Varadero met verschoven distributieketting

19 nov 2013 17:40 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero met verschoven distributieketting
klepdeksel kan er vrij makkelijk af, kan je zo al zien/voelen of je distributieketting slap staat, dan wel gebroken is

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 22:19 #22 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

klepdeksel kan er vrij makkelijk af, kan je zo al zien/voelen of je distributieketting slap staat, dan wel gebroken is


De ketting van de nokkenas is los en niet gebroken. Ratelt over de tanden van de nokkenas.
We gaan hem binnenkort opehalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 22:49 #23 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero met verschoven distributieketting

nou ik weet het wel,

de spanners zijn het probleem dus die moeten vernieuwd worden

je kleppen zijn krom (  max 4 stuks) en grootte kans dat klepgeleiders ook zijn beschadigd.
demonteren geeft je pas uitsluitsel

als het de voorste cilinder is hoeft het blok er niet uit echter bij de achterste helaas wel.
als er cilinders zelf schade hebben (dus de wand ) ben je er echt klaar mee want de cylinder is een direkt deel van het complete carter

een ander motorblok iplaatsen is het voordeligst  en  laten herstellen kost je  mini maal ca 1600-1900 euri


Ad heeft het dus bij het goede eind.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 23:56 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero met verschoven distributieketting
Het lijkt mij het beste om de distributiekettingspanners als slijtage onderdeel te zien en iedere 50000km te vervangen.
Een motorzaak bij mij in de buurt vervangt de spanners bij varadero's voor spanners die je met de hand kunt verstellen, het veertje wat bij de originele kapot gaat komt dan te vervallen, je hebt dan dus nooit meer kans dat de ketting in 1x zonder spanning komt en over je tandwielen vliegt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 13:26 #25 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting


Ad heeft het dus bij het goede eind.


Dat is inderdaad het ergste geval. Maar heb inmiddels een compleet blok gevonden in Engeland. Dus als het echt nodig is dan nieuw blok eronder en heerlijk toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 13:28 #26 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

Het lijkt mij het beste om de distributiekettingspanners als slijtage onderdeel te zien en iedere 50000km te vervangen.
Een motorzaak bij mij in de buurt vervangt de spanners bij varadero's voor spanners die je met de hand kunt verstellen, het veertje wat bij de originele kapot gaat komt dan te vervallen, je hebt dan dus nooit meer kans dat de ketting in 1x zonder spanning komt en over je tandwielen vliegt.


Vanuit honda had ik begrepen dat er ooit een terugroep actie is geweest voor het vervangen van de spanners. Helaas is dat bij deze kennelijk niet gebeurt. Is een italiaan geweest en niets bekend hierover.

Inderdaad wat ik hoor is dat de ketting over de nokkenas glijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 13:28 #27 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Varadero met verschoven distributieketting

Dat is inderdaad het ergste geval. Maar heb inmiddels een compleet blok gevonden in Engeland. Dus als het echt nodig is dan nieuw blok eronder en heerlijk toeren.


Pas op! dat zijn linkerblokken, hier heb je een rechterblok nodig! (pff druk hier op mn werk zeg, nounou....)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 15:14 #28 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

Pas op! dat zijn linkerblokken, hier heb je een rechterblok nodig! (pff druk hier op mn werk zeg, nounou....)


Geintje zeker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 16:21 #29 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Varadero met verschoven distributieketting
Ik heb voor mijn 99er hetzelfde aan de hand gehad, een donor blok uit Engeland was het voordeligst, blok was hier voor ongeveer € 700 en met montage was ik totaal 1000 kwijt.

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 18:09 #30 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

Ik heb voor mijn 99er hetzelfde aan de hand gehad, een donor blok uit Engeland was het voordeligst, blok was hier voor ongeveer € 700 en met montage was ik totaal 1000 kwijt.


En was er precies kaopt gegaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 18:11 #31 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero met verschoven distributieketting
De terug roeping was alleen voor de modellen uit 1999  maar het frame nummer kan uitsluitsel geven

echter daar doe je nu het stuk is niet veel meer mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2013 11:02 #32 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Varadero met verschoven distributieketting

En was er precies kapot gegaan?


Kleppen, en kop. sowieso


Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2013 18:29 #33 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting

Kleppen, en kop. sowieso


Daar heb ik rekening mee gehouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2013 19:58 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero met verschoven distributieketting

De terug roeping was alleen voor de modellen uit 1999  maar het frame nummer kan uitsluitsel geven

echter daar doe je nu het stuk is niet veel meer mee


Dat klopt, maar helaas kan het euvel ook voorkomen op jongere carburatie modellen, tot 2001. Preventief vervangen van de nokkenaskettingspanner is het devies; onder 'normaal' gebruik hoeft dit echter pas na zo'n 125.000 / 150.000 km. De nieuwe spanners zijn een fors stuk kleiner als de oude.

De injectiemodellen (2003 en later) hebben sowieso geen probleem meer.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2013 21:10 #35 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting
Hij is uitelkaar en gelukkig 4 kleppen krom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2013 21:58 #36 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero met verschoven distributieketting
en heb je de kleppen er ook al uit maw hoe staat het met de geleiders (photo !!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2013 23:25 #37 door mickey
Beantwoord door mickey in topic Varadero met verschoven distributieketting
Verder geen schade aan cilinder, zuiger, etc?????
hopelijk valt het bij de mijne ook mee, ik hoop er eind december aan te beginnen.
succes met de verdere opbouw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2013 17:52 - 29 nov 2013 20:10 #38 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting
Nee werkelijk veel geluk gehad. Alleen 4 kleppen krom, een kleine beschadiging op de klepzitting van de kop. Geen schade aan de gelijders en zuiger of cilinder
De kop wordt gefreesd door de nieuwe kleppen en gauw monteren. Wel voor de Zekerheid de ketting vervangen want die heeft vrijspel gehad over de tandwielen van de nokkenas.

De oorzaak was dat de kettingspanner kapot was van de voorste cilinder! Ook maar gelijk de kettingspanner van de achterste cilinder vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2013 17:54 #39 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting
Trouwens onderdelen wel duur zeg! Heel wat anders dan in de autowereld!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2014 18:16 #40 door appie124
Beantwoord door appie124 in topic Varadero met verschoven distributieketting
Hey mickey en hoe staat het met je Varadero?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden