bij ca 70% van de accu startte de auto net niet.
Maar dat weet je als je circuits ontwerptSorry mistake even in de war door bijna gelijke namen twoplugs/4plugs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 15:50 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
beetje boel uit de buurt voor jou, maar ik haal onze accu's bij de goudse accucentrale, ben voor een twin accu € 50 kwijt die ik net zo snel sloop als een yuasa. Zit er bij jullie niet ergens een hardcore accu dealer?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 17:56 #4 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Meet eerst even of er stroom (ampere) weg lekt als alles uit staat.

Gewoon even de min draad los van de accu en een ampere meter tussen de min pool van de accu en alle aansluitingen die normaal op je min pool zitten.
(let op, meter in de ampere stand en de ampere aansluitingen) Nu dan kijken hoeveel milli ampere er loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 21:26 #5 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
En heel soms lekt er stroom weg via de spanningsregelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2011 21:30 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Ja, je zou een defecte diode kunnen hebben (die voorkomt weglekken).

Normaalgesproken moet een accu maanden onaangeroerd kunnen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 10:14 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Klap gegeven en met een FIXE korting weer een Yuasa gekocht. En onderzoek ingeleid voor die lekke stroom, lijkt me idd wel een plausibele uitleg.

Heb al een beetje een vermoeden waar het kan zitten, nml één van de achteraf geinstalleerde accesoires:
- óf de STEBEL claxon die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de TomTom die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de Powercommander
- óf de handvatverwarming.

Wordt vervolgt. Kan in ieder geval weer rijden en da's lekker commuten met dat mooie weer van vandaag!
Tnx allen voor de reacties!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 10:33 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

- óf de STEBEL claxon die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de TomTom die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de Powercommander
- óf de handvatverwarming

STEBEL claxon verbruikt niks zolang je niet toetert
de TomTom  Heeft zo weinig nodig dat daarvan je accu niet leeg raakt en zeker niet defect
de Powercommander, dan had ik ook een lege accu moeten hebben, en ook deze verbruikt in rust bijna niets
de handvatverwarming, Tja, als je die laat aanstaan wil de accu wel leeg ( en defect )

Nog meer vragen ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 16:56 #9 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Groen ledje van de tomtom neemt wel stroom als je die erop laat zitten. Heel weinig, maar 7x24 uur telt toch mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 19:04 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

Groen ledje van de tomtom neemt wel stroom als je die erop laat zitten. Heel weinig, maar 7x24 uur telt toch mee.

Plus dat ze blijven laden ook al is dat ook niet veel. Tel maar weer op.

1 accessoire vergeten uit te zetten en je bent de klos (netjes he...)

1 keer goed leeg en je accu heeft al niet veel zin meer in t leven. Zorg dat je accu nooit onder de 50 pct komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 19:16 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Ik heb ook een gel accu in mijn Alp, maar die doet het na een aantal stilstand gewoon nog, mits er geen lekstromen zijn. 1 keer de tomtom houder erop laten zitten, ja toen was ie leeg. Toch is hij er aardig van hersteld ondanks de diepontlading.

Zowieso moet je na een half jaar een accu weer op de druppellader zetten, overigens.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 21:12 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Ik zweer bij: YUASA, heb een onderhoudsvrije accu in mijn Yamaha zitten die al 14 jaar oud is..echt....niet te ge-lo-ven maar het is zo! :))
Afgelopen winter om de 3 a 4 weken even een dagje aan een ouderwetse motoracculader dus geen druppellader, ik was benieuwd oftie nog voldoende prik zou hebben om de boel weer rond te latendraaien..en ja hoor..om je rot te lachen
Ik rijd toch al een heel poosje motor en heb dit nog nooit meegemaakt....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2011 21:50 #13 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

Ik heb ook een gel accu in mijn Alp, maar die doet het na een aantal stilstand gewoon nog, mits er geen lekstromen zijn.


Kan inderdaad. Een gel accu kan veel beter tegen diepontlading. Een gewone accu zal het meestal ook nog wel doen maar zal veel
sneller leeg gaan. De klap komt gewoon veeeel harder aan bij een gewone accu.

Een goed onderhouden accu kan ook jaren mee gaan. Een accu verliest elk jaar capaciteit, doe je niets aan, is een gegeven.
Dat heeft met scheikunde te maken en vreemde stroomstoten zal hier niet veel aan verbeteren, wel iets maar niet veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2011 23:10 #14 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Ik rijd een varadero uit 2003 met nog steeds de eerste accu, hangt dan wel vaak aan de druppellader.
'k rijd wel het hele jaar door, dus geen echte winter stop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2011 07:59 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Als je hem maar vol houd en netjes behandeld waar hij voor bedoeld is. Dan kan ie idd echt lang mee gaan.

(14 jaar is wel erg veel maar zou kunnen. Hoogstens wat jaren verlies aan capaciteit. Je emmertje kan niet meer zo vol dan he...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2011 19:22 #16 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Uuuu, ik tel echt maar acht jaar!!!!!! ;) :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2011 21:43 #17 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

Ik zweer bij: YUASA, heb een onderhoudsvrije accu in mijn Yamaha zitten die al 14 jaar oud is..echt....niet te ge-lo-ven maar het is zo! :))

Uuuu, ik tel echt maar acht jaar!!!!!! ;) :angel:

Doe je goed......Maar ik doelde op bovenstaande Sandraas Yamaha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 20:48 #18 door brummelhuis
Beantwoord door brummelhuis in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
Als opmerken voor de handvat verwarming, waarom knoop je deze niet achter je achterremlicht, dit draadje zit voor bij het stuur :) gebruik je die als puls en leg je een relais onder je seat, kan het nooit mis gaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 07:03 #19 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Beroerde accu's... Tips wanted!
ik vraag mij af of er niet een accu in moet die wat meer capaciteit heeft. ik heb het idee dat de bestaande accu te zwak is en daardoor te zwaar belast wordt in het gehele systeem met starten en weer opladen. op het moment dat ie stil staat zorgt je hiss systeem natuurlijk ook voor een ontlading, getuige het rode ledje wat knippert. ik ben geen elektrotechnicus, dus zoiets berekenen kan ik niet, maar zo het wel waarderen als er iemand is die zoiets kan en zou willen berekenen. misschien dat we dan ook het probleem, dat soms alles gereset wordt, ook uit de wereld helpen. ik hoorde laatst iemand vertellen dat bij sommige autotypen, als de spanning onder de 9 volt komt, dan ook alles reset. de varadero's hebben hier ook weleens last van, kunnen we dat misschien ook berekenen? ik denk dat de accu bij de varadero een veel voorkomend probleem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 07:06 #20 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beroerde accu's... Tips wanted!

Wordt vervolgt. Kan in ieder geval weer rijden en da's lekker commuten met dat mooie weer van vandaag!


Jaha, nou je het zegt.....hoe is het eigenlijk afgelopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden