Rugpijn na rijden op Varadero

11 mei 2009 14:41 #1 door Spike
Rugpijn na rijden op Varadero werd gestart door Spike
Ik heb net een Varadero gekocht, occasie model 2006 met 3 koffers, standaard scherm, kortom alles standaard.
Mijn eerste rit :
Ik heb 2 uur rondgereden met passagier van 60 kg, zelf zo een 80 kg, zonder zijkoffers.
Prachtige motor en enorm veel rijplezier erop, niets op aan te merken (reed voordien zo een 13 jaar op een Pan European ST 1100, maar vond die te zwaar sturen bij stilstaande en trage maneuvers).
De dag zelf had ik weinig ondervonden, maar de dag erna had ik wel wat last van mijn onderrug. Ik had alleen maar normaal wegverkeer gedaan.
Kan er mij iemand zeggen wat ik hieraan kan doen ? Went dit na een tijdje of kan ik de Dero anders instellen, of zo?
Graag suggesties,
Dank bij voorbaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 14:44 #2 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Rugpijn na rijden op Varadero

Ik heb net een Varadero gekocht, occasie model 2006 met 3 koffers, standaard scherm, kortom alles standaard.
Mijn eerste rit :
Ik heb 2 uur rondgereden met passagier van 60 kg, zelf zo een 80 kg, zonder zijkoffers.
Prachtige motor en enorm veel rijplezier erop, niets op aan te merken (reed voordien zo een 13 jaar op een Pan European ST 1100, maar vond die te zwaar sturen bij stilstaande en trage maneuvers).
De dag zelf had ik weinig ondervonden, maar de dag erna had ik wel wat last van mijn onderrug. Ik had alleen maar normaal wegverkeer gedaan.
Kan er mij iemand zeggen wat ik hieraan kan doen ? Went dit na een tijdje of kan ik de Dero anders instellen, of zo?
Graag suggesties,
Dank bij voorbaat


weet je zeker dat dit komt door het rijden ,, en niet door het opbokken bv ???

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 14:54 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Zal gewoon de nieuwe houding zijn. Als het je eerste dero is ben je misschien nog niet aan de houding gewendt? En allicht nog wennen aan alles en dan niet helemaal relaxed op de fiets zitten. Misschien hangt het er ook van af hoe je op de dero zit, BMW rechtop of helemaal onderuitgezakt tegen de tank aan.....
Ik zelf ben 1.86 en tegen de 90 kilo maar vond dat het stuur net te ver van me af stond om mooi recht op te zitten, ik heb het stuur ietsje dichter naar me toe laten vallen zodat ik mijn rug net rechter op kan zetten zonder mijn armen helemaal te strekken. Heb overal al kramp gehad maar geen pijn in mijn rug :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 14:59 #4 door Spike
Beantwoord door Spike in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ik heb hem niet opgebokt, gewoon op zijn poot gezet, trouwens ben gewoon een Pan op te bokken, dat is 70 kg meer ! De houding bij een Pan is wel lichtjes voorovergebogen en op de Dero zit je rechtop, is ook een aanpassing misschien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2009 16:03 #5 door Spike
Beantwoord door Spike in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ja, dat dacht ik ook al.
Zou het volledig neerwaarts draaien van de voorspanning achter een oplossing zijn, of is de Dero dan niet meer te besturen door de te zwakke achtervering ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 14:37 #6 door willem
Beantwoord door willem in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Komisch! Heb dezelfde ervaring. Rij sinds 2,5 week een leenvaradero. Pijnlijk want de KTM staat in de garage voor een onduidelijk probleem.. :'(.
Ik mocht eerst 2 dagen een SMT (KTM) proberen (zeer aan te bevelen ervaring)en die is redelijk hard afgeveerd, maar daarop heb je een voorover gebogen houding (in vergelijk met de Dero en ook met de AT). Op de AT had ik van tijd tot tijd last van mijn rug. Op de KTM was dat (nog) niet het geval. Afgelopen week op een scherpe knik een behoorlijke klap in de rug ervaren. Dit weekend resulteerde dat in een spit aanval. Ik geef de schuld aan de recht-op zit van de Dero. Dus ik denk dat het stuur juist iets verder naar voren moet.

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 14:44 #7 door Spike
Beantwoord door Spike in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ja, ik heb net hetzelfde.
Het is daarom dat ik het zo vreemd vind dat je hier nergens op het forum iemand hoort klagen over rugpijn.
Dat kan toch bijna niet dat wij de 2 enigste zijn.
Wat zou men er kunnen aan verhelpen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 15:30 #8 door Spike
Beantwoord door Spike in topic Rugpijn na rijden op Varadero

Stuur iets voorover kantelen, progressieve veren monteren en een niergordel om.

