Accu overleden?

13 juli 2013 22:43 #1 door sjoerdtomas
Accu overleden? werd gestart door sjoerdtomas
Allen,

Heb zojuist de Varadero SD01 moeten aandrukken met mn vriendin, mijn eerste gedachte was dat mn accu overleden is. Ik heb deze winter de accu in de motor laten zitten. Afgelopen mei opgeladen en weer gereden zonder problemen. Sindsdien niet meer gereden, ik schaam me!
Echter, na een aardige rit van 60km zojuist is de accu nog steeds niet bijgeladen. Ik heb last van de volgende symptomen;
- toerenteller en snelheidsmeter vallen om de paar seconden weg, samen met de dagteller en de klok
- als ik rem brandt mn koplamp minder fel
- als ik bij het stoplicht sta en in de vrij gas geven, gaat de koplamp juist minder fel branden (ik had het andersom verwacht en mn vermoeden zou dan uit gaan naar de spanningsregelaar).

Na het ritje geeft de accu niet de indruk bijgeladen te zijn, startmotor draait niet eens 1 keer rond.
Mijn vraag; heb ik hier gewoon met een dode accu te maken, of is er meer aan de hand met bijv. de spanningsregelaar?

Dank voor jullie gedachten en advies!

grt

Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2013 23:12 #2 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Accu overleden?
Lijkt me een typisch gevalletje overleden accu inderdaad. Ik heb er net ook een nieuwe ingezet, de oude woog maar de helft van de nieuwe omdat er haast geen water meer inzat. Blijkbaar gaan ze niet alleen 's winters stuk.

Je kunt hem voor de zekerheid nog eens aan de lader zetten, als ie dan wel vol wordt is er meer aan de hand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2013 23:52 #3 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Accu overleden?
lijkt op een gevalletje spannigsregelaar waarbij de accu om zeep wordt geholpen.

zet een spanningsmeter op je accu tijdens het stationairdraaien geef een dot gas ca 4000 toeren... hou hem daar even
en als ie boven de 15 volt uitkomt.... is het antwoordt bekend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2013 11:42 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu overleden?
Accu en SR overleden.
Symptonen 2 weken geleden bij de alp gehad.

Zwakker branden bij gas geven heeft te maken met de defecte accu, die als kortsluiting gaat fungeren
Meet in elk geval de laadspanning als je de nieuwe accu hebt gemonteerd
Komt die boven de 15 volt ....SR ook vervangen.
Zo niet, geluk gehad

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2013 20:40 #5 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Accu overleden?
Het is een gelaccu, dus lichter zal die niet wegen.
Is de laadspanning meten met een nieuwe accu erg risicovol? Stel dat de SR overleden is, zou dat dan vrij snel mn nieuwe accu opblazen??

Dank voor jullie hulp,
Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2013 20:56 #6 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Accu overleden?
Zou sowieso die regelaar vervangen door een imitatie, iedereen die met een originele blijft rijden
rijd met een tijdbom rond vroeg of laat gaat tie eraan en heleboel zaken kunnen doorbranden. 
Geloof dat die dingen 100 euro kosten ik zou het risico niet meer nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2013 02:28 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Accu overleden?
begin bij het begin en dat is eerst een goede accu,
afh van het modeljaar zijn er 14 AH en 20 AH (ABS uitvoering )in gebruik
de 20 AH is een duur dingetje
en na plaatsing ga je de regelaar checken,
als je dit zelf niet kunt is er hulp binnen de club

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2013 10:33 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Accu overleden?
De ABS uitvoering heeft een 18AH accu, koop een Motobatt accu die zijn niet zo duur en lijkt tot nu toe goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2013 13:06 #9 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Accu overleden?
Heren, bedankt, nieuwe accu gaat eraan komen, 'gelukkig' een model zonder ABS, dus een 14AH accu zou afdoende moeten zijn.
Ik heb goede hoop op dat de SR nog goed is, anders zou ik verwachten dat mn lampen juist feller zouden gaan branden bij hoegere toeren...
Weet eigenlijk niet of dit nog de originele SR is.

Ik kom erop terug!

grt

Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2013 14:13 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu overleden?

anders zou ik verwachten dat mn lampen juist feller zouden gaan branden bij hoegere toeren


En dat hoort ook zo te zijn. kwestie van kip en ei. SR kapot vernielt je accu. Accu kapot je SR gaat er aan.

Alhoewel bij een goede en volle accu zal het verschil nauwelijks merkbaar zijn.
Hoe slechter de accu des te te groter het verschil.  Plaats de nieuwe accu gewoon en hang even een spanningsmeer over de klemmen.
Starten en lanzaam meer gas. De spanning mag dan niet boven de 15 volt uitkomen en niet beneden de 12 volt.

Gebeurt dat toch, dan niet verder klooien maar een nieuwe SR monteren.
Het kost je anders ook lampen en vooral de cdi

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2013 12:53 #11 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Accu overleden?
OK, thanks voor de tips. Ik ga eerst ff frisse accu scoren en dan meten en hopen dat dat het was. Maar eerst vakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.079 seconden