Onderhoud Voorvork

20 apr 2015 20:11 #1 door Bascy
Onderhoud Voorvork werd gestart door Bascy
Hallo,

Ik ga komende zaterdag zelf (onder begeleiding van een ervaren monteur, maar geen Varadero kenner) mijn voorvork demonteren en tenminste de olie vervangen.

Zijn er nog meer dingen waar ik op voorhand rekening mee moet houden? Moet ik standaard dingen vervangen (behalve de olie uiteraard) die ik alvast kan aanschaffen? Of is het beter eerste te demonteren?

Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 07:55 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Onderhoud Voorvork
Voordat je de poten uit je kroonplaten schroeft..

Schroef dan eerst ff die grote dop bovenop los.. Niet helemaal eruit want dan krijg je heb voor je knar?

Daarna de imbus bout onder die in De poot.. Kan alleen als je het voorwiel met as gedemonteerd heb..

Succes

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 18:28 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Onderhoud Voorvork
het spijt me maar wat bedoel je met demonteren

de voorvork poten eruit nemen en de olie verwisselen of de voorvorkpoten om wat voor reden dan ook geheel uit elkaar halen.

dan doe je er verstandig aan om inderdaad keerringen en stof kappen te vernieuwen maar i persoonlijk zou dan ook nieuwe glijbussen plaatsen.

ben benieuwd wat je dus wilt doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 18:57 #4 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Onderhoud Voorvork
Ben het met Waffie eens. Als je toch alles los gaat halen controleer en of vervang dan ook de glijbussen. En als je een betere vering wil, vervang dan de veren voor progressieve veren, maar dat kost wel een paar centen. Vervang ook de koperen ringen 2x onerin de poot en 2x bij de boutjes, waar je de olie er uit laat lopen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 20:48 #5 door awjnijholt
Beantwoord door awjnijholt in topic Onderhoud Voorvork
Ik heb van de week ook progresieve veren van Hyperpro laten monteren icm voorvork servicebeurt. Absoluut de moeite waard. Je kent je motor niet meer terug. Ik heb ook de glijbussen en oliekeringen laten vervangen.

Volgende week wordt de achterveer vervangen door een Hyperpro progresieve veer.


Honda CB 750 C- '82
Suzuki GSXF 750 '02
Honda Varadero XL 1000 V '04

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2015 20:51 #6 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Onderhoud Voorvork
Progressieve veer aan de voorkant zitten er al enkele jaren in, komende vrijdag komt er ook een aan de achterkant.

Bedoeling van komende zaterdag is wel om de hele vork uit elkaar te halen, dus zal eens op zoek gaan naar welke vervangingsartikelen allemaal nodig zijn volgens het werkplaatshandboek. bedankt voor de tips

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2015 12:17 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Onderhoud Voorvork
De achterveer kan ook een lineaire veer zijn.
Door het linksysteem heb je al een mate van progressiviteit in de achtervering.


Een progressieve veer achter is dan dubbelop.
Je kunt dan volstaan met een lineaire veer plaatsen die is afgestemd op het gewicht van de rijder en het gebruik van de motorfiets.


Ook kun je overwegen een schokbreker met meer instelmogelijkheden te monteren, daarmee kun je de wegligging van de motor nog meer aan jouw eigen wensen aanpassen.


In de voorvork gaat dit niet op en zijn progressieve veren een enorme verbetering.
In de voorvork kun je ook nog de mate van demping beïnvloeden door een andere viscositeit van de voorvorkolie te kiezen.


En er is nog veel meer over te vertellen maar dit is het in een notedop.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2015 12:45 - 22 apr 2015 14:12 #8 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Onderhoud Voorvork
Bedankt voor het advies Hans.

Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met een linksysteem op de achterdemper.

Ik ga vrijdagochtend naar HK Suspension in Tiel, en die hebben me telefonisch al ongeveer hetzelfde verteld. Ik heb hen gekozen omdat zij iets verder keken qua advies dan Hyperpro. Zij gaan vrijdag de achterdemper reviseren en afhankelijk van de bevindingen kiezen we dan een veer.

Overigens is mijn budget niet toereikend om een nw achterdemper aan te schaffen  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 20:07 #9 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Onderhoud Voorvork
Ff de resultaten melden:

- Achterdemper is gister gereviseerd door HK Suspension, en voorzien van een zwaardere (lineaire) veer
- Voorvork vandaag zelf voorzien van nw oliekeering en nw olie

Resultaat: heeeel groot verschil, vooral achter uiteraard. Aanrader!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 20:51 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Onderhoud Voorvork


Zijn er nog meer dingen waar ik op voorhand rekening mee moet houden?


Zorg ervoor dat je de vorkpoten goed uitspoelt voordat je er nieuwe olie ingooit omdat er anders residu achterblijft. Dit residu hoont je aluminium onderpoten uit waardoor je speling krijgt op je voorvork. Je kunt dan wel nieuwe glijbussen monteren maar dat helpt dus niets.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 20:53 #11 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Onderhoud Voorvork

Zorg ervoor dat je de vorkpoten goed uitspoelt voordat je er nieuwe olie ingooit omdat er anders residu achterblijft. Dit residu hoont je aluminium onderpoten uit waardoor je speling krijgt op je voorvork. Je kunt dan wel nieuwe glijbussen monteren maar dat helpt dus niets.


Oops ... te laat :-)
Nee hoor, hebben we gedaan

Maar toch bedankt voor de tip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden