Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?

13 apr 2013 15:02 #1 door Menno
Vorig jaar de Dero niet weggezet zoals het hoort... Ongewassen, niet aan de druppellader en met een zo goed als lege tank. Accu zat wel aande optimate... Helaas losgesprongen toen ik het zadel er op legde.


Accu vervangen door zo'n gele en deze inmiddels aardig leeggetrokken. Hij wil niet lopen, geen kuchje, geen zuchtje... Alleen de startmotor die draait.


Accu hangt nu aan de optimate zodat ik morge nieuwe poging kan wagen. Wat moet ik nog meer doen om 'm tot leven te wekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 15:17 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Heb je een carb versie Menno? Zo ja dan, benzine aftappen uit de tank, carbs leeg laten lopen, 5 ltr Euro 98 erin en nogmaals proberen.
Kijk ff welke kleur de benzine heeft die uit de tank komt.
Kijk ook even of de benzine pomp (carb versie) wel druk heeft. Je zou evt ook ff een losse slang naar de carbs kunnen vullen met benzine en die slang even rechtop zetten zodat je even de invloed van de benzinepomp omzeil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 16:20 #3 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Killswitch uit?
Is lullig maar vraag het toch, zelf al eens alles nagelopen behalve die....  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 17:10 #4 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Het is idd de carb versie. En met killswitch uit loopt de startmotor ook niet en die draait lekker rond.


Carbs aftappen.... Hoe doe ik dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 17:36 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?

Het is idd de carb versie. En met killswitch uit loopt de startmotor ook niet en die draait lekker rond.
Carbs aftappen.... Hoe doe ik dat?


Onder in de vlotterbak zie een koperkleurige schroef zitten. Die er uit draaien en de vlotterkamer loopt leeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 21:22 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Paardenmiddel: Remmenreiniger in het luchtfilter spuiten (deo met alcohol schijnt ook te werken)

Succes Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2013 22:49 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Je moet 'm ook met LIEFDE behandelen, Menno! (of is het toch een 'zij'?  ;D )

Zit 'm idd vaak in kleine dingen. Check je benzinekraantjes... Heb je twee van. En gooi altijd ff Fuelguard van KENT op een volle tank benzine voordat je 'm in de winterstalling zet. Maar daar heb je helaas nu niets aan...  :(

Heb je ook al een jumpstarter geprobeerd? Of startkabels via je auto? Zo heb ik een oude XLV ooit weer tot leven kunnen wekken... Kan zijn dat 'ie gewoon verzopen is...

Startmotor draait dus wel... dus het ligt niet aan de prik uit de accu... anders zou je alleen een droge 'KLIK' horen (of nog niet eens...)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 19:28 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
ook met injectie dero dat probleem gehad na een tijdje stilstaan.
Gewoon helemaal doorgestart en uiteindeloijk de volgende dag nadat de accu weer opgeladen was, starten en meteen lopen.
Het lek er op dat de brandstof toch het probleem was geweest.,


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 20:25 #9 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Krek hetzelfde.. Gisteren flink doorgestart en nachtje aan de lader. Vandaag was het drukken - lopen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 20:48 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
kwisthetwel,  toch een Honda

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 22:26 #11 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Nieuwe accu's moet je na het vullen even laten rusten, en dan na-laden om hem in optimale conditie te brengen.


Wanneer je hem direct na het vullen plaatst is het vermogen niet optimaal.
Met wat doorstarten zakt de spanning in.
Tegen de tijd dat je dan weer brandstof bij de bougie's hebt is er nog wel voldoende spanning om de startmotor rond te draaien maar niet meer voor een krachtige vonk.


Wat je dan vaak ziet is wanneer je de motor aanduwt hij direct aanslaat, je reserveert dan al het nog aanwezige vermogen voor de vonk.


Hetzelfde effect bereik je als je na het doorstarten de motor een nachtje aan de lader laat doorbrengen. De andere dag start de motor met één druk op de startknop omdat alles op hetzelfde moment weer aanwezig is. ( draaiende startmotor, verse benzine, en een krachtige vonk)


Groet Hans


N.B. dit is niet voorbehouden aan nieuwe accu's, ook oudere accu's kunnen hier last van hebben omdat het vermogen is teruggelopen of omdat ze in de winterstalling niet netjes zijn verzorgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 20:47 #12 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Accu niet gevuld, was ready to go! Zo'n geel ding van motobatt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 23:12 - 17 apr 2013 20:45 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
Ja kijk en daar zit nu juist het probleem. Alle moderne accu's worden weggezet als ready to go, dit betekent dat ze op ongeveer 70% van de capaciteit geladen zijn. Het laadpercentage om accu'a over een langere periode in opslag te kunnen houden.
Onder ideale omstandigheden zou je, je motor er mee kunnen starten.
Advies is echter om de accu eerst geheel te activeren omdat dan pas de volledige laadcap en vermogen beschikbaar komt.
M.a.w. eerst geheel laden, langszaam, halve dag laten staan, weer laden, plaatsen en gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 23:34 #14 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Tis toch een Honda! Waarom start ie dan niet?
V-Twin bedankt voor de aanvulling, helemaal goed.


Nu is de uitleg compleet.


En het mysterie opgelost :) :) :)


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden