Distributie ketting spanners controleren?

14 mei 2009 12:58 #1 door marc Lenssen
Distributie ketting spanners controleren? werd gestart door marc Lenssen
Hallo allen,
ik heb een geritsel in het blok gekregen. Als ik het gas dichtdraai en op de motor rem dan hoor ik een duidelijk geritsel als van een ketting. Zodra ik de koppeling intrek is het geluid weg.
kan dit duiden op een slappe ketting spanner, die gaat ritselen zodra de spanning er af gaat? En hoe controleer ik of de spanners nog wel goed hun werk doen? Hij is uit 2000 met 37.000 op de klok.
Ik weet dat de firestorm met hetzelfde blok nogal wat problemen had met de kettin spanners maar heb hierover bij de dero niet veel gelezen.

dank,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 13:04 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
van een vara blok weet ik toevallig dat als je de nokkenasketting hoort deze meteen dient te vervangen anders kan hij flinke schade toebrengen aan de nokkenas..

het slimste lijkt mij om de kettingen vervangen...

gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 14:05 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
is het altijd de ketting? Bij de Firestorm was het eigenlijk altijd een slappe spanner. Na het vervangen tegen een gemodificeerde spanner was het probleem opgelost.

Als het de ketting is, hoor ik die altijd klapperen/ritselen? Of alleen onder last of bij het ontlasten?

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 15:11 #4 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
of het altijd de ketting is weet ik niet. Maar 9 van de 10 wel. Dit hoor je alleen stationair. Dus onbelast. Gr danny btw ga je naar de rit zondag?

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 15:47 #5 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
MMMMMMMm stationair hoor ik alleen een klepje tikken, is al vervelend genoeg :-)
Het geritsel/getik dat ik hoor is alleen als ik in de versnelling het gas dichtdraai. Zodra ik dan de koppeling inknijp om uit te rollen is de ristel/getik weg.
Zal met warme stationair nog eens goed gaan luisteren of ik dan iets hoor. klinkt geruststellend.
En nee, jammer genoeg niet naar de rit zondag...weekeinde was al volgepland......door vriendin....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 21:23 #6 door Michielxl1000
Beantwoord door Michielxl1000 in topic Distributie ketting spanners controleren?
Ik hoor mijn motor ook flink rammelen als de motor in zijn vrij stationair loopt. Knijp ik de koppeling een beetje in dan wordt het meteen minder.

Ik heb er naar laten luisteren bij Motoport Uithoorn. Daar zeiden ze dat het niets was, en dat ze het bij grote 2 cilinders wel veel erger hebben gehoord.

Nou dacht ik dat het met de koppeling te maken had, maar nu ik het berichtje zo lees vraag ik mij af of het misschien niet de ketting zou kunnen zijn. Hoe kom ik daar nu achter? Wat is het geluid van de nokkenas ketting precies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 22:24 #7 door harieke
Beantwoord door harieke in topic Distributie ketting spanners controleren?
Het geluid wat jullie horen komt van de koppeling af want het word minder als jullie de koppeling inknijpen heeft te maken met het toplager, daar word hij heel oud mee, als het de ketting is of de spanrollen blijf je dit geluid horen maar dan heel af en toe een klein tikje, heb het zelf ook gehad, ga gewoon naar een goede motorzaak toe die kunnen dit meestal wel horen en zonodig gewoon laten vervangen, meestal is het met nieuwe spanrollen verholpen want varadero"s van de eerste bouwjaren hadden te zwakke spanrollen  :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 00:28 #8 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Ik bedoel niet het gerammel in de kooi dat je met staionair hebt en verdwijnt door het inknijpen van de koppeling. dat heb ik ook en had mijn AT ook, dat is geen issue inderdaad. Ik heb een ander veel lichter geritsel bij het remmen op de motor. Dus gas dicht en remmen op de motor.tikketikketikke.....koppeling in...geen tikketikketikke...

En hebben de oudere deros last van de kettinggeleiders of de spanners? Spanners zijn een stuk makkelijker te vervangen. De firestorm zou last hebben gehad van de spanners.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 07:39 #9 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
het zijn de spanners.. de originele zijn semi automatisch.. als je ze vervangt geef dan 2 tientjes meer uit voor handmatige.... die zijn stukke beter.

gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 09:20 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Duidelijk!!!

Bedankt,

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 10:43 #11 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
hou ons op de hoogte van de vorderingen. Gr danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 13:19 #12 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Op de UK Honda off road site hebben ze het over een normaal geritsel in de koppeling, maar dat zal hetzelfde gerommel zijn als het kooi klapperen. En 1 lid had ook een licht getik/geritsel en daar bleek de eerste versnelling (gear) niet goed geborgd te zijn en had zo lichte speling gekregen. Dit vertaalde zich dan in een licht ritselen met het op de motor remmen.

Mogelijkheden te over  :-)

Zal maar gewoon lekker rijden en binnenkort eens klepjes laten stellen, dan kunnen gelijk de kettingen eens bekeken worden.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 09:57 #13 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Geritsel links voor is nu permanenter dus toch maar eens een paar spanners besteld. Ik hoop dat ze er voor het weekeinde zijn want zo rij ik niet echt gerust.
Kan ik ze er gewoon uit en de nieuwen er weer indraaien of moet ik nog ergens op letten? Ze zitten niet echt op een sleutel vriendelijke plek maar het zijn dan ook maar twee boutjes die los moeten en dan komt de hele spanner er uit.

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 12:59 #14 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
wat voor heb je besteld?? handmatige??

gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 13:45 #15 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Ik on handmatige kopen die nog goedkoper zijn ook nog. Maar dan blijf ik stellen, en ik vertrouw mezelf niet dus het risico dat ik ze te strak zet of te los laat loop ik liever niet :-)
Ik heb gewoon origineeltjes besteld op oemmotorparts.com
56 eurie het stuk inc de btw,,valt me nog mee.....
Maar handmatig of semi automaat, installeren zal ik ze moeten. Loop ik het risico op een verschuiven van de ketting als ik de spanner er gewoon uitdraai? Bij een auto heb ik het ook wel eens gedaan, gewoon eruit gedraaid en de verse erin...maar ik weet niet of dat bij de dero ook zomaar kan..

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2009 15:36 #16 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
ja geen probleem..

als je het niet vertrouwd kan je altijd nog handmatig de krukas ronddraaien.. voordat je hem weer start..

maar ik voorzie geen problemen.

gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2009 19:53 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Distributie ketting spanners controleren?
hallo,

heb je nu  ook inmiddels  je kleppen laten stellen.. daar was deze toch ook aan toe

komen vanzelf de spanners in zicht..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2009 10:15 #18 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Ha die Ad,

weer terug van de vakantie joh???? Lekker gehad??

Nee...ik ben nog niet aan de kleppen toegekomen....ben blut....

Maar het geritsel is wel iets aanweziger geworden dus gerust ben ik er niet op. SD01 kettingspanners staan niet als de beste bekend.....ik wil er toch wel eens 1tje uit voorzorg vervangen, kijken of het geritsel dan weg is....

Dan gaan we eens sparen voor het kleppen stellen......

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2009 11:25 #19 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Distributie ketting spanners controleren?
kleppen stellen kan je zelf toch ook wel. Als je klep speling niet goed is en je rijd door met kans op verbrande kleppen te krijgen ben je duurder uit. Ik zou dat dan toch zsm doen. Gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2009 18:00 #20 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Distributie ketting spanners controleren?
Op een dero kan ik dat niet, AT gaat me prima af maar dat gestel met die plaatjes heb ik nog nooit gedaan, ik heb ook geen plaatjes. Iedereen hier op het forum schuwt het zelf kleppen stellen op de dero, ik neem aan met reden....
En die kleppen tikken niet zo dramatisch, het is er misschien 1 die een beetje tikt...het geritsel is veel luider en ben ik ook banger voor. Ik zit nu al een week op die spanners te wachten, had ze vandaag wel in de post verwacht zodat ik dit weekeinde aan de slag had gekund, maar ze zijn er nog niet.....damn.....

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden