Electrische problemen.

28 sept 2012 20:25 #1 door Oldtimer
Electrische problemen. werd gestart door Oldtimer
Tijdens het buitenlandweekend heeft de Dero wat problemen gegeven. Met het draaien van het stuur naar links sloeg de motor steeds gewoon af. Pats, in een keer stil en geen aanwijsbare oorzaak. Het werd zelfs zo dat het gewoon reproduceerbaar was. Rustig rijden 1e versnelling, koppeling erbij en een kort bochtje naar links. Pats, motor uit.  Het resulteerde zelf 1 keer in een valpartij, waarbij in een linkerbocht naar boven, juist op het moment dat er vermogen nodig was, het euvel zich voordeed en Oldie op z'n plaat ging. Gelukkig op een plek waar dat geen kwaad kon verder, maar dit wil je niet.

Een paar genoemde mogelijke  oorzaken.
1 Hiss systeem breukje in de kabel of herkent de sleutel niet
2 Vocht problemen. ( we zijn in een stortbui van 5 uur naar Lutz gereden )
3 Los contact in de aansluitingen.
4 Breuk in de kabelboom .
Ik heb na dat weekend even globaal gekeken naar de bekabeling onder de koplamp, en zag dat het kabeltje van de HISS steeds tegen het balhoofdhuis aankwam telkens als je het stuur draaide. Hier zat een scherp stukje en de verwachting was dat daar de storing wel eens kon zitten. Omdat de tijd ontbrak ) de Alp moest klaar ) heb ik met een Tiewrap de boel vrij gehangen.
Tot nu toe is er geen storing meer geweest, maar dat zegt natuurlijk nog niks.

Vandaag de boel maar eens gedemonteerd en de eerste foto hiervan.
Duidelijk is te zien dat er al eens aan de HISS is gewerkt. Men heeft er wat plakband omheen gedaan. Nu nog even uitzoeken waarom.
En ja, ik maak de boel daar ook weer proper. >:D


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2012 21:08 #2 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Electrische problemen.
Ben benieuwd, maar volgens mij zit je op het goede spoor....

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2012 19:27 - 29 sept 2012 19:53 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrische problemen.
Vandaag de Hiss antenne gedemonteerd en de aansluiting even stevig in de tape gedraaid.
Hiervoor de ring zelf en ook de steker verbinding even losgemaakt. Ook een partij loze kabeltjes en slechte aansluitingen die er blijkbaar voor verschillende accesoires nog opzaten gewoon even eraf gehaald.

Alle verbindingen nog even nagelopen en de hiss ring weer gemointeerd. Accu aangesloten en alle verbindingen weer op orde.
Sleutel erin, omdraaien en wachten tot het hisslampje uitgaat.
Niks nada noppes dus. Andere sleutel geprobeerd....ook geen soelaas. Het hisslampje gaat gewoon niet uit.
Tape er weer af, bewegen met de kabel alles geprobeerd, maar geen enkel resultaat.
Ik vraag me af of de boel opnieuw geprogrammeerd moet worden als de ring eraf is geweest.

Even Mulder gebeld in Veendam, en de monteur gaf aan dat de hiss antenne waarschijnlijk een intern breukje heeft en dat de eerdere storingen daar ook op wijzen.  Het schijnt meer voor te komen bij de Varadero. Nou, een nieuwe dan maar besteld. Je kunt namelijk niet zonder.
Ik hoop wel dat het probleem daarmee opgelost is.  Ik heb er alleen geen goed gevoel bij.

Wordt vervolgd dus


De uitgeknipte kabelzooi die helemaal niks met de hiss te maken heeft hoor. ;)




Ff Update. Zojuist de factuur ontvangen voor dat Hiss dingetje.

153 euro...........  Pfffffffffffffff  :o :o :o maar ja, daarvoor rij je ook op een Varadero ;D ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2012 20:36 #4 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Electrische problemen.
Dat is en flinke kabel-spaghetti...
Welke hobby-bob heeft daaraan geknutseld....


Kun je de ring teruggeven als hij niet stuk is?

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2012 21:48 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrische problemen.

Kun je de ring teruggeven als hij niet stuk is?


Dat lijkt me niet. Maar eerst maar eens proberen.
Niet geschoten is altijd mis toch..

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2012 12:08 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
tm 2005 schijnt het hiss kabeltje wat aan de korte kant te zijn, en dus met draaien naar links iedere keer te strak te komen. Maar eigenlijk dacht ik dat als de motor eenmaal draaide hij niet meer uit zou vallen door foute hiss. vind het beetje vreemd. ik ben echt heel benieuwd of die nieuwe antenne gaat helpen je probleem op te lossen. zoniet is waarschijnlijk je krukas sensor kapot, zit achter de waterpomp (rechterkant blok) dat is ook een van die probleem gevaltjes.

varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.../viewtopic.php?t=241

varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz...viewtopic.php?t=1698

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2012 15:24 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
hoeveel km staat er op je klok?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2012 19:22 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrische problemen.
Hoop het inderdaad niet, want dan wordt de kostenpost echt wel wat hoger.
Schijnt wel te kunnen uitvallen als de Hiss defect is. Tenminste, dat geeft de dealer aan.

KM = 70.K momenteel.

ff afwachten nog. Hou de boel op de hoogte


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2012 19:39 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
als je het zelf kan valt het nog wel mee , sensor gaat iets van 80 euro kosten, en dan heb je nog pakking voor deksel en waterpomp nodig, dus met goeie 100 euro moet het te doen zijn. maar misschien heb je geluk en ben je met nieuwe antenne klaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2012 21:07 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Electrische problemen.
Heb op het Varadero forum gelezen dat het verlengen van de 4 draden die aan de antenne zitten ook wel eens kan helpen om het probleem op te lossen. Wellicht een idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 07:52 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Electrische problemen.
Grappig... op m'n ex (die immers ook van 2004 was) heb ik in al die 99.000 pleasante kilometers (gelukkig) nooit geen HISS problemen gehad...

Op de Carbudero wél. Maar die heeft geen HISS maar een onwillig Honda (=Spyball) beveiligingssysteem die onwillig werd... Natuurlijk ver van huis.

De Grillen Der Techniek zijn soms écht ongrijpbaar...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 08:36 #12 door visserken
Beantwoord door visserken in topic Electrische problemen.
:(Mijn carbdero heeft wel hiss  :P is van 2002

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 08:43 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrische problemen.
@ Xrvtuur , Ik weet ( nog ) niet precies hoe het werkt, maar dat vervangen lukt me nog wel denk ik.

Volgens mij zijn er 3 onderdelen die met elkaar te maken hebben.
1: De antenne, opnemer
2: Sensor ( vertaler )
3: de CDI codering

En uiteraard de sleutel.

@ Vtwin.
Ik heb een nieuwe besteld, want het probleem zit waarschijnlijk niet in de lengte van de kabeltjes maar intern. Er is me verteld dat de draadjes binnen in de oorzaak zijn. Nog even wachten en we weten het.

@ Two plugs.

Jij moet als geen ander weten dat het dat nu juist is wat het probleem zo onduidelijk maakt.
Ook op het Varadero forum wordt er melding van gemaakt, maar het komt niet bij elke motor voor.
Ook de Alpjes hebben er soms last van. Vocht, sleutelbos, temperatuur verschillen, allemaal hebben ze blijkbaar invloed op de werking van de Hiss.  Verklaar anders maar eens hoe het komt dat als je het stuur even snel heen en weer beweegt, de hiss het ineens wel doet. Je stond er zelf bij, toen ik de Garmin gemonteerd had en de Dero ineens niet meer wilde starten. Garmin eraf en starten.
Of bijvoorbeeld de startknop inhouden terwijl je de sleutel omdraaid. Allemaal oplossingen die aangedragen zijn, vaak wel werken maar geen echte oorzaak hebben.
Echt blij ben ik dus niet met dit Hiss systeem, maar een herhaling van het buitenlandweekend problemen zie ik ook niet zo zitten.

Ik denk dat ik de Dero maar verkoop  >:D  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 10:03 #14 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Electrische problemen.

:(Mijn carbdero heeft wel hiss  :P is van 2002


Dat komt omdat je een Spanjool hebt. Tot 2001 werden de Varadero's nog gewoon in Japan gemaakt - en waren er (behoudens de nokkenaskettingspanner problemen) geen electrische troubles....  ;D

Rien... Ik zou voor een Multistrada gaan... past ook wel een beetje bij je rijstijl (das een compliment, overigens!)  :-* Aan de technische sores ben je immers al gewend...  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 10:09 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
alle wat nieuwere honda's hebben hiss, kan toch geen enorm probleem zijn. sommige spanjolen hebben een beetje slordig gelegd kabeltje en daarom gaat de kabel stuk en werkt hiss niet meer. dat ligt dus niet aan het systeem op zich. en alle motorfietsen hebben wel een of ander euveltje, dan wens ik je ook heeeeel veel succes met een multi strada :-X

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 11:34 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrische problemen.
Als het dan toch al een multistrada moet worden, dan maar liever een DS. ;D ;D  Maar een Dero uit 2004 brengt dan weer net niet genoeg op  >:D

Spanjaarden veroorzaken wel vaker problemen toch... >:D
Er was ook iets met "den koning van Hispanje heb ik altijd......................  dus kan niet goedgaan. :-X :-X

Maar over het euvel.

Het is geen enorm probleem, alleen een erg lastig probleem.
Hoe krijg je de motor bij de dealer bijvoorbeeld. Starten  kan niet en duwen is geen optie, aanhanger heb ik niet.
Vooral ook moeilijk om te kunnen achterhalen waar het probleem precies zit.Tenminste als je het zelf wilt repareren.
Als je 5 monteurs bij een dealer vraagt wat de oorzaak is, krijg je 5 verschillende antwoorden. Op de diverse fora wordt ook bij de overige Honda's melding gemaakt. Ik heb echter nergens een eenduidig verhaal gezien over dit onderwerp. Men heeft over het algemeen wel oplossingen in de zin van truukjes om hem toch gestart te krijgen, maar structureel geen echte oplossingen voor het euvel zelf.
Dat maakt me een beetje achterdochtig als ik de motor naar de dealer breng met de mededeling "de Hiss werkt niet meer "
In het uiterste/ergste  geval hebben ze het hele systeem vervangen tegen een fors xx bedrag.
In het minst dure geval hebben ze de sleutel opnieuw geprogrammeerd en komt het euvel gewoon weer terug.

Ik vraag me ook nog steeds af of je nadat de antenne er helemaal af is geweest, er iets gereset moet worden.
Krijg ik ook niet echt antwoord op.  Alleen een monteur van Mulders zei, " ik heb al eens eerder zo'n antenne vervangen en dat werkte erna gewoon zonder iets te resetten". Een antwoord in de zin van : Nee dat hoeft niet want........, of dat moet wel omdat .......... krijg ik (nog) niet.
( een van jullie misschien ??)

Vreemd is ,dat voorheen het lampje wel uit ging na wat gepriegel. Nu, nadat hij er helemaal af is geweest doet hij helemaal niets meer ( gaat dus niet uit)
Daarom ben ik benieuwd of de nieuwe antenne iets gaat uitmaken.  Ik hoop uiteraard van wel.

Met een beetje geluk weet ik deze week wat meer.
Tot die tijd........trots op een ( gerestaureerde)  alp rijden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 12:12 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
na een nieuwe antenne hoeft er niks geprogrammeerd of gereset te worden, de antenne brengt alleen het signaal over. bij nieuwe sleutel of nieuwe ECU moet er wel gereset worden bij dealer.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 12:14 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
dat eerst lampjes uit gingen en nu niet meer zou ik juist blij mee zijn, weet je vrijwel zeker dat het in de antenne zit, omdat je hem eraf hebt gehaald is het draadje waar de breuk in zat nu echt kapot.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 12:28 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Electrische problemen.

na een nieuwe antenne hoeft er niks geprogrammeerd of gereset te worden, de antenne brengt alleen het signaal over. bij nieuwe sleutel of nieuwe ECU moet er wel gereset worden bij dealer.


Zo, jij brengt tenminste hoop in het leven  ;D ;D  Arthur.

Maar als je het ding in de hand hebt ( die antenne bedoel ik) dan zie je er eigenlijk helemaal niks aan.
Het draadje (4 stuks) gaan een ingegoten deel in en aan de buitenkant is het een rubber hulsje.
Daaromheen een beschermend flexibel buisje van kunststof.
De draden zijn buiten de eigenlijke ring gewoon intact. Geen beschadigingen oid.

Maar goed.
Wordt vervolgd dus en bedankt voor je antwoord.

Nieuwe vraag dan maar. ( nooit te oud om te leren)

Zijn er behalve een defecte antenne meer oorzaken voor het feit dat het lampje blijft branden ?
En wat is de ECU nou precies. Is dat die sensor ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 12:35 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Electrische problemen.
nog ff snel voor ik weer ga werken, de ECU is de groote centrale computer die alle signalen ontvangt van de diverse sensors en de opdrachten geeft voor de injectors en ontsteking. dat ding zit rechts op je topkuip frame. je sleutel correspondeert met de ecu middels de antenne.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden