Wat nu weer?

10 sept 2012 09:25 #1 door tomtom
Wat nu weer? werd gestart door tomtom
Ja ja, het is weer zover: Afgelopen weekend weer eens lekker lopen duwen >:(
Afgelopen week wilde de varadero (sd1) maar net aanslaan. Vreemd!  Nachtje aan de lading gehangen, volgende dag starten en lopen!
Brommertje verwend met een nieuwe kettingset, lekker naar duitsland geweest, 400 km gereden en wat denk je de volgende ochtend?
Juist, duwen!  Gisteren weer de hele dag gereden maar starten doet ie niet meer.
Net even wat dingen nagemeten. De brommer start nu niet (doet helemaal niets) De spanning in rust was 13.4 V, de spanning met het contact aan en de lamp uit is 12.6V Met de verlichting aan daalt de spanning naar 8.8 V
Ik heb 'm nu aan de lader gehangen en ga straks meten met lopende motor. Ik wilde het hier vast een beetje in de week leggen.

Ik heb de zoekfunctie al gebruik op zoek naar spanningsregelaar en aanverwante items maar ik kan er nog niets van zeggen.
En wat ik ook nog kwijt wil: Het is dat ik mezelf (en mijn vrouw) belooft heb om deze motor niet meer weg te doen (lang verhaal) maar ik word er zo onderhand redelijk simpel van. :-[  Zo, dat lucht op

gr Tom

wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2012 15:35 #2 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic Wat nu weer?
1e update:De lader geeft aan dat de accu vol is.
Spanning in rust is 13.4V, contact aan en lamp uit: 12.8V
Vervolgens op de startknop gedrukt waarna er alleen een knetterend (rammelend) geluid uit de buurt van de accu kwam.
tot zover, wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2012 18:33 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wat nu weer?
wat heb ik gemist....
je accu dient om de startmotor rond te krijgen als ze knettert heeft ze niet het vermogen dit voor elkaar te krijgen

of de accu is leeg  of wel heeft ze niet meer het  vermogen dit te doen in AMP gemeten (bedenk dat je startmotor ca 150 amp nodig heeft

ook kan ze niet meer bijgeladen worden en dan heb je een probleem met je dynamo en of regelaar

dus het probleem is gewoon verklaarbaar, nu enkel de kunt om het op te lossen
en daar heb je vakmensen en liefhebbers voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2012 18:47 #4 door harieke
Beantwoord door harieke in topic Wat nu weer?
Als ik dit zo allemaal lees komt me dit zeer bekent voor, ik had ongeveer dezelfde symptomen, alles laten doormeten en de boosdoener was bij mij de spanningsregelaar.
Heb er toen een aftermarket regelaar laten inzetten met grotere koelribben en lekker veel koelingspasta ertussen en het probleem was bij mij toen op gelost.

Was toendertijd erg blij :D mee dat het bergaf ging om die dikke aan te duwen, ik zou eerst even in die richting zoeken, want samen met de benzinepomp zijn dit toch wel de meest voorkomende kwaaltjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2012 21:02 #5 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic Wat nu weer?
Bedankt voor de reacties tot nu toe. De accu kan het bijna niet zijn: vorig jaar nieuwe ingezet. En het geratel komt uit één van de onderdelen die vlak voor de accu zitten. Ik ben er nog niet achter wat die onderdelen zijn. Iemand nog een tip waar ik eventueel een spanningsregelaar vandaan moet halen?

gr Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2012 23:22 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wat nu weer?
Je hoort het startrelais denk ik. Die klikt.

Als je relais wel klikt maar startmotor draait niet gaat Ad's verhaal gewoon op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2012 07:41 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Wat nu weer?

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De accu kan het bijna niet zijn: vorig jaar nieuwe ingezet. En het geratel komt uit één van de onderdelen die vlak voor de accu zitten. Ik ben er nog niet achter wat die onderdelen zijn. Iemand nog een tip waar ik eventueel een spanningsregelaar vandaan moet halen?

gr Tom


Hoezo de accu kan het niet zijn 'want die is nieuw'? Als je lekstroom hebt, is die accu zo naar z'n kloten. Heb ik gehad; boosdoener was de TomTom rider houder. Hoeft dus niet aan de motor te liggen, maar kan ook door een onzorgvuldige gemonteerde (lees: aangesloten) accessoire komen.