Heb altijd problemen met mijn onderrug gehad, maar nooit klachten gehad met mijn Dero. En dat terwijl ik met mijn lengte wel tot de risicogroep behoor.


Heb jij dan progressieve veren laten monteren en is dat verschil zo groot dat je geen rugpijn meer hebt ? En is jouw stuur ook voorover gekanteld ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 20:16 #9 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ik heb het stuur nu juist ietsje naar me toe gekanteld. Dan kan ik heel lui met een bolle rug zitten, kruis tegen de tank op, als ik een klap onder de achterkant krijg resulteert dat alleen in een iets bollere rug, mijn bekken kantelt dan verder naar voren, net als paardrijden....En ja, jas aan met ingebouwde niergordel, niet zo goed als een volle niergordel maar goed genoeg.

het stuur iets naar voren en dan iets meer sportief vooroverhangen heb ik nog niet geprobeerd, is allicht de moeite waard. Maar dan staat het stuur mij misschien te hoog, dat vind ik vermoeiend op den duur. Ik ben niet zo lang als menno.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 22:10 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Je schrijft dat het om een 2006 model gaat. Met of zonder ABS? Want dat is nml een heel groot verschil.

Ik heb een 2004 met ABS. En tijdens mijn eerste lange reis werd ik bijkans gek van de (lage) rugpijn, iets wat ik op mijn 2 vorige Dero's ('98 en een 2000 model) nooit had.

De achterveer vond ik (met mijn 2,04 m en 100 kg) veel te hard. Instellen met de draaiknop leverde helemaal niets op. Ik begon al spijt te krijgen dat ik mijn oude Carbudero van de hand had gedaan.

Na één jaar kniezen toch de achterveer vervangen voor een complete shockunit van Technoflex (en voor progressieve veren). Wow. Wat een verschil. Sindsdien rij ik weer met een glimlach!

NB: heb ook stuurverhogers (2,5 cm) van Touratech laten plaatsen. Je kunt daarnaast het stuur in de stuurstroppen ook ietsjes naar je toe draaien.

De Varadero is qua instellingen niet het ei van columbus, maar in tegenstelling tot een ST1100 toch een veel vriendelijker motorfiets!

Suc6.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 09:40 #11 door Spike
Beantwoord door Spike in topic Rugpijn na rijden op Varadero

Ik heb het stuur nu juist ietsje naar me toe gekanteld. Dan kan ik heel lui met een bolle rug zitten, kruis tegen de tank op, als ik een klap onder de achterkant krijg resulteert dat alleen in een iets bollere rug, mijn bekken kantelt dan verder naar voren, net als paardrijden....En ja, jas aan met ingebouwde niergordel, niet zo goed als een volle niergordel maar goed genoeg.

het stuur iets naar voren en dan iets meer sportief vooroverhangen heb ik nog niet geprobeerd, is allicht de moeite waard. Maar dan staat het stuur mij misschien te hoog, dat vind ik vermoeiend op den duur. Ik ben niet zo lang als menno.


Als je met een bolle rug op de moto zit, dan krijg je mijns inziens toch nog meer klappen en rugpijn ? En bij jou betert de rugpijn ? Straf verhaal.
En ja, ik draag al jaren een niergordel en mijn Dero 2006 is zonder ABS.
Zo het probleem ook op te lossen zijn met het bekleden van het zadel aan de onderzijde met een speciale foam of dergelijke ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 10:13 #12 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Rugpijn na rijden op Varadero

Als je met een bolle rug op de moto zit, dan krijg je mijns inziens toch nog meer klappen en rugpijn ? En bij jou betert de rugpijn ? Straf verhaal.
En ja, ik draag al jaren een niergordel en mijn Dero 2006 is zonder ABS.
Zo het probleem ook op te lossen zijn met het bekleden van het zadel aan de onderzijde met een speciale foam of dergelijke ?


Dat lijkt me ook het geval , met recht rug word de druk en de klappen evenredig verdeelt ...
zou eerder denken dat er anderen redenen zijn van de rug pijn
de veranderde houding kan wel een rol spelen omdat er al een probleem is.
verkeerde houding , spierpijn door verkeerde belasting

mensen met rugklachten waarderen de recht houding en de relatief zachte vering van een AT of dero juist
omdat de ergste narigheid word weg gestreken.....


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 10:32 - 13 mei 2009 10:40 #13 door willem
Beantwoord door willem in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Misschien moet ik de knop verdraaien,  maar zoals het nu is vind ik de vering stugger als van de KTM. Dat zit hem vooral in de veerweg denk ik. Maar ook het aanspreken van de vering. Met andere, progressieve, veren heb je natuurlijk al een beter veer gedrag. De KTM heeft met WP natuurlijk al een voorsprong. ook de veerweg van en KTM laat meer beweging toe! 8 cm extra is niet niks!

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 11:51 #14 door Dafieduck
Beantwoord door Dafieduck in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ik heb een Vara van 30/03/09.Heel tevreden van,maar als ik langer dan 2u rij,heb ik enorm veel last van steken in de nek tot aan de onderrug.Mss te maken met de zithouding?Heb daarvoor een Fazer gehad,en had hetzelfde probleem....Iemand dezelfde probleem,of een oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 13:38 #15 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Bij het met een bolle rug rijden (onderkant rug naar voren gekanteld) vang je de klap op in een kantelbeweging. Zoals ik al zei net als bij paardrijden. Fiets klapt omhoog, bekken draait naar voren. Een klap wordt dan omgezet in een beweging. Als je rechtop zit wordt de klap gewoon doorgezet op de ruggegraat. De kracht verdeeld zich dan uiteraard over alle wervels en zal hierdoor helemaal afgezwakt worden maar het is nog steeds impact. Lange tijd met een holle rug rijden zal zijn eigen problemen hebben, al is het maar weer rechtop lopen als je van de fiets stapt.
Dus alle houdingen zijn wel goed als je ze wat afwisselt en je er lekker bij voelt.
Last van de onedrrug is meestal toch een verkramping. Verkeerde houding dus of die nu te recht of te bol is is een kwestie van experimenteren neem ik aan.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 19:41 #16 door David
Beantwoord door David in topic Rugpijn na rijden op Varadero

Afgelopen 5 dagen even in Praag geweest. Voornamelijk binnendoor. Dus 4 dagen op de Varadero gezeten. Geen problemen. Heb hem dan ook al 7 jaar.
Wel draag ik altijd een niergordel. Maar dat is meer vanwege een hernia historie.

Varadero SD02 2003
2x Dominator NX500 PD08 1997 & 1998
BMW R1100r 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 20:46 #17 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ik heb zo'n 3 jaar op een varadero van het bauj. 2000 gereden ,ben 1,94 m en 110 kg. maar ik  heb nergens last van, ben in een dag van Zanka (V.I.M.) naar huis gereden, i.v.b.met werk.
rij nu sinds een dik half jaar op een Vara Travel bauj. 2005  maar ook hier geen last van m'n rug (gelukkig)
Geniet van iedere km.
Voor zo'n 4 weken terug nog even naar de Moezel (Cochem) gereden s'morgens weg s' avonds weer terug meer dan 700 km. nergens last van alleen m'n Ko :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2009 09:48 #18 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Ja zoals Bertus al zei, ik ook alleen pijn in m'n r :-X t. Net terug van rondje Calais-ardennen-luxembourg-eifel-limburg-achterhoek-noord-holland-zeeland. (2200KM) maar geen last van m'n rug. ik ben 1.97m.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2009 20:25 #19 door De Alpinist
Beantwoord door De Alpinist in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Hoi,

Als je op je nieuwe brommer meer rechtop zit dan zou het kunnen dat je bekken teveel kantelt en daardoor een te holle onderrug krijgt
Bij versterkte lordose (holle onderrug) komen de tussenwervelschijven klem te zitten.
Er zijn verschillende spieren die ervoor zorgen dat het bekken achterover kantelt en voor die lordose zorgen. Die spieren hebben van nature al de eigenschap te verkrampen en sturen via het zenuwstelsel signalen naar de tegenliggende spieren (buik en bilspieren)om te ontspannen. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een beweging mogelijk is. Als de buik en bil spieren ontspannen komt er nog meer kracht op wervels en div. spieren ( M. Quadratus lumborum) Die laatste zorgt voor spit.
Probeer je buikspieren te trainen :P en tijdens het rijden goed te spannen.

Gr,
Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2009 20:32 #20 door Bertus
Beantwoord door Bertus in topic Rugpijn na rijden op Varadero
Het meeste last heb ik van m'n rechterhand (gashand) maar dat zul je op een andere motor ook wel hebben, en zoals ik al zij na een lange rit ook van m'n r... :-X...t , maar verder is het alleen maar genieten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden