Koppelingshuisvervangen maar krijg moer en niet af!!!

09 okt 2012 18:59 #1 door Bill
Ik ga mijn koppelingshuis vervangen omdat daarvan waarschijnlijk een rollager van kapot is :'(

Nu heb ik echter wel een probleem :-\ De MOER waarmee het huis vast zit heeft een grotere diameter dan mijn doppendoos gaat :o en dat is tot 32 mm.
Met de schuifmaat meet ik 33 / 34 mm  ???

Kan iemand mij bevestigen dat dit ook zo is. Of weet iemand hier de exacte maat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 19:02 #2 door Waffie
ik weet het niet zeker maar ik denk dat het 34 moet zijn

en met de luchttol is het een fluitje van een cent

waarom denk je dat het  rollager stuk is ?


het komt zeker niet vaak voor omdat ze constant in de olie draait

ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 19:15 #3 door Bill
Heb mijn huismonteur (buurman werkt bij HPmotors) gevraagd er eens naar te luisteren. Bij nader onderzoek blijkt het schurende geluid erger/minder te worden bij gebruik van de koppeling.
Dit kan voorkomen als de motor heeft gedraaid met te weinig olie of als de motor op zijn zij heeft gelegen met draaiende motor. Ik weet inmiddels dat er schade is geweest aan deze motor, maar dat leek allemaal uitstekend opgelost.

Dacht eigenlijk eerst dat het weer een wiellager was. Zelfde schurende geluid.
Ik heb zo goed als nieuw compleet koppelingshuis weten te scoren, dus die moet er nu ook maar in.

Mijn buurman heeft trouwens ook sleutel 34 niet. Ook bij hun komt het probleem eigenlijk zelden voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 19:39 #4 door PimW
Moet je met een moerenklopper doen, het zit namelijk kneiter vast (128Nm uit mijn hoofd).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2012 20:35 #5 door Bill

Moet je met een moerenklopper doen, het zit namelijk kneiter vast (128Nm uit mijn hoofd).

Dat is de vraag niet :o
Welke maat dopsleutel moet ik hebben??? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 19:40 #6 door PimW
Waarom meet je 33/34? Schuifmaat meet toch op 5honderdste nauwkeurig (als het niet nauwkeuriger is)? ;D

Vervolgens komt dan wel de vraag waar ik alvast op wilde inspelen, hoe krijg ik hem los want hij zit heul vast.

:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 20:31 #7 door Sjoerd
William, ik heb er eventjes een paar boeken op nageslagen, en de meeste merken hebben hun assortiment compleet tot 32mm daarna vervallen ze in maat 36mm. (anders had ik je graag e.e.a. opgestuurd al was het alleen maar om te passen)

groet.

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2012 23:21 #8 door Bill

William, ik heb er eventjes een paar boeken op nageslagen, en de meeste merken hebben hun assortiment compleet tot 32mm daarna vervallen ze in maat 36mm. (anders had ik je graag e.e.a. opgestuurd al was het alleen maar om te passen)

groet.

Hoi Sjoerd, ben inmiddels voorzien van een dop 34mm van een of andere filantroop die hem gekocht heeft om aan mij uit te lenen. :P
Morgen maar eens aan de slag met mijn luchtsleutel en zien of het gaat lukken.

Wordt vervolgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2012 07:52 #9 door Sjoerd

Hoi Sjoerd, ben inmiddels voorzien van een dop 34mm van een of andere filantroop die hem gekocht heeft om aan mij uit te lenen. :P
Morgen maar eens aan de slag met mijn luchtsleutel en zien of het gaat lukken.

Wordt vervolgt.


Top! Succes!

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2012 23:29 #10 door Bill
Zo wat ben ik stom zeg :o :'( :o
Heb een denk en meet fout gemaakt. Meet je bij een 6kant moer de diameter dacht ik dat bij een 12 kantige moer ook te doen. 34 mm was uiteindelijk toch te groot heb ik zelf maar een 33 gekocht bleek die ook te groot :(
Alhoewel...hij paste precies! maar dan wel op de buitenste tanden van de 12 kantige moer. :P
Bij dit soort moeren moet je dus niet de buitenste diameter hebben maar die van het dalletje tussen twee punten in en dan kom ik op 30 mm uit.
Snappen we het nog? Heb er een foto van gemaakt.
Morgen maar een dop 30 mm 12 tands halen en dan verder klooien :angel:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 09:42 #11 door V-Twin
Zelfkennis siert ieder mensch  ::)  ;)  :angel:

Die dop 30 heb je toch wel in je standaard setje zitten?
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 19:52 #12 door Bill

Zelfkennis siert ieder mensch  ::) ;) :angel:

Die dop 30 heb je toch wel in je standaard setje zitten?
Succes.

Ja heb ik tot 32 toe echter alleen als 6 kant en hier moet een 12 kantige op :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 19:56 #13 door Bill
Inmiddels met de juiste dop -30 mm/12- en luchtsleutel de moer eraf gekregen. Koppelingshuis in zijn geheel vervangen en de boel weer in elkaar gezet :)
Vloeistoffen erin gedaan en dan starten ;D
Ku* hij maakt nog steeds zo niet meer herrie dan dat ie al deed >:(
Ik weet het niet meer, het lijkt of er iets droog loopt te draaien en klinkt het hardst aan de zijde van het koppelingshuis. Wat wel opvalt is dat er geen toon verandering is als ik de koppeling in knijp of los laat dat was eerst wel.