Ff googlen (en hiero de zoekfunctie) gebruiken!) en je hebt antwoord op de Spanningregelaar vraag. Check ook ff www.varadero-international.com

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2012 20:53 #8 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic Wat nu weer?
update: Zojuist de motor gestart mbv de auto. De spanning varieert van 16.2 tot 13.8V bij stationair toerental, zodra ik gas geef en het toerental verhoog naar 4 a 5000 toeren daalt de spanning naar 11.4 tot 12V.
Wie het weet mag het zeggen!

gr Tom

ps: en nu aub niet aankomen met "gebruik de zoekfunctie" ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2012 21:34 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wat nu weer?

varieert van 16.2 tot 13.8V bij stationair toerental


99 % de spanningsregelaar. Grote kans dat idd je accu ook (weer) overleden is.
Vooral de wisselende spanning duidt hierop.
Misschien kun je even een goede accu lenen en heel even de spanning opnieuw meten.
Komt deze boven de 15 volt is het je regelaar.100 %
Wanneer de dynamo stuk zou zijn is het onwaarschijnlijk dat de spanning varieert bij constante belasting.

Maar waarom geen zoekfunctie gebruiken. ? De meeste laadproblemen en defecten zijn zeker niet uniek en al vaker op het forum besproken.
Je bent echt de eerste niet die deze vraag op het forum stelt. ;) ;)

Suc6 in elk geval

p.s. Spanningsregelaars zijn te vinden op de motorsloop, maar dan moet je wel ff googelen. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2012 19:43 #10 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic Wat nu weer?
He oldtimer,

Ik ga idd op zoek naar een nieuwe.
En de reden van "de zoekfunctie": Ik krijg wel vaker dat soort opmerkingen, Ik heb natuurlijk de zoekfunctie allang gebruikt alleen staat daar niet precies tussen wat ik zoek. (en ik heb bijna alles gelezen)

wordt wel weer vervolgd

gr Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 10:33 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wat nu weer?
Dag Tom.
Zoals beloofd heb ik even de spanningen gemeten vanmorgen.

De resultaten:

Koude motor, geen contact rechtstreeks op de accu gemeten in het bereik tot 20 volt.



Motor op contact en daarbij gaat de verlichting branden.



Motor gestart en 1500 toeren.



Draaiende motor bij constant 5500 toeren.



Zoals je ziet blijft de boel wel onder de 14 volt, maar is wel met volle accu. De motor wordt dagelijks gebruikt en de accu is vrij nieuw.
Bij het gas geven loopt de spanning op tot net onder de 14 volt. Helaas geen foto kunnen maken zo snel.

Suc6 met opsporen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 08:15 #12 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic Wat nu weer?
Bedankt voor alle tips en het meedenken. Ik heb nu een nieuwe spanningsregelaar (aftermarket via ebay) . De spanning is nu netjes contstant alleen aan de hoge kant bijna 15 V( licht aan). Volgens het honda manual mag hij oplopen tot 15.5 maar ik weet uit zeer betrouwbare bron dat accu's dat niet lekker vinden.Ik ga dus denk ik maar op zoek naar een andere regelaar. Alleen is het nadeel dat je nooit precies weet wat dat ding gaat doen.

wordt uiteraard weer vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 08:51 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wat nu weer?

Volgens het honda manual mag hij oplopen tot 15.5


Honda verkoopt geen accu's dus waarom zorgen maken. 8) 8)
Een accu kan echt wel een paar volt meer aan als laadspanning hoor. Ik weet niet precies wat de marge is maar ik gok op 20 a 25 %.

Dat het bij BMW problemen oplevert is niet zo verwonderlijk met al die electronica aan boord. Als de accu namelijk slecht is/wordt is die overspanning funest.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2012 09:08 #14 door tomtom
Beantwoord door tomtom in topic Wat nu weer?
OPgelost  ;D

Gisteren weer een andere spanningsregelaar (nu een dure) gemonteerd en eindelijk: hij blijft onder de 14.5V
Ik wist dat stroom duur was en 108 euro voor 0.4 V is veel maar het is voor elkaar. Gelijk een nieuwe accu gezet en nu op zoek naar een mooi voltmeterje want dit gaat me niet nog eens gebeuren.

Groet Tom

PS de andere spanningregelaar (die van 14.9) gaat naar "aangeboden"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2012 09:56 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Wat nu weer?
Die voltmeter van Conrad die ik heb gebruikt is dus niet betrouwbaar genoeg.
Ik zou daarom een andere kiezen.

Ben ook nog zoekende, dus als je iets gevonden hebt, hoor ik het ook graag.

Groeten

Oldie

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden