windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?

11 apr 2011 22:26 #21 door visserken
Beantwoord door visserken in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
Ja fotos plaatsen hoe begin je daar weer aan ?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2011 00:35 #23 door kees
Bij ImageShack kies je, vóór je upload, 'image resize: 640x480 (for message boards)'. Als je hebt ge-upload, copy/paste je de link 'forum code' direkt in je schrijfvenster hier.

Zie je altijd een mooie schermvullende foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2011 13:20 #24 door visserken
Beantwoord door visserken in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2011 08:57 #25 door viktorious
Beantwoord door viktorious in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
Hallo allemaal,

Sinds een week of 3 ben ik eigenaar van een 2005 Varadero (mk2), prachtige machine :):). Wel heb ik ook last van turbulentie/gebulder rond mijn helm, ondanks dat ik met doppen in rij wordt ik er soms wel een beetje moe van. Op de motor zit een MRA variotouringscherm met het verstelbare spoilertje...

Als ik het scherm in de hoogste schroefgaten zit, zit ik zo ongeveer altijd in tubulentie (maakt niet zo uit hoe hoog je het verstelbare ruitje zet). In de laagste schroefgaten met het verstelbare ruitje in de laagste stand zit ik voor het grootste deel in normale rijwind wat iets minder herrie maakt. Ow ja, zonder scherm is nog het meest ideaal, dan heb ik alleen maar rijwind (het is alleen geen gezicht :S).

Ik dit nu te denken om het MRA ruitje of iets af te zagen (wel zonde, maar goed), om zo volledig in normale rijwind te belanden....of om een hogere ruit aan te schaffen zodat ik volledig uit de wind zit.

Ik vroeg me af, kan iemand vertellen of het originele Varadero schermpje korter is dan het MRA vario touringscherm, hoef ik niet te zagen en schaf ik een origineel scherm aan....Daarnaast zit ik te denken aan een Givi scherm, deze schijnt 9 cm hoger te zijn dan het origineel. Da's mooi, maar ik weet dus niet hoe hoog het origineel is, ik heb alleen het MRA scherm. Heeft iemand misschien ervaring met het GIVI scherm?

Ow ja, ik ben 1.90 lang...

Bedankt voor je reactie :)

Vr.groet, Viktor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2011 09:02 #26 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
Hi Viktor,

Over turbulentie en aanverwante zaken is het laatste woord zeker nog niet geschreven, een universele oplossing schijnt er haast niet te zijn (ja, is er wel, maar heet 'vierwieler'...) dus hier even een indruk van wat ik gedaan heb met een Givi-ruit:
http://img156.imageshack.us/g/dsc00472pe.jpg/
Het voordeel van de Givi-ruit is dat 'ie breder is dan het standaard ruitje, maar ik vond 'm zo (lelijk) hoog dat ik besloten heb om de bovenste 10cm er vanaf te 'dremelen' en die vervolgens met de MRA-scharnieren als spoiler te bevestigen.
Heft de turbulentie zeker niet voor 100% op, maar ik heb al jaaaaren geëxperimenteerd en vind 't nu wel goed zo  8)

Groet,
René

P.s.
Ik ben maar 1.80 meter lang, 'k zie net dat jij 1.90 bent.... allicht moet jij de Givi dan maar niet korter maken  :P
Suc6 in ieder geval, maar ik ben bang dat je ooit concludeert dat er maar twee oplossingen tégen turbulentie zijn: een BMW C1 of een naked bike...  :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 11:47 #27 door viktorious
Beantwoord door viktorious in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
Hoi Rene,

Dank voor je reactie. Ik zit eerder te denken om mijn MRA ruitje korter te maken, dat zit ik in de gewone wind en dat maakt iig minder herrie dan het gebulder nu :). Ik heb ook naar het Givi ruitje gekeken, dus wellicht is dit ook een optie. Wat zijn jouw ervaringen met het originele Honda ruitje?

Groet,
Viktor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 14:36 #28 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
Hi Viktor,

De originele Honda-ruit voldeed in mijn geval niet naar wens, teveel turbulentie. Lage of hoge instelling maakte daarbij niet zoveel uit...
Door de jaren heen was ik er al achter dat je zonder turbulentie rijdt (a) met je kop vol in de wind of (b) met je kop volledig achter een ruit.
Aangezien ik ook met slecht weer rijd wil ik wel graag achter een ruit zitten, maar een ruit zó hoog dat ik er volledig achter zit dat ziet er gewoon niet uit...
Uiteindelijk is het compromis geworden: door afstandsbusjes te gebruiken op de onderste bevestigingspunten laat ik wat lucht achter de ruit, dit verminderd de onderdruk die achter de ruit ontstaat, de verdere bescherming haal ik uit de extra breedte van de Givi-ruit terwijl ik nu net óver de rand van de spoiler heen kijk en als ik onderuit zak me er ook helemaal achter kan verschuilen.
De originele Honda-ruit was in mijn bevinding dus te smal en ontbeerde een spoiler, beide punten heb ik met huisvlijt aangepakt.
Mocht jij het slechte weer liever vermijden dan is een oplossing waarbij je vol in de wind zit zeker een optie, maar ik heb zelf ook al de originele ruit tot 'Honda Dominator' proporties afgezaagd en vond 't (wederom persoonlijk...) geen gezicht en ook niet 'dé oplossing'  :P

Greetz,
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2011 21:59 #29 door allroad
heb in mei van dit jaar een varadero gekocht uit 2004, bleek te zijn verlaagd. Kwamen daar achter omdat de geplaatste middenbok niet kon doen wat hij moest doen. Dus de varadero verhoogd naar de oorspronkelijke hoogte Nu dus erg veel last van turbulentie bijn mijn oren. Als ik het forum over dit onderwerp zo bekijk dan is de aanrader een mra varioscreen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 08:40 #30 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?

Dus de varadero verhoogd naar de oorspronkelijke hoogte


Deze begrijp ik niet.
Als je de Dero gewoon verhoogd of verlaagd, dan blijft de afstand vanaf zadel tot bovenkant ruit toch gelijk of ben ik nou achterlijk.

Als je het zadel alleen verhoogd blijft de afstand voor de middenbok weer gelijk toch, niet dan,  of toch .........

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 15:09 #31 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
...misschien was de verlaagde Varadero wel zo laag bij de grond dat hij zich achter het gras van de middenberm kon verstoppen en daarom geen wind ving :))
Oh wat flauw  :P
Nee, sorry... ik begrijp/begreep de geponeerde stelling ook niet zo al te barstens veel  :angel:
Toelichting is welkom  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 15:39 #32 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?

Deze begrijp ik niet.
Als je de Dero gewoon verhoogd of verlaagd, dan blijft de afstand vanaf zadel tot bovenkant ruit toch gelijk of ben ik nou achterlijk.

Als je het zadel alleen verhoogd blijft de afstand voor de middenbok weer gelijk toch, niet dan,  of toch .........


Denk dat er wat anders aan de hand is. Waarschijnlijk is de betrokken dero compleet verlaagd, dus voor en achter. En heeft @ Allroad 'm alleen van achteren weer verhoogt waardoor 'ie nu (overdreven) een kniebuiging maakt. Dat maakt de hoek tussen rijder en ruit wél anders en idd, daarmee ook de invloed van de luchtstroom... En vergeet niet... het is écht milimeterwerk wat het verschil kan maken!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 15:55 #33 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?

waardoor 'ie nu (overdreven) een kniebuiging maakt.


Jaja, je lult je er aardig uit alleen snap ik het nog steeds niet  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 16:22 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?

Jaja, je lult je er aardig uit alleen snap ik het nog steeds niet  8)


Rien, ff in ABN: Ik denk dat 'ie in z'n kont omhoog staat tov de voorvork. Dus NIET de originele geometrie.  ;) Dus staat de ruit lager tov de rijder dan als de geometrie gewoon horizontaal is.  :o Denk ik...  ::) Gok ik... ?  :-[

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2011 17:15 #35 door Varingo
Hallo,
Ieder zo zijn eigen idee om toch maar het scherm te verbeteren. Bij andere motoren zijn extra spoilertjes verkrijgbaar voor op,rond,onder enz bij te plaatsen op diverse plaatsen voor de wind af te leiden.
Nu heb ik al van alles geprobeerd met als resultaat wat afval van een scherm verwerkt tot spoilers die langs het scherm bevestigd zijn.
De turbulentie is weer beduidend minder, ook voor duo.
enkele foto's

img195.imageshack.us/img195/4016/img1325dpp.jpg
img696.imageshack.us/img696/8610/img1316dpp.jpg
img716.imageshack.us/img716/8648/img1318dpp.jpg
img577.imageshack.us/img577/3866/img1320dpp.jpg


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2011 17:32 #36 door Neet
;D ;D ;D
Ziet er best wel gelikt uit.
Alleen voor de Alp of Twin beetje overdone. (ABNE)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden