Het komt dus niet door de manier van het rijden hoe iemand ermee is om gegaan ?
Biebels:
Hier een 2000 model met inmiddels 150.000 op de klok (zonder revisie) en een 2004 model met injectie die gisteren de 90.000 km heeft aangetikt.
De 'revisie' waarover jij leest, heeft betrekking op de nokkenaskettingspanners. De (allereerste) serie Varadero's (1998- begin '99) hadden een manko; dit is echter middels een terugroepactie (al in 1999) opgelost.
Bij een Varadero van vóór 2001 met een relatief hoge KM stand is het overigens wél aan te bevelen, de nokkenaskettingspanners preventief te vervangen. Dit is echter een eenvoudige klus.
Eea staat uitgebreid beschreven op
www.varadero-international.com
en op het archief van dat forum kun je zaken terug lezen die betrekking heeft op garanties etc:
users.bart.nl/~stikfort/new_internationa...te/warranty1999.html
Grootste 'gevaar' (what's in a word) is echter niet het motorblok (die kan écht probleemloos hoge KM standen aan), maar de benzinepomp van de carburatiemodellen. De vraag is niet of 'ie kapot gaat, maar wanneer en dat kan al na 15.000 km zijn (heeft dus niets met hoge KM standen te maken). Controleer dus altijd ff de contactpuntjes van de benzinepomp (foto's en uitvoerige beschrijving vind je op voorgenoemde sites).
Nadeel van de carburatiemodellen is het relatief hoog brandstofverbruik. Als je het kunt veroorloven, zoek dan naar een injectiemodel (vanaf 2003). Die zijn voor zo'n grote, zware motorfiets gewoon erg zuinig. Het carburatiemodel is in 2001 aangepast (andere vering, brandstofsensor, etc); dit model is tot en met 2002 geproduceerd.
Resumé: een Dero is (net als de Africa Twin en de Alp) gewoon nog een echte, ouderwetse Honda. Degelijk en duurzaam. Check wel de kentekengeschiedenis: staat de motor op origineel NL kenteken, of is 'ie later geimporteerd? Met name bij motoren die via on-officiële kanalen zijn geïmporteerd, is het altijd maar weer gissen naar de onderhoudsgeschiedenis... Zelfs de Duitse 'APK' voor motorfietsen is hierin zeker NIET zaligmakend!