Varadero met verschoven distributieketting

17 nov 2013 03:10 #1 door appie124
Varadero met verschoven distributieketting werd gestart door appie124
Hallo allemaal,

Mijn varadero xl1000v heeft helaas geen compressie in de voorste cilinder. Nu blijkt dat waarschijnlijk de distributieketting is verschoven of gebroken.

De compressie is 0. Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft de schade kunnen achterhalen.

Ik denk zelf dat alleen de kleppen krom zijn en het ergste geval een gat in de zuiger.

Wie heeft de ervaring, want ik twijfel of ik hem moet laten repareren of niet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 10:41 - 17 nov 2013 14:49 #2 door mickey
Beantwoord door mickey in topic Varadero met verschoven distributieketting
He Appie,
Ik heb er (nog)geen ervaring mee, maar enige maanden geleden wel een varadero gekocht met dezelfde problemen. in de wintermaanden wil ik mijzelf eens hierin gaan verdiepen en kijken of ik de varadero weer rijdende krijg. Het lijkt me sterk dat je een gat in zuiger hebt, ik denk eerder aan een kromme klep of kapotte klepveer. Hoeveel heeft je varadero gelopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 12:05 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero met verschoven distributieketting
nou ik weet het wel,

de spanners zijn het probleem dus die moeten vernieuwd worden

je kleppen zijn krom (  max 4 stuks) en grootte kans dat klepgeleiders ook zijn beschadigd.
demonteren geeft je pas uitsluitsel

als het de voorste cilinder is hoeft het blok er niet uit echter bij de achterste helaas wel.
als er cilinders zelf schade hebben (dus de wand ) ben je er echt klaar mee want de cylinder is een direkt deel van het complete carter

een ander motorblok iplaatsen is het voordeligst  en  laten herstellen kost je  mini maal ca 1600-1900 euri




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 12:34 #4 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Varadero met verschoven distributieketting
Dus op zoek naar een schade dero met een goed blok.... en sleutelen maar. :o :o

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 13:57 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero met verschoven distributieketting
blok wisselen is goed te doen in je eentje als je takeltje hebt om je frame omhoog te houden, de achterbrug scharniert namelijk in het blok en moet er dus af. Je legt dan een autoband onder je motorblok vervolgens de blokbouten eruit en dan takel je het frame naar boven van je blok af. Het motorblok weegt 70kg, dus houd er rekening mee als je het wilt verplaatsen.

maar even voor de beeld vorming... van welk jaar is je varadero, wat is de km stand, en zijn de nokkenaskettingspanners wel eens vervangen? En is dit ineens gebeurd tijdens het rijden, wellicht heb je helemaal geen schade, nieuwe spanner erin en rijden maar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 14:46 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero met verschoven distributieketting
arthur

hij spreekt over een compressie druk van NULop de cylinder

dan is er echt wel iets mis.. aan valse hoop heeft hij niets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 17:06 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero met verschoven distributieketting
Ad, dat was ook niet mijn bedoeling maar zolang we niet weten hoe dit probleem is ontstaan, valt er toch weinig over schade te zeggen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 18:08 #8 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

He Appie,
Ik heb er (nog)geen ervaring mee, maar enige maanden geleden wel een varadero gekocht met dezelfde problemen. in de wintermaanden wil ik mijzelf eens hierin gaan verdiepen en kijken of ik de varadero weer rijdende krijg. Het lijkt me sterk dat je een gat in zuiger hebt, ik denk eerder aan een kromme klep of kapotte klepveer. Hoeveel heeft je varadero gelopen?
[/quote

Hey mike,

Ik heb je wel een telefonisch gesproken denk ik.
Jij ging er aan beginnen begreep ik en hopen dat inderdaad alleen de kleppen krom zijn! Je had toch nog een compleet blok liggen en je zou de kop gaan gebruiken?

Succes en laat het via dit forum even weten zodra je zover bent leuk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 18:10 #9 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

nou ik weet het wel,

de spanners zijn het probleem dus die moeten vernieuwd worden

je kleppen zijn krom (  max 4 stuks) en grootte kans dat klepgeleiders ook zijn beschadigd.
demonteren geeft je pas uitsluitsel

als het de voorste cilinder is hoeft het blok er niet uit echter bij de achterste helaas wel.
als er cilinders zelf schade hebben (dus de wand ) ben je er echt klaar mee want de cylinder is een direkt deel van het complete carter

een ander motorblok iplaatsen is het voordeligst  en  laten herstellen kost je  mini maal ca 1600-1900 euri


Thanks voor je reactie!
Ikzelf ben automonteur en ben nooit tegen gekomen dat doordat de distributie gebroken was ook meteen de cilinder beschadigd was. Het kan wel als de klep afbreekt en in de cilinder terecht komt, maar deze kans is heel erg klein.

Bij een motor hoe groot is deze kans?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 18:14 #10 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting
Inderdaad ik zal wat meer info vermelden over mijn varadero.

Het is er eentje van 2002 met 49k gelopen. Wel in 2010 ingevoerd vanuit Italie.
Mooie motor en bijna alles vernieuwd.

Deze motor heb ik in deze toestand overgenomen van de vorige eigenaar. Hij vertelde dat tijdens rijden onder de 3000 toeren ineens geratel en deed het niet meer. Start nu wel maar hoop kabaal. Slaat aan op 1 cilinder. Compressie voorste cilinder is 0 en de achterste is normaal 9,7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 19:36 #11 door mickey
Beantwoord door mickey in topic Varadero met verschoven distributieketting
He Appie,
het verhaal kwam me inderdaad al erg herkenbaar voor.
We hebben elkaar afgelopen gesproken. Ik ben inderdaad van plan om in december/ januari de voorste kop eens te verwijderen, om te kijken wat we allemaal voor ellende tegenkomen. mocht het allemaal meevallen dan ga ik de varadero opknappen. Mocht het tegenvallen dan gaat hij in onderdelen de deur uit.
Mijn voordeel is inderdaad dat ik een donorblok heb staan, welke in tiptop conditie is, ondanks de kilometerstand van 125.000 km.
Ik hou jullie op de hoogte tegen die tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 00:20 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero met verschoven distributieketting

Thanks voor je reactie!
Ikzelf ben automonteur en ben nooit tegen gekomen dat doordat de distributie gebroken was ook meteen de cilinder beschadigd was. Het kan wel als de klep afbreekt en in de cilinder terecht komt, maar deze kans is heel erg klein.

Bij een motor hoe groot is deze kans?


het komt ook bij auto's voor.... neem maar van mij aan .

bij de varadero breken de kleppen niet af maar worden verbogen waardoor er stukken uit de geleider breken
zuigers kunnen scheuren maar dan moet je demonteren om dit vast te stellen,
en als de ketting breekt is het bijna in alle gevallen zo..
gewoon aan beginnen.. je kunt niet anders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 06:59 #13 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Varadero met verschoven distributieketting

het komt ook bij auto's voor.... neem maar van mij aan .


Ja, de VW TSI blokken o.a 

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 19:56 #14 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting
Dus als ik het goed begrijp kunnen er dus deeltjes van de klepgeleiders in de cilinder komen?

Ik acht deze kans klein. Want meestal zullen ze toch eerder de kop beschadigen. Maar ik weet het inderdaad zeker zodra de kop eraf is.

Weet er iemand een goed adresje waar ik nieuwe kleppen kan kopen en eventueel een gebruikte kop?

Hoeveel werk is het trouwens om de kop te demonteren van de eerste/voorste cilinder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 22:45 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero met verschoven distributieketting

hallo,

ik denk dat je niet vooruit moet lopen op onderdelen,

als namelijk de klepgeleiders stuk zijn zul je uiteindelijk toch langs een motorrevisiebedrijf moeten om ze vakkundig te laten plaatsen
maar als het honda parts betreffen moet je dus ook bij een honda verdeler zijn
(winkel of on line)
ik zou de honda dealer nemen om zo zeker te zijn dat ook de juiste parts besteld worden

maar je lijstje  wordt vast wel langer dus zou even wachten tot de diagnose

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 22:51 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero met verschoven distributieketting

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=400336960102&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:41 #17 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

hallo,

ik denk dat je niet vooruit moet lopen op onderdelen,

als namelijk de klepgeleiders stuk zijn zul je uiteindelijk toch langs een motorrevisiebedrijf moeten om ze vakkundig te laten plaatsen
maar als het honda parts betreffen moet je dus ook bij een honda verdeler zijn
(winkel of on line)
ik zou de honda dealer nemen om zo zeker te zijn dat ook de juiste parts besteld worden

maar je lijstje  wordt vast wel langer dus zou even wachten tot de diagnose


Laten we hopen dat het lijstje kort blijft! In ieder geval thanks voor je antwoord.
We gaan er over 2 weken aan beginnen.
Ik heb trouwens al een kop weten te regelen maar is van 2006. Weet er iemand of de motoren gelijk zijn gebleven?
Ik weet dat ze vanaf 2003 overgstapt zijn naar injectie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.


Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=400336960102&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:58 #19 door greenbike
Beantwoord door greenbike in topic Varadero met verschoven distributieketting
Hier Greenbike
Korte en snelle controle

Als jij de beide  bougie's er uit draait en  een lange dunne  houten stok er in stopt kan jij voelen of hierin iets los zit of vuil  is( deze moet schoon zijn en naar benzine ruiken) is deze zwart heb jij olie erin

Vervolgens kan jij met een grote sleutel de motor met de hand proberen te draaien( via het voorste tandwiel)
Gaat dit niet zit de cilinder vast

Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 13:38 #20 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

Hier Greenbike
Korte en snelle controle

Als jij de beide  bougie's er uit draait en  een lange dunne  houten stok er in stopt kan jij voelen of hierin iets los zit of vuil  is( deze moet schoon zijn en naar benzine ruiken) is deze zwart heb jij olie erin

Vervolgens kan jij met een grote sleutel de motor met de hand proberen te draaien( via het voorste tandwiel)
Gaat dit niet zit de cilinder vast

Gr


Had is al gedacht. Maar dan kan je helaas niet zien of de kleppen krom zijn en of de ketting is gebroken of verschoven. Schade is er in ieder geval. Thanks in ieder geval voor je reactie hierop!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.744 seconden