Wie het weet mag het zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 21:51 #14 door Waffie
ik zei het toch ;)

het grootste  euvel is dat de kooi transmissiedempers heeft op de achterzijde (veren)

hier komt meer ruimte op en draagt bij aan meer speling op de kooi

vervolgens slaan de koppelings platen in waardoor deze een beetje kunnen bewegen


dit te samen zorgt voor een haast ducati geluid

de enige oplossing een geheel nieuwe kooi en nieuwe platen set maar het komt ooit weer terug

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2012 22:58 #15 door Bill

ik zei het toch ;)

het grootste  euvel is dat de kooi transmissiedempers heeft op de achterzijde (veren)

hier komt meer ruimte op en draagt bij aan meer speling op de kooi

vervolgens slaan de koppelings platen in waardoor deze een beetje kunnen bewegen


dit te samen zorgt voor een haast ducati geluid

de enige oplossing een geheel nieuwe kooi en nieuwe platen set maar het komt ooit weer terug

Wat heb je gezegd dan?
Heb je niet mee gelezen dan Ad?
Ik heb een zo goed als nieuw compleet koppelingshuis weten te krijgen waar 14500 km mee was gereden.
Kon zo 123 niet zien of er wat met mijn koppelingshuis was dus heb gewoon die andere geplaatst met de hoop dat het probleem zou zijn opgelost.
Niet dus :'(
Maar wel weer lekker aan het sleutelen geweest ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 09:19 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppelingshuisvervangen maar krijg moer en niet af!!!

Maar wel weer lekker aan het sleutelen geweest   



En je hebt een goedkope 2e kooi toch voor het geval dat hij toch nog kapot mocht gaan ooit, .....................in een verre heel verre toekomst  >:D >:D >:D


Maarreehh.. we missen natuurlijk wel een mooie fotoreportage. Jammer William, gemiste kans. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2012 19:51 #17 door Bill


En je hebt een goedkope 2e kooi toch voor het geval dat hij toch nog kapot mocht gaan ooit, .....................in een verre heel verre toekomst  >:D >:D >:D


Maarreehh.. we missen natuurlijk wel een mooie fotoreportage. Jammer William, gemiste kans. ;)

Wie weet haal ik hem deze maand nog een keer uit elkaar :o dan zal ik er aan proberen te denken om foto's te maken :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2012 18:01 #18 door Bill
Er is iets goed fout gegaan ben ik bang. >:(
De motor maakt nog meer lawaai dan het al deed met dit nieuwe koppelingshuis/korf/veren en platen :'(
Het lijkt erop of er twee twee metalen delen tegen elkaar aan schuren. :o
Heb het opgenomen met telefoon maar weet niet hoe ik een fimlpje in 3gp format hier moet plaatsen.
Er zal niets anders opzitten dan het hele spul weer uit elkaar te halen :-\
Krijgt Oldtimer toch nog zijn foto reportage (als ik niet vergeet foto's te maken) :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2012 18:45 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppelingshuisvervangen maar krijg moer en niet af!!!
Oei man, knap lullig, maar ook onbegrijpelijk.
Maakte eerst lawaai, en nu nog meer. Blijkbaar zit het toch ergens in de buurt van de korf.

Wat is er veranderd bij de montage van de nieuwe set omdat hij meer lawaai maakt.
Is aan de binnenkant van de deksel niks te zien en vind je ergens slijpsporen.  Wordt wel nieuwsgierig zo.
In het slechtste geval moet je het blok helemaal uit elkaar halen. Het tussenlager waar de korf zelf op hangt is dan de 1e verdachte.
Ik heb me wel laten vertellen dat een Deroblok er gemakkelijker uit gaat dan een Alpblokje. Of het waar is ????? 
 

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2012 19:02 #20 door Bill

Oei man, knap lullig, maar ook onbegrijpelijk.
Maakte eerst lawaai, en nu nog meer. Blijkbaar zit het toch ergens in de buurt van de korf.

Wat is er veranderd bij de montage van de nieuwe set omdat hij meer lawaai maakt.
Is aan de binnenkant van de deksel niks te zien en vind je ergens slijpsporen.  Wordt wel nieuwsgierig zo.
In het slechtste geval moet je het blok helemaal uit elkaar halen. Het tussenlager waar de korf zelf op hangt is dan de 1e verdachte.
Ik heb me wel laten vertellen dat een Deroblok er gemakkelijker uit gaat dan een Alpblokje. Of het waar is ??? ?? 

Ga eerst maar weer het koppelingshuis en alles weer los halen -als ik zin heb- Heb op google gezocht en lees daar het een en ander bij diverse motoren over een druklager die kapot kan zijn. Heeft de Varadero die ook ik kan het niet vinden in de microfishers. Hoop wel dat ik de pakking opnieuw kan gebruiken 35 euro voor een stukkie karton, voor mijn alpje was ik 4,50 euro kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden