Stuurtrilling cq zwabberen

08 mei 2009 00:06 #21 door Alfred
Beantwoord door Alfred in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Hallo,
Heb het zwabberen ook gehad 2 maanden geleden en trillingen bij 80 en 90km/h.
Alleen was dit plotseling merkbaar bij nieuwe voorband, en je merkt het pas bij handjes los (het zwabberen).
Helaas bij M...t in Almere geweest en weer een nieuwe band erop, en probleem was weg.
Bij mij was het dus een rotte hagelnieuwe band.
(na 3 x balanceren hadden ze er genoeg van).
Balhoofdlagers kunnen ook de voorkant leuk van slag maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 00:19 #22 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Stuurtrilling cq zwabberen
@ Menno en Marc
lager kost inderdaad zo'n 50 euri + een uurtje of 2 werk, met vervangen, testrijden, nastellen enz.
maar het is de kosten waard, want het stuurt weer of je met een heet mes door de boter gaat, niet alleen het zwabberen is weg, het stuurt ook lichter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2009 09:47 #23 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Stuurtrilling cq zwabberen
ok, dank je. ;)


Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2009 23:00 - 10 mei 2009 23:02 #24 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Wat de oorzaak ook is, 1 ding valt me wel op:
Bijna iedereen die last heeft van shimmy, inclusief mijzelf, rijdt met de Conti Trail attack.
Voorheen altijd de Anakee's en nergens last van maar wilde eens wat anders proberen en gekozen voor de Conti's.
Resultaat: shimmy, en dus ben ook ik de Sjors :)
Wel is het flink afgenomen nadat ik de spanning op zowel voor- als achterband op 2,5 bar heb gezet.
Het is nu beslist niet weg maar wel acceptabel.
En wat de Conti's betreft; als je het stuur goed vasthoudt, rijden ze heerlijk!!!

Groet'n
Wim aka Snicker


Twee opmerkingen:

- Alle Honda's (en met name Varadero's) hebben er last van als je Metzeler banden monteert.
- Ik snap nog steeds niet waarom iemand met losse handen wil motorrijden... Snicker heeft hier idd een punt (net als Ad overigens). Op de motor horen je handen aan het stuur. En nergens anders.

Overigens heb ik geen last op mijn MK2 (2004 ABS). Ben inmiddels bezig met mijn 2e setje TA's en de volgende wordt weer Conti!

Noot: de mijne staat volledig op Technoflex vering.

Karinda had op haar 2000 MK1 ook last. Achteraf lag dit aan twee factoren:

- idd een versleten balhoofdlager;
- in combi met versleten glijbussen in de voorvork.

Maar dat mag ook naar dik 127.500 probleemloze kilometers... niet dan? Probleem is opgelost na het vervangen van de bussen en het balhoofdlager.

Daarnaast heb je een soort van 'collectief' gevoel: zo is (en heeft) de inmiddels ter ziele gegane Michelin T66(X) een hele slechte naam. Terwijl ik persoonlijk (met een kleine minderheid...  ::) ) nog nooit zo'n goede stuur band heb gehad die onder de Alp (en de Dero) ook in het zand nog best aardig kon meekomen - in ieder geval veel beter dan een Anakee of een Trail Attack... Maar 'iemand' heeft ooit in een test geschreven dat deze band lévénsgevaarlijk is en dus gaat iedereen er op letten. En dan gaat het idd fout.

Overigens... Anakee rijders (heb ik zelf ook gereden voordat ik de TA ontdekte...): wel eens met je Anakee's in een bocht over een bitumen reparatie in het wegdek gereden? Je schrikt je echt wezenloos en je hebt het gevoel alsof je stuur uit je handen wordt geslagen (behalve dan de mensen die hier klagen over het zwabberen... want die hebben immers het stuur niet vast...  ;D )

Met dé Groningse Transalpclubbrul

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 01:12 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Stuurtrilling cq zwabberen

..wel eens met je Anakee's in een bocht over een bitumen reparatie in het wegdek gereden?..


Ik noem die dingen ´slangetjes´..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 19:46 #26 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Een opmerking.
Ik heb hier nergens gelezen dat iemand z'n handen van het stuur afdoet in een bocht,
als ik gewoon op een rechte weg het gas loslaat voor bijvoorbeeld een stoplicht, om dat ik toch moet stoppen' en dan m'n handen van het stuur afdoe met een gangetje van zo'n 40 a50 km. dan gaat ie slingeren, zelfs met een hand aan het stuur nog.
het gaat hier on een Varadero Travel van 2005 met dunlop banden.
zoals ik al gezegd heb mijn dero van bj. 2000 met anakee's had hier absoluut geen last van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 22:41 #27 door zeilmc
Beantwoord door zeilmc in topic Stuurtrilling cq zwabberen
mijn dero van 2006 heeft een week of 10 geleden een paar conti trail attacks gekregen waarna zelfs met handen aan het stuur de gehele voorzijde begon te pendelen, na contact via conti is de voorband weer vervangen waarna het beter geworden is maar het is bij lange na mijn eigen motor niet meer. boven 120 kmh is het eigenlijk niet leuk meer en begint de hele motor te pendelen.Ik overweeg nu om desnoods die contis nieuw of niet er weer af te gooien.weet iemand in de omgeving van utrecht een dealer die mijn motor weer als vanouds kan krijgen want voor de banden wissel liep hij 21.000km als op rails.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 08:59 #28 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Een opmerking.
Ik heb hier nergens gelezen dat iemand z'n handen van het stuur afdoet in een bocht,
als ik gewoon op een rechte weg het gas loslaat voor bijvoorbeeld een stoplicht, om dat ik toch moet stoppen' en dan m'n handen van het stuur afdoe met een gangetje van zo'n 40 a50 km. dan gaat ie slingeren, zelfs met een hand aan het stuur nog.
het gaat hier on een Varadero Travel van 2005 met dunlop banden.
zoals ik al gezegd heb mijn dero van bj. 2000 met anakee's had hier absoluut geen last van.


Dus idd niet alleen met Conti's...

mijn dero van 2006 heeft een week of 10 geleden een paar conti trail attacks gekregen waarna zelfs met handen aan het stuur de gehele voorzijde begon te pendelen, na contact via conti is de voorband weer vervangen waarna het beter geworden is maar het is bij lange na mijn eigen motor niet meer. boven 120 kmh is het eigenlijk niet leuk meer en begint de hele motor te pendelen.Ik overweeg nu om desnoods die contis nieuw of niet er weer af te gooien.weet iemand in de omgeving van utrecht een dealer die mijn motor weer als vanouds kan krijgen want voor de banden wissel liep hij 21.000km als op rails.


Neem contact op met onze 'huisbandenboer' Ad Mies in Sprundel. Als hij je niet kan helpen, kan niemand het!
Weblinkje: www.msd-motorbandenservice.nl/

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 10:43 - 16 juni 2009 10:46 #29 door willem
Beantwoord door willem in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Na bijna 5000km op een leendero kan ik ook meepraten over een mk1 met anakee's. Ook zwaberen bij snelheden tussen de ca. 40 en 80kmh. Ook met twee vingers aan het stuur. Ook maken de banden een geluid bij die snelheden wat eerst leek op versleten lagers. Door met getrokken koppeling te laten uitrollen blijkt dat het niet in de aandrijflijn zit. Aangezien ik de dero morgen weer in mag leveren (hoop ik) maak ik me er niet druk om, maar irritant is het wel. Het kopschudden komt volgens mij ook van het balhoofdlager. De AT had er na de vervanging hiervan geen last meer van. Ook denk ik dat het loopvlak van de band erg veel invloed heeft. Veel hard remmen geeft een onregelmatig oppervlak (cuppen) van de band en dat zorgt voor onrust in het voorwiel.
Het stuurgedrag van de dero is na 4000km wel aan te wennen...., maar het is inderdaad als op rails. Niet meer van een eenmaal gekozen lijn af te brengen in een bocht >:D.
Misschien, als ik oud, ben koop ik er ook een...... ;D

Hou ze heel!

Groet Wout

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 11:57 #30 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Stuurtrilling cq zwabberen
Nu moet de oplettende lezer weten dat Woutje geen Dero mag van zijn meissie... "die is veel te snel voor jou..."  ;D ;) (Citaat van Wout)

Voor wat betreft de MK1... Ja, die zwabbert standaard maar dit is (gelukkig) goed op te lossen door voor progressieve veren te plaatsen, en achter een nieuwe veer om de (standaard) shockunit.

Kosten: ca. 200,-/220,-. Hoop geld, maar je krijgt er véél meer rijplezier voor terug!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 17:05 #31 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Overigens... Anakee rijders (heb ik zelf ook gereden voordat ik de TA ontdekte...): wel eens met je Anakee's in een bocht over een bitumen reparatie in het wegdek gereden? Je schrikt je echt wezenloos en je hebt het gevoel alsof je stuur uit je handen wordt geslagen (behalve dan de mensen die hier klagen over het zwabberen... want die hebben immers het stuur niet vast...  ;D )


Kijk dat noem ik nou nog eens onderhevig zijn aan voortschrijdend inzicht en plots weten wat je jaren hebt gemist  ;D ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 21:20 #32 door willem
Beantwoord door willem in topic Stuurtrilling cq zwabberen





Kosten: ca. 200,-/220,-. Hoop geld, maar je krijgt er véél meer rijplezier voor terug!


Maar of het ooit een KTM wordt.....?  >:D

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2009 13:17 #33 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Stuurtrilling cq zwabberen

Maar of het ooit een KTM wordt.....?  >:D


Hoe duur is een loslopend vliegwiel nadat 'ie z'n verwoestend werk heeft gedaan?  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden