Stuurtrilling cq zwabberen

13 apr 2009 23:22 #1 door Jacco
Stuurtrilling cq zwabberen werd gestart door Jacco
Beste lezers,
een vraagje het "slaan" van het stuur kan dat te maken hebben met een te strakke of slappe achtervering?
Niet dat het een hobby is maar je merkt veel onrust in het stuur als je het los laat, het gaat dan zelfs fors heen en weer slaan.
Mijn banden zijn continental trial attack, en hebben ongeveer 1500 km gelopen.
Groetjes Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 19:28 #2 door theike
Beantwoord door theike in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Hallo Jacco,
Zou de instelling van de achtervering effect kunnen hebben op het stuur? Ik denk van niet maar ben dan ook geen kenner/techneut. Maar probeer anders eens het stellen van de vering als dat mogelijk is, zal toch wel op een Dero. Bedoel je met "het slaan van het stuur", dat er misschien speling op zit waardoor hij kan bewegen? Balhoofdlager perhabs? Zie hier http://www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=1054.msg10215#msg10215
Veel succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 20:59 #3 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Hallo Jacco, heb ik ook als ik afrem voor een stoplicht, en doe m'n handen van het stuur, dan begint hij enorm te zwabberen (slingeren)
Heb het type van 2005 met Dunlop banden.
mijn vorige Varadero van bouwjaar 2000 met Michelin had daar geen last van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 08:18 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Doet mijn 2000 Dero op metzeler Tourance ook,......heeeeeel irritant gevoel.....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 19:38 #5 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Ja mijn Dero ook (model eind 2005) heb vandaag een afspraak gemaakt om balhoofdlagers te vervangen door conische exemplaren. En voorvork-uitlijning te checken.
Hopelijk word het hierdoor beter.
Banden: Conti trail attacks

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 20:23 #6 door bowtje
Beantwoord door bowtje in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Bij de mijne bj 2004, banden (conti attack)+/- 2000 km oud, inc nieuw conisch balhoofdlager is nog steeds de zwabber aanwezig

Live your Life, Ride to The Max©

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 23:04 #7 door Jacco
Beantwoord door Jacco in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Hey motormuizen,
Bedankt voor jullie reactie's, ik ben momenteel wat aan het "spelen" met de voorspanning van de achtervering en als ik hem niet te strak zet is het zwabberen een heel stuk minder.
Ook mijn topkoffer eens eraf gehaald en dat scheelt ook weer wat.
Ik heb het gevol dat het zoeken is naar de juiste afstelling vd achterveering.
Het topkoffer moet ik mee leren leven daar ik die echt nodig heb.
Ik hou jullie op de hoogte groetjes Jacco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 23:07 #8 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Stuurtrilling cq zwabberen
MMMMMMMMMMMMM goed idee, ik geloof dat ik de demping vrij hard heb staan om het zachte van de standaard veer iets te balanceren. Ik zal hem ook weer eens wat terugdraaien en voelen wat ie doet.

dank,

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 23:19 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stuurtrilling cq zwabberen

de motorfiets is een evenwichts voertuig en veel zaken dragen dus bij aan onrust..

vering zeker dus juiste voorspanning en demping is belangrijk
banden spanning
gewichts verdeling
topkoffer
wind.
en banden

maar ook het motorvermogen

met alle respect..

het stuur dien je vast houden ..  dit voorkomt het slaan van het stuur


1 van de reden waarom  er op (sportieve)motoren een stuurdemper standaard gemonteerd
je moet je afvragen of je er last van hebt terwijl je normaal rijdt

trillingen kunnen overal vandaan komen
balhoofd problemen komen vooral naar voren bij ca 80 km uur en  zijn goed te voelen wanneer het voorwiel los van de grond staat en de voorvork licht heen en weer gedrukt wordt
speling is dan waarneembaar.

de combinatie banden tav vering is vaak de oorzaak


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2009 03:55 #10 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Doet mijn 2000 Dero op metzeler Tourance ook,......heeeeeel irritant gevoel.....

ik heb geen last 120 kg
dikke veer
2.5 bar druk in de banden
nw lagers in de wielen :))
de hoek van het balhooft naloop is anders shopper /race motor de dero valt er tussen in :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2009 11:15 #11 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Stuurtrilling cq zwabberen
mijn Vara 2006 - 43000 km - Trail Attacks, begon de laatste tijd ook wat te sjimmieen, maar ik dacht dat het met een nieuwe voorband wel voorbij zou zijn. Beide banden vervangen door nieuwe Trail Attacks en tot mijn verbazing is het sjimmieen alleen maar toegenomen, ondanks het feit dat de wielen dynamisch zijn gebalanceerd. Bike weer op de brug en voorkant vrijmaken; ja hoor, precies een dood punt in het balhoofdlager bij rechtuit koers. Dus nieuw lager besteld en hoop dat het dan weer voorbij is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2009 12:58 - 27 apr 2009 12:27 #12 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Stuurtrilling cq zwabberen

mijn Vara 2006 - 43000 km - Trail Attacks, begon de laatste tijd ook wat te sjimmieen, maar ik dacht dat het met een nieuwe voorband wel voorbij zou zijn. Beide banden vervangen door nieuwe Trail Attacks en tot mijn verbazing is het sjimmieen alleen maar toegenomen, ondanks het feit dat de wielen dynamisch zijn gebalanceerd. Bike weer op de brug en voorkant vrijmaken; ja hoor, precies een dood punt in het balhoofdlager bij rechtuit koers. Dus nieuw lager besteld en hoop dat het dan weer voorbij is!

een ander stuur er op?
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2009 18:52 #13 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Stuurtrilling cq zwabberen

mijn Vara 2006 - 43000 km - Trail Attacks, begon de laatste tijd ook wat te sjimmieen, maar ik dacht dat het met een nieuwe voorband wel voorbij zou zijn. Beide banden vervangen door nieuwe Trail Attacks en tot mijn verbazing is het sjimmieen alleen maar toegenomen, ondanks het feit dat de wielen dynamisch zijn gebalanceerd. Bike weer op de brug en voorkant vrijmaken; ja hoor, precies een dood punt in het balhoofdlager bij rechtuit koers. Dus nieuw lager besteld en hoop dat het dan weer voorbij is!


Hoi Mense,

Laat ff weten of het nieuwe balhoofdlager het probleem heeft opgelost, ik heb hetzelfde probleem (denk ik :-\).

Groetjes,
Marc.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2009 22:38 #14 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Stuurtrilling cq zwabberen
@ Bobby, steur? maar dan wel graag Beluga! met Krim champagne! >:D
@ Marc, zal het laten weten zodra het lager is vervangen.
grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2009 12:30 - 27 apr 2009 12:32 #15 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Interessant onderwerp. Dit weekend met bagage gereden en bij gas-los tussen de 60 en 50 kilometer per uur een zwabber aan de voorkant. Heeft ie geen last van als het harder of langzamer gaat. Tot 40 kilomter per uur kan ik gewoon het stuur loslaten (ook met bepakking).

Bepakking bestaat uit twee zijkoffers en een bagagerol en tentje achterop.

Heb dit nog niet gemerkt als ik zonder bagage rij. Wat kan dat zijn?


je geometrie van jou vara klopt niet meer bussen kan helpen.
race motoren hebben dit ook dan kopen ze stuur dempers ;)
dus niet meer zwaaien  :angel:

www.luiemotorfiets.nl/motoren/frame/

kun je hier wat mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 18:10 - 30 apr 2009 19:00 #16 door snicker
Beantwoord door snicker in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Wat de oorzaak ook is, 1 ding valt me wel op:
Bijna iedereen die last heeft van shimmy, inclusief mijzelf, rijdt met de Conti Trail attack.
Voorheen altijd de Anakee's en nergens last van maar wilde eens wat anders proberen en gekozen voor de Conti's.
Resultaat: shimmy, en dus ben ook ik de Sjors :)
Wel is het flink afgenomen nadat ik de spanning op zowel voor- als achterband op 2,5 bar heb gezet.
Het is nu beslist niet weg maar wel acceptabel.
En wat de Conti's betreft; als je het stuur goed vasthoudt, rijden ze heerlijk!!!

Groet'n
Wim aka Snicker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 22:30 #17 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Bij mijn Vara is de oorzaak inmiddels duidelijk, het lag inderdaad aan het balhoofdlager. Vandaag onder- en bovenlager vervangen (door conisch lager i.v.m. groter oppervlak) en het sjimmieen is volledig verdwenen, kan weer probleemloos met losse handjes rijden.
Moto helemaal gereed, de koffers nog even monteren en de vakantie kan beginnen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2009 19:13 #18 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Bij mijn Vara is de oorzaak inmiddels duidelijk, het lag inderdaad aan het balhoofdlager. Vandaag onder- en bovenlager vervangen (door conisch lager i.v.m. groter oppervlak) en het sjimmieen is volledig verdwenen, kan weer probleemloos met losse handjes rijden.
Moto helemaal gereed, de koffers nog even monteren en de vakantie kan beginnen!


Ok bedankt voor het updaten Mense ;)

Ik zal er dan ook aan moeten denk ik, nog maar ff sparen dan maar :'(

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2009 21:43 #19 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Kost dat?


Ja, hoeveel Mense?
Bij Mulders?

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 00:02 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Wat? Balhoofdlager?

Konisch, non-honda 5 joeten of zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden