Zelf doen door een nitwit

03 feb 2013 17:09 #1 door Peter
Zelf doen door een nitwit werd gestart door Peter
Hoewel ik al aardig wat jaartjes rondtoer op Honda's en de laatste jaren op de Transalp en nu de Varadero, heb ik het 'zelf doen' eigenlijk voornamelijk beperkt tot het vullen van de benzinetank. Ik heb besloten daar in dit voorseizoen eens verandering in te brengen en dacht dat er misschien wel meer sleutelnitwits rondlopen en -rijden die het wel leuk vinden deze ontdekkingstocht mee te maken. Vandaar dit topic.

Mijn tweede reden om waarschijnlijk openbaar fouten te maken is om tips en hulp te krijgen als ik bezig ga en bezig ben. Naast het sleutelen zelf ben ik ook van plan om mijn gereedschap weer eens aan te vullen en deels te vervangen. Hierin hoop ik ook op tips waar het goede spul tegen redelijke prijzen te vinden is.

Mijn eerste stap is het opzoeken van mijn Heynes werkplaatshandboek geweest. Ook heb ik nog een paar klusjes waar ik nog niet aan toe ben gekomen. De olie ga ik vervangen, er moet een nieuwe schroef in het aftapgat, er moet een nieuw luchtfilter in en er gaan iridium-bougies in.

Nu moet ik bekennen niet een volledig sleutel-beet te zijn, maar mijn kennis en ervaring ligt op het gebied van trekkers en landbouwmachines. Beetje hetzelfde als iemand met een EHBO-diploma voor koeien vragen om hersenchirurgie te bedrijven.

Eerste vraag:
Wat moet ik, naast het standaard gereedschap als dopsleutels/steeksleutels/schroevendraaiers, echt nog aanschaffen om mijn motor zelf te kunnen onderhouden?

Honda TransAlp - Vespa Sprint Veloce 150cc
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2013 17:57 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zelf doen door een nitwit
voorlopig even niets...
je doet met standaard gereedschap ca 95 % van het regulier werk.
handige dingtjes zijn echter wel een klemband oliefilter sleutel (op dit moment te vinden bij de lidl voor enkele euri)

03 feb 2013 18:07 - 03 feb 2013 21:16 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Zelf doen door een nitwit
Een multimeter is ook altijd handig als je die nog niet hebt. Alternatief is de dynamo / accu tester die nu door de Lidl wordt aangeboden.
Weliswaar minder breed inzetbaar als een multimeter maar verrekte handig om periodiek e.e.a. te checken als je geen multimeter hebt.
Ook:
- bowdenkabeloiler, kan je ook winnen als je met de woordzoeker meedoet
- momentsleutel voor het geval je een beetje grofstoffelijk in je handen bent  ;)

Weliswaar geen gereedschap maar wel handig:
- duct-tape
- isolatieband liefst vulcaniserend
- siliconenvet voor de pennen aan de remklauwen
- keramisch vet (spuitbus)
- WD-40
- bowdenkabelspray
- koperen / aluminium dichtringen voor de oliestop
etc etc

03 feb 2013 18:43 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Zelf doen door een nitwit

- momentsleutel voor het geval je een beetje grofstoffelijk in je handen bent

Die zal ik inderdaad wel aan moeten schaffen. Vroeger riep ik altijd: vast = vast.
Daarop riepen de anderen: ja, en nooit meer los!
Was ook iets te vaak..... oh, knap.... hmmm... nieuwe bout... of asje... of uitboren....

op dit moment te vinden bij de lidl voor enkele euri

Tja, die hebben we hier niet. Bij de Spar hebben ze nooit zulke acties.

04 feb 2013 19:31 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Zelf doen door een nitwit
Slag-schroevendraaier....

Het eerste 'andere' gereedschap wat ik kocht en er ging een wereld voor me open !!!
Geen doorgedraaide bout-koppen meer, en bouten/schroeven/moeren die ook gewoon los komen na een ferme tik....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

05 feb 2013 21:00 #6 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Zelf doen door een nitwit
En bij het monteren dat likje kopervet niet vergeten (behalve op schroefdraad dat echt heet kan worden)
Dan krijg je achteraf alles ook weer los  ;)

05 feb 2013 22:58 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Zelf doen door een nitwit
Sleutelervaring is iets waar je een leven lang over kan doen.

Ik zou beginnen met het standaard onderhoud leren uitvoeren, nl. olie en filter, luchtfilter en bougies vervangen. Ik zou, op de bougiesleutel na, het boordgereedschap omzetten naar een 1/4" doppensetje en een steek/ringsleutelsetje, aangevuld met een inbussleutelset met kogelkoppen en een Philips #2 en #3 schroevendraaier met lange steel. En, zoals Waffie oppert, een spanner om het oliefilter te kunnen behandelen.

Op een dag krijg je werk aan je motor dat buiten deze categorie valt, en schaf je het daarvoor benodigde gereedschap aan, waarmee je de nieuwe ervaring opdoet. Je gereedschapskist groeit dan doelgericht hand in hand met je ervaringsniveau.

Net als met alle dingen, klein beginnen en niet teveel ineens willen.. ;)

06 feb 2013 19:34 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Zelf doen door een nitwit
Brombeer, hoewel je grotendeels gelijk hebt, wil ik toch even het volgende kwijt:

Ik heb het dus op deze manier gedaan, met tot gevolg dat ik binnen enkele jaren twee plastic dozen vol gereedschap heb, tegen een prijs waarvan ik eigenlijk beter direct een gevulde kar had kunnen kopen.

De andere kant van het mes was natuurlijk wel geweest dat mocht het sleutelen niets geworden zijn (niet leuk, geen tijd, motorongeval), ik honderden euro's over de balk had gegooid.

06 feb 2013 20:55 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Zelf doen door een nitwit
Kar is ook niet compleet en een deel ervan gebruik je niet. Echt een topmerk heb je dan ook weer niet in huis.
Dus of dat nou de oplossing is...

In mijn ogen gewoon kopen wat je daadwerkelijk mist. Dan weet je ook waarom je t spul hebt. Doppenset 1/4'' is echt geweldig, vooral die van Facom. Die heb ik ook gewoon uit mijn gereedschap van werk gehaald omdat ik em thuis niet kan missen ;D

28 feb 2013 19:44 #10 door Peter
Deze week een gereedschapje aangeschaft om het oliefilter te verwijderen.

Daarnaast zag ik dat de druppellader geen signaal meer gaf. Alles geprobeerd, maar er zat geen leven meer in. Dus bij Conrad een nieuwe Bosch lader besteld. Aangesloten, weer niets. Blijkt de Yuasa de geest te hebben gegeven... Vandaag een nieuwe opgehaald die nu vrolijk staat te laden aan de mooie nieuwe Bosch lader.

Meteen ook een nieuwe olie-aftapbout en ring meegenomen. Die was vorig jaar al behoorlijk rond.

Nu de tijd vinden om aan de slag te gaan. Wil komende week olie, filter, luchtfilter en bougies vervangen. Tank moet er dus af. Zal ook nog een flesje Forte in een volle tank doen, jaarlijks terugkerend ritueel.

28 feb 2013 21:43 #11 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Zelf doen door een nitwit
ik ben wat dat betreft ook een autodidact......gewoon met een werkplaatshandboek aan de slag gegaan. Geen haast en heb geduld waren de belangrijkste lessen voor mij tot nu toe  :-[  Lukt het niet dan heb je altijd wel iemand in de buurt of dit forum  ;D

Dit setje heb ik jaren geleden gekocht, gebruik het écht heel veel (ik heb 3 motoren) en het ziet er nog uit als nieuw. Ik grijp eigenlijk nooit mis met dit setje. Het enige wat ik er bij heb gekocht aan doppen is een torx voor de remklauwen van de GS.

Hier een link voor meer info mocht je interesse hebben    www.mzsgereedschap.nl/boren-en-schroeven...oppen/set/11084.html

Succes met knutselen......

Marco

28 feb 2013 23:07 #12 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Zelf doen door een nitwit
een geweldig setje tengtools gereedschap. heb ik ook
ben er erg tevreden over
een aanrader

01 mrt 2013 07:42 #13 door Peter
Heb zelf net een nieuw setje van Mannesmann aangeschaft:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/822863/46-delige-dopsleutelset-14-Brueder-Mannesmann-2040

De grotere doppen heb ik wel, maar ik miste een ratel met doppen voor het kleinere werk. Mooie is dat hier ook bitjes bij zitten voor schroeven: philips, gewoon en tork die op de ratel passen.

01 mrt 2013 23:45 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Zelf doen door een nitwit
Op zich niet onaardig, dat Mannesmann.

Hex (inbus) en Torx kun je prima gebruiken, maar die schroefbits zou ik niet gebruiken op een ratel. Er zit altijd wat speling in de gereedschapsdelen die je in elkaar zet en ook kun je geen drukkracht (om de kop in de bout te houden) uitoefenen. Daarmee beschadig je zeer makkelijk de boutkop. Gewoon een schroevendraaier van PB of Facom of zo (met lange steel, kun je meer en gedoseerd kracht zetten).

Wegsmijten die schroefbits.

06 mrt 2013 18:07 #15 door Peter
Vandaag eens de tank eraf gehaald, het luchtfilter vervangen en nieuwe (iridium) bougies erin gedraaid.

06 mrt 2013 19:09 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Zelf doen door een nitwit
Hmmm van aal dah goud is weinig meer over op de tank en je mag je nagels wel eens afkrabben.
Zit blijkbaar een schimmeltje op.
Gewoon ff met een scherp mesje de bovenlaag doen. ;) ;)

Had nog een setje liggen voor je voor de SD01. Voor noppes want ze zaten in mmijn Dero en zijn verkeerde type.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

06 mrt 2013 21:27 #17 door Peter

je mag je nagels wel eens afkrabben

Zeg meneer de manicure, zo ziet het eruit wanneer je een paar dagen tevoren bij het klussen een schroefbitje, met een flinke boormachine eraan vast, door je nagel in je duim hebt zien verdwijnen. Aangezien er nog een ontsteking onder zit moet het open worden gehouden.... Ik wil ook wel een foto plaatsen van één van de drie-maal-daagse momenten dat het pus eruit wordt gedrukt, door het gat in de nagel.

... met je krabbertje.... en je afwashandjes....  ;)

Hmmm van aal dah goud is weinig meer over op de tank

Tank vertoont wel wat krasjes waar het plastic er tegenaan zit en onder het bevestigingspunt aan de rechterkant loopt een roestspoortje. Tja, bijna een ton op de teller. Misschien eens uitzien naar een wat jonger exemplaar. Hoewel deze nog prima rijdt... is alleen maar cosmetisch, maar daar ben jij wel van heb ik net gelezen.

07 mrt 2013 16:09 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Zelf doen door een nitwit

cosmetisch, maar daar ben jij wel van

Heb gewoon niet goed gekeken.
Ik heb altijd in gedachten dat de hele tank aal goud  was en niet grijs.
De foto's nog maar eens bekeken van de loopgraven rally en daar was het wel op te zien.

En wat die nageltjes betreft..............och....er zijn................... >:D  , maar dan anders.
We zien je zondag wel. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

10 mrt 2013 12:59 #19 door Peter
Gezien de koude heb ik besloten mijn mascotte maar eens in bad te doen. Alfred is al ruim 20 jaar mijn vaste reisgezel, maar heeft buiten een regenbui nimmer een bad of een douche gehad. Nu met mijn zoon in de Tummytub voor knuffels, oftewel een maatbeker, gedaan.

Bijlagen:

07 apr 2013 17:54 #20 door Erik99
Beantwoord door Erik99 in topic Zelf doen door een nitwit

Gezien de koude heb ik besloten mijn mascotte maar eens in bad te doen. Alfred is al ruim 20 jaar mijn vaste reisgezel, maar heeft buiten een regenbui nimmer een bad of een douche gehad. Nu met mijn zoon in de Tummytub voor knuffels, oftewel een maatbeker, gedaan.

Leuk, ik heb al vanaf mijn eerste auto een poppetje van Alfred op het dashboard. Deze is helaas bij een ongeluk afgelopen september in vlammen opgegaan. De auto die op mijne botste vatte vlam en de wind stond verkeerd. Baal er nog steeds van.

Wat het gereedschap betreft ben ik het met de meeste reacties wel eens. Je hebt nietnzo heel veel speciaal gereedschap nodig. Alleen WD40 gebruik ik niet. Ik heb gemerkt dat er voor elke toepassing wel een beter alternatief is. Ik smeer er hooguit nog scharnieren mee tot het busje op is.

I'm not weird, I'm a limited edition!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden