Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht

10 mei 2015 09:30 #1 door Huib@1100
Goedemorgen.

Toch maar ff de vraag op het forum plaatsen,
De History, Varadero SD01 uit 99
Regelaar doorgefikt in November jl.
Regelaar is vervangen door volgens mij "niet originele Honda" regelaar.
Aansluiting moest ook herstelt worden door nieuwe plug en stukjes bedrading (?).
Bovenstaande werkzaamheden laten uitvoeren.

Inmiddels twee keer gestaan met lege accu en inmiddels stroommetertje gemonteerd en de aansluiting op
de rechter koplamp vervangen omdat ie enigszins door warmte was veranderd qua uiterlijk (sinds nov ? )  >:D.

Huidige status:
Tijdens rijden 13,5 V en max soms 14 V.
Zet je echter je normale licht zakt ie naar 12 / 11.5 V en bij groot licht nog verder naar beneden.
Meter is aangesloten op netwerk in cockpit, meting op de accu meet als laagste 12V (2000 toeren maar momentopname natuurlijk).

Heb nieuwe accu liggen maar vermoedt dat het probleem toch in bedrading zit.
Motor al een paar keer zonder problemen gebruikt en dus ook gestart waarbij nauwlijks het licht gebruikt is.
Dus zonder licht... geen probleem... maar ja straks bij het ITT ga ik toch een paar keer het bos in denk ik.

Suggesties ? ... misschien zit de Gouden Tip er tussen ..  8)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 09:35 #2 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Controleer ff ke stekker van de 3 kabels vanuit je dynamo..

Die wil nog wel eens oxideren waardoor je rare dingen krijgt.

Succes

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 09:36 #3 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Wellicht is je dynamo op zijn end:(

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 09:38 #4 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht

Wellicht is je dynamo op zijn end:(


Dat zou dan nummer twee zijn in zijn leven... geen goedkope jongen  :(

Teller staat ook op 175K...dus ja er komt misschien een eind aan zn bestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 09:46 #5 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Tsja.. Die komt ook niet bij mij weg;) dan heb je dat;)

Haha grapje..

Heb een super adresje die zoiets reviseerd en de oudste die ik weggeschroeft is is 13 jaar en 250.000 km;)


Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 09:48 #6 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Originele gaan weer stuk..

Die ik bij die vent haal niet;)

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 09:56 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Heb vorig jaar bij mijn Varadero binnen 1,5 jaar een nieuwe accu mogen monteren omdat die naar de galemiezen was.
Roep dus niet meteen dat de SR of de stator kapot is.

Bekabeling moet je altijd even nalopen en vooral controleren op oxidatie. Kan veel problemen voorkomen.
Je gemeten spanningen zijn niet vreemd. De SR doet dus zijn werk.

Laat je accu eens een keer testen bij de accuboer

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 11:42 #8 door kees
Dag Huib,

Ik begrijp uit je verhaal dat je indertijd de accu niet hebt vervangen.

Ik vind je laadspanningswaarden aan de lage kant. Ook als bijv. de SR goed is, als de accu slecht is kan dat de waarden drukken. Bovendien gelden de opgegeven te meten waarden bij meting met dimlicht aan.

Zet gewoon even die nieuwe accu erin, en meet opnieuw.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 11:45 #9 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Van een elektrisch standpunt is het niet echt raar dat de spanning dipt. Hoe meer jij iets belast des te meer energie verlies je.

Dit is afhankelijk van de weerstand van je elektrisch circuit, het loont om even bedrading en aansluitingen te controleren of alles goed contact maakt. misschien ook verstandig eens te kijken naar de schakelaars? Die kunnen namelijk ook slijten en of slecht contact maken of iets dergelijks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 16:19 #10 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Vanmorgen de Moederdagrit maar gebruikt om een paar varianten te testen.

Zowel de linker als de rechterkoplamp om en om los getrokken zodat er maar 1 lamp brandt..
zakt ie van 14 naar 13.5... groot licht erbij nog minder en dan met handvatverwarming onder de 12V.
Allebei de lampen los en remlicht en handvat > 12V
Alles aangesloten en warme handjes...9 Volt.
Had zelf nog niet aan de stator gedacht maar is wel een plausibele.
Was 5 jaar geleden uit 2de hands FZR (?) bij Franse garage in de Pyreneeen ( 600 euri  :-X ).
Toch maar net de nieuwe accu uit de verpakking gehaald die hangt nu aan de lader. Gaan we daar maar DSL mee in
bezien wat dan de situatie is. Als probleem blijft,een koplamp los trekken en zien we na de vakantie wel weer verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 18:04 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Ik hou het op de accu .

:P

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 01:20 #12 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Ik zal mijn multimeter meenemen naar het ITT.
Dan kunnen we daar altijd e.e.a. nameten.
Je kunt geluk hebben dat het de accu is die een tik heeft meegekregen en daardoor is overleden.


Tot donderdag!


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2015 00:23 #13 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Voor de vakantie dus nwe accu erin gezet... probleem blijft  :(

Achterlicht schijnt ook een kerstboom te zijn....
met zelfs 1 licht aan was het twijfelachtig of de accu niet leeg getrokken werd na verloop van tijd.
Van het weekend maar eens verder zoeken als we er tijd voor kunnen vinden.

Tijdens de vakantie vlak voor Maasbommel wel deze rechtop in mn achterband gehad...
was een duur begin vd vakantie... > nwe bandje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2015 21:22 #14 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Huidige status en voorlopige eindconclusie.

Accu preventief vervangen, was waarschijnlijk niet nodig.
Eerdere problemen met lege accu zijn dus veroorzaakt door slecht contact op de polen.
Rechter koplamp aansluiting gesmolten...vervangen.
Beide lampen vervangen.
Sterke schommelingen die er toen nog waren bleken opgelost door vervangen beide achterlichten.
Lage waardes komen dus zoals eerder vermeld in ander topic, door spanningsmeter na de lampen in het circuit
te monteren. Niet over nagedacht bij montage. Waardes op de accu zijn gewoon goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2015 16:29 #15 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Toch nog problemen.

Kwam vrijdag aan bij Witlofweekend met een lege accu. Huidige conclusie is dat ie de accu leeg trekt.
Was tot op heden zuinig met lichtgebruik maar dat ging met die regen natuurlijk niet lukken.

Kan iemand mij vertellen welke waardes hij of zij meet op de drie gele draden bij regelaar als de motor stationair loopt.
Een draad op massa en de andere op een van de drie gele, meter instellen op bv max 20 V wisselspanning.
Graag waardes doorgeven van elk draadje afzonderlijk

Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2015 19:26 #16 door kees
In principe moeten verbruikers geen noemenwaardige invloed hebben op het voldoende laden van de accu, mits de 3 componenten in het laadcircuit juist functioneren [dynamo - regelaar - accu]. Your values SUCK  :)

Slechte stekkerverbindingen kunnen door overgangsweerstand spanningsfluctuaties tot gevolg hebben - controleer ze.

- volgeladen, fitte accu: 12,6V (DC) in rust, of zelfs iets meer, gemeten direkt op de accupolen.
- laadspanning lopende motor, met dimlichten aan, tussen 14 en 15,5V max, gemeten direkt op de accupolen.

Verliesstroom in rust is normaal, echter mag maximaal 0,1 mA/h zijn. O.a. de klok heeft een continue plus, ik meen het HISS ook. Meten: zet het contact uit. Maakt de min-kabel van de accu los. Zet de multimeter in Ah-stand. Zet de plus van de multimeter op de min-kabel, en de min van de multimeter op de minpool van de accu. Je moet nu de verliesstroom kunnen aflezen. Is het verlies meer dan 0,1 mA/h, koppel de spanningsregelaar af, en meet opnieuw (een defecte diode in de regelaar kan namelijk ook stroomverlies opleveren!)

Dynamo:
Elke gele draad is afkomstig van een aparte spoel en is niet meer dan een rolletje geisoleerd draad. Op zo'n spoel mag de opgerolde draad zelf elkaar nergens raken. Dit stel je vast door de weerstand van die spoel te meten (meting 1), maar de spoelen mogen de massa naar het frame ook niet raken! (meting 2).

Meting 1). De weerstand van de spoelen ligt tussen 0,3 en 0,5 Ohm. Testen: contact is uit. Haal de stekker met de regelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Begin met veel weerstand, zeg 2000 of zo. Ga dan steeds een stap terug tot je in de reikwijdte komt van wat hij meet. Je meet de gele draden onderling, m.a.w. de plus v/d multimeter aan de ene gele en de min v/d multimeter aan de andere gele. Und so weiter. Alle metingen moeten ongeveer gelijk zijn. Sterk afwijkende meting, spoel stuk >>dynamo stuk.

Meting 2). Zet het contact uit. Zet de multimeter in doorgifte-stand. Je kunt dit controleren door de plus en min v/d multimeter tegen elkaar te houden: de meter geeft een piepsignaal (er is doorgifte!). Je meet elke gele draad afzonderlijk, naar massa. Er mag geen doorgifte zijn, m.a.w. geen van de rolletjes draad in de dynamo, raakt massa in het blok. Wel doorgifte naar massa bij een gele draad >> dynamo stuk.

Regelaar: regelt het afgegeven vermogen en spanning van de dynamo af, afhankelijk van de vraag (verbruik). Verder zorgen diodes in de regelaar voor a). gelijkrichten spanning (AC >> DC) en b). voorkomen verliesstroom via dynamo, in rust. Een diode is een dingetje dat o.a. zorgt dat spanning maar één kant op kan (van dynamo via regelaar naar accu en niet andersom).

Diodes meten: zet contact uit. Trek stekkers regelaar allebei los. Zet multimeter in doorgifte-stand (piepstand). Meet rood/wit naar massa. Mag geen doorgifte (sluiting) zijn. Meet ook rood/wit naar elke geel-in regelaar: zet plus multimeter op geel  / zet min multimeter op rood/wit >> er is doorgifte. Andersom >> mag geen doorgifte zijn! Indien wel doorgifte, diode stuk >> regelaar stuk.

Laadspanning meten: met een multimeter in DCV-stand direkt op de accupolen. Zorg voor een volledig opgeladen, fitte  accu! Zorg dat alle kabels en stekkers verbonden zijn. Start de motor, breng op bedrijfstemperatuur (accu heeft dan startverlies weer bijgeladen). Meet de DC spanning op de polen, met dimlichten aan. Deze moet dan tussen 14 en 15,5V DC max. zijn.


Bromz



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2015 19:31 #17 door Waffie
beste huib

stationair moet je ca 20-30 volt meten (wisselspanning) tussen 2 gele draden  je hebt dus 3 metingen en als je het toerental opvoert  kan de spanning oplopen naar de 70 volt

ik verdenk de dynamo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2015 22:56 #18 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Dynamo is 1 wikkeling defect..

spanning liep niet op bij het verhogen vh toerental.. de andere twee wikkelingen wel

over 1 1/2 week gaat er een nieuwe in... nog net op tijd voor het buitenlandweekend.

toch wel een prettig gevoel dat ik met licht aan door de bossen in Sauerland kan rijden zonder de angst te hebben
met een lege accu ergens stil te komen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2015 23:02 #19 door Huib@1100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 10:37 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Spanningsval bij gebruik normaal licht en groot licht
Dat heet een gegrilde stator Huib.

Maar belangrijk dat de oorzaak bekend is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden