Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero

13 mrt 2012 16:55 #1 door Menno
Op mijn Dero is een Scottoiler geinstalleerd en die is geplaatst in het kontje. Dat is erg lastig bereikbaar en geeft bij vullen een zootje. Nu is dat ding overleden en als gevolg daarvan heb ik mijn motor met een niet geoliede ketting stil gezet. Die ketting is nu lekker massief en moet ik na nog geen 10K al vervangen. Dus ik wil er een nieuwe scottoiler op zetten, maar wel op een andere plek.


Wie heeft een oiler op zijn Dero en hoe heb je die geplaatst. Graag met foto zodat ik kan kijken hoe ik dat kan kopieren, want beter goed gejat dan slecht bedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2012 18:12 #2 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero
hier dus:

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2012 20:27 #3 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero



Dat is een net plekje voor de oiler. Is de oiler alleen bevestigd op de metalen strip?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2012 21:49 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero
Dat is een aluminium stripje, even verhit en gedraaid. Zit gewoon op een bevestigingsboutje en de scottoiler hangt alleen aan dat stripje. Vulpijpje loopt naar de opening waar de greep zit waarmee je de motor op de bok zet, dus ook mooi weggewerkt. Die haal je tevoorschijn voor het vullen.

Als je meer details wilt moet je het maar zeggen, dan maak ik nog wat meer foto's.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2012 22:04 #5 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero



Nee hoor, extra foto's zijn niet nodig, is meer dan duidelijk zo. Zijn meerdere mogelijkheden om de scottoiler aan te monteren. Je kunt door deze positionering natuurlijk ook makkelijk even de dosering aanpassen als je in de regen rijdt.


Scottoiler is nu in de aanbieding bij Louis voor 99 en dus bij motozoom voor 109 euri. Morgen maar eens een exemplaar ophalen in Amsterdam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2012 23:55 #6 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero
Meno waarom koop je geen osco oiler ,die scotoilers gaan bij iedereen kapot de osco niet, gooi er zelf "kroon" kettingzaag olie in a 6 euro de liter gaat al jaren goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2012 06:57 #7 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero



Zo'n osco vraagt een handeling van mij en die ga ik vergeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2012 08:36 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero



Zo'n osco vraagt een handeling van mij en die ga ik vergeten.


Je bent je Scotty ook vergeten in de zin van ff controleren, dus 'what's the difference'?  ;D Daarnaast kun je vergeten om het reservoir bij te vullen, etc.
Heb ooit ge-experimenteerd met verschillende oilers (Scotty, CLS200, etc en idd ook onder het kontje gemonteerd) en kom iedere keer terug op het simpele spuitbusje Motul. Als ik überhaubt nog een keer dat geknoei zou willen, zou ik idd ook voor de Osco gaan. Op Kaatjes Dero hebben we de CLS afgekoppeld en op mijn MK2 heb ik niet eens meer de moeite genomen om een autooiler te installeren.

Maar aangezien ik ook met gemak +30.000 km met ketting én tandwielen doe zie ik de meerwaarde tov van het spuitbusje chainlube voorlopig nog steeds niet aangetoont - behalve de knoeiboel die het opleverd. Bij de Motul Chainlube blijft de smering waar het hoort: Op de ketting. 

Bovendien... voor die € 100,- die wordt gevraagd, kan ik bijna 8 spuitbussen kopen (uitgaande van Chainlube Offroad). Met één bus, doe ik met gemak ruim een jaar (= gemiddeld 15.500 km per jaar op de Dero sinds 1999 en daar komen de kilometers van Kaatje nog eens overheen).

Tel uit je winst... ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2012 11:57 #9 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero

Tel uit je winst...


Tja, om winst te maken moet je geen motor gaan rijden. Dat kost alleen maar geld  ;) .

Ben het (ten dele) wel met je eens. Het is dat op bijna al mijn motoren tot nu toe een Scottoiler heeft gezeten, maar ben er zeker niet onverdeeld enthousiast over. Zo is het instellen van de oiler niet even gemakkelijk en moet je regelmatig weer de afstelling controleren. Bij koud weer stroomt de olie amper, bij warm weer vloeit het veel te snel en spettert alles rond de ketting eronder. Daarentegen ben ik geen fanatieke spuiter, op mijn VF500 had ik geen oiler, maar het inspuiten van de ketting gebeurde ook niet stelselmatig, alleen als ik er toevallig even aan dacht.

Als ik eens een andere oiler wil, of een keer een motor zonder oiler koop zal ik kiezen voor een oiler die je handmatig bediend zoals een Osco. De storingen van de Scottoiler heb ik nog nooit gehad. Ik gebruik wel altijd de olie van Scott die wel wat duurder is, maar dus goed werkt in de oiler.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2012 18:17 #10 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero



Tja, Bernard... mooi verhaal maar dat werkt gewoon niet voor mij. Ik weet al een tijd dat de Scottoiler stuk is en dacht, ach ik spuit die ketting wel in. Busje Motul chainshit gekocht en het resultaat is een gortdroge, vastgeroeste ketting.


Dus je kunt lullen als brugman, mij krijg je er niet vanaf om een scottoiler te plaatsen. Sterker nog, vandaag gekocht. En ja, ook ik ken de nadelen van de scottoiler maar heb besloten daar dan maar mee te moeten leren leven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2012 18:28 #11 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero
de beste plaats voor een scottoiler..... de vuilnisbak  ;D

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2012 18:50 - 14 mrt 2012 23:56 #12 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero

de beste plaats voor een scottoiler..... de vuilnisbak  ;D



Ja, daar gaat dat kapotte exemplaar inderdaad geplaatst worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2012 09:25 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Beste plek voor (Scott)oiler op Varadero
We zullen tijdens het MOW' en het VIM samen met je op de conditie van je Scotty gaan letten, Menno! Erewoord!  ;D ;)

(Als we niet onder zeil liggen door een niet nader te benoemen alcoholische versnappering van Tjechisch-Griekse orgine)  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.230 seconden