kleiner voortandwiel

18 okt 2013 20:33 #1 door xrvtuur
kleiner voortandwiel werd gestart door xrvtuur
Vandaag voor het eerst met een 15 tands voortandwiel gereden ipv de 16. Dat geeft een leuk verschil, motor voelt levendiger aan, rotondes over in 2 gaat ook beter. verbruik na ritje van 180km is ook iets positiever. Enige nadeel is dat de snelheidsmeter/kilometerteller veel afwijkt, zo'n 12%. bij Varadero geen kabel op het voorwiel maar een sensor op de versnellingsbak. Na wat googlen op dit probleem blijkt er "speedohealer" te bestaan, een plug en play kastje waar je de snelheidspuls mee kan regelen met stapjes van 0.1%. Ben je dus ook gelijk verlost van die overdreven Honda afwijking. Alles bij elkaar wordt het dan wel een duur tandwieltje, maar meer rij plezier is veel waard ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2013 23:15 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kleiner voortandwiel
hallo,

ik heb de speedo healer in huis gehaald maar het kan een gezoek zijn naar de juiste bedrading die deze aan moeten sturen zodoende heb ik ze nog niet gemonteerd
(het is tenslotte wel een Kawa)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2013 23:19 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleiner voortandwiel
Dat begrijp ik niet want op de site van motorcorner kun je op merk en model zoeken en zo de juiste bedradingset kiezen, de varadero staat in ieder geval in de lijst, ik zag wel dat die ook nog per bouwjaar andere bedrading nodig heeft. En jouw kawa staat ook in dat lijstje

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2013 23:40 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic kleiner voortandwiel

Dat begrijp ik niet........


Jij hebt een Varadero Arthur  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2013 00:03 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kleiner voortandwiel
neem maar van mij aan dat zo lijstje mooi is om te laten zien hoe gemakkelijk dat het kan zijn maar de praktijk net iets anders er uit ziet althans voor mijn kawa

ik moet nl  mijn cockpit verwijderen om bij de bedrading (juiste kleuren ) te kunnen die in een multi stekker uitkomen

maw  de hele voorzijde verwijderen en dat kost me gewoon nu even te veel tijd.

de pulsgever van het abs wordt gebruikt  als gever voor de snelheid en die moet gemanipuleerd worden in combinatie met een constante + en een massa
hoe dit voor een varadero zit  kan natuurlijk anders zijn maar je wilt het tenslotte ook zo aansluiten dat verwijdering weer  mogelijk is zonder de bedrading al te veel te beschadigden
ik wilde dus graag een extra stekker zodat het gewoon een link zou worden .

en dat maken stel ik nu even uit

mijn afwijking is  nu ca 3 % omdat ik een kleiner achtertandwiel heb (2 tandjes) en nog steeds voldoende trekkracht en daar is goed mee te leven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2013 09:50 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleiner voortandwiel
oke, ik heb die speedohealer ook besteld dus we gaan het zien hoe moeilijk het is voor de Varadero, bij mij is de afwijking zo rond de 12% en das echt een irritant gezicht op de teller. Maaruhh Ad.... 2 tandjes kleiner aan de achterkant ::) nu is je Kawa weer net zo snel als een Transalp ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2013 12:42 #7 door dropken
Beantwoord door dropken in topic kleiner voortandwiel
oude gewoontes laat men niet snel los zeker ook het oude TA gevoel niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 19:43 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleiner voortandwiel
Vanmiddag speedohealer gemonteerd, das echt een whistle from a penny. De stekker die los moet zit achter de ABS pomp voor de achterrem. daar steek je de speedohealer stekkers in en klaar. vervolgens het percentage afwijking invoeren en rijden maar, mijn 12% was iets teveel  dus onderweg op 11,5% gezet en nu is mijn snelheids meter vrijwel even accuraat als gps. Ik moest wel mijn versnellings indicator van Gipro opnieuw instellen, maar dat werd al vermeld in de handleiding van Gipro.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2013 08:28 #9 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic kleiner voortandwiel
Hoe zijn de verhoudingen nu met dat kleinere tandwiel. heb je nu meer PK op het achterwiel? of net niet?

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2013 09:39 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleiner voortandwiel
afhankelijk van welke versnelling je in rijd is het toerental zo tussen de 300 en 400 toeren hoger bij de zelfde snelheid als met een 16 tands. Het aantal pk's veranderd niks aan maar de motor trekt wel harder, nadeel is dat de topsnelheid minder is, maar de theoretische topsnelheid van een varadero is 250, nu met een 15 tands is dat gezakt naar 235, in de praktijk zal het dus niet veel uit maken omdat een varadero dan toch niet verder komt dan 210, het zou zomaar kunnen dat hij zelfs iets harder loopt omdat hij beter trekt. In theorie zou het benzine verbruik ook moeten stijgen, maar ook dat is misschien in de praktijk niet zo, mijn laatste rit reed ik iets zuiniger dan gemiddeld met 16 tanden, komt misschien omdat ik nu gemiddeld vaker in een gunstiger toeren gebied rijd.  Maar eigenlijk interesseert me dat niet zo want het rijd zoveel beter dat ik die 15 tand er lekker op laat zitten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2013 11:21 #11 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic kleiner voortandwiel
En maakt het nog een verschil of je voor kleiner gaat, of achter groter, kan me van mijn brommer tijd nog herinneren dat er gasten rondreden met achter mega zaagbladen er op. ;D

Volgens mij niet , het gaat om de verhouding toch?

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2013 15:11 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleiner voortandwiel
het gaat inderdaad om de verhouding, maar heel klein van voren is af te raden omdat de ketting dan een te scherpe hoek gaat maken en over de achterbrug gaat slepen. Op internet vind je wel formules waar mee je precies uit kan rekenen hoeveel een tand verschil invloed heeft op het toerental en/of snelheid. Je hebt hiervoor de wielomtrek nodig en de versnellingsbak verhoudingen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden