Lithium Ion accu

01 juli 2015 10:17 #1 door Bascy
Lithium Ion accu werd gestart door Bascy
Hallo,

Ik moet mijn accu vervangen en wil hiervoor een Lithium Ion accu plaatsen. Volgens de leverancier (landport.com) moet er in een Vara het type ML-LPF14 wat een 48Wh accu is. Dit lijkt mij aan de lage kant (48Wh = 4Ah) of vergis ik me hierin.

Kan ik zo'n accu in mijn motor plaatsen zonder verder wijzigingen aan spanningsregelaar, of zo?

gr
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 14:29 #2 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Lithium Ion accu
Lithium accu's zijn brandgevaarlijk en  zeer gevoelig voor overladen en te ver ontladen. Het apparaat of voertuig waar ze in zitten ( of de lader die je gebruikt ) moet specifiek voor lithium accu's geschikt zijn.
Ik zou zelf nooit een lithium accu plaatsen in een apparaat of voertuig dat daar niet heel specifiek voor geschikt is.

Mijn advies:  niet doen.    Een motor accu is wel wat anders dan een accuutje in een boormachine of smartphone.

Lithium accu's zijn dusdanig gevaarlijk dat vb de luchtvracht sector overweegt om het vervoer door de lucht volledig te verbieden.
Check vb eens de sites van  vb DHL / UPS / Fedex  voor de vervoersvoorwaarden betreffende deze accu's.     

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 14:33 - 01 juli 2015 14:36 #3 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Lithium Ion accu

Lithium accu's zijn brandgevaarlijk en  zeer gevoelig voor overladen en te ver ontladen. Het apparaat of voertuig waar ze in zitten ( of de lader die je gebruikt ) moet specifiek voor lithium accu's geschikt zijn.
Ik zou zelf nooit een lithium accu plaatsen in een apparaat of voertuig dat daar niet heel specifiek voor geschikt is.

Mijn advies:  niet doen.    Een motor accu is wel wat anders dan een accuutje in een boormachine of smartphone.

Lithium accu's zijn dusdanig gevaarlijk dat vb de luchtvracht sector overweegt om het vervoer door de lucht volledig te verbieden.
Check vb eens de sites van  vb DHL / UPS / Fedex  voor de vervoersvoorwaarden betreffende deze accu's.   


Nou .. ik heb de accu inmiddels besteld en geleverd gekregen .. gewoon verpakt in een kartonnen doos door de pakketdienst geleverd.
Geen enkel extra veiligheidsmaatregel ... en geleverd door Accuservice in Tiel dus ook niet echt geheim dat er een accu in zou kunnen zitten.

En zoals gezegd, is op de site van de leverancier te zien dat deze accus juist speciaal zijn om op een motor gemonteerd te worden. Ze zijn volledig dicht gesealed, je kunt er niet in behalve door hem te slopen. Dat lijkt me dan ook geen strakke actie (net als met ander soorten accus overigens) Ik snap niet helemaal waar al dat gevaar vandaan komt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 15:23 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Lithium Ion accu
Buiten alle commotie om is voor het starten van een Varadero een zwaardere accu nodig.
Ik dacht voor een SD01 een minimaal 14 ampère en voor de SD02 een 18 ampère

Ik verwacht dan ook bij de eerste keer starten dat alles op  0 gaat.
Of de accu moet veel meer capaciteit hebben

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 15:28 - 01 juli 2015 15:34 #5 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Lithium Ion accu
Wat ik begrijp kan Li-Ion door een veel lagere interne weerstand veel hogere stromen leveren ... maar ik ben maar een leek.

Overigens mbt de veiligheid staat het volgende op https://nl.wikipedia.org/wiki/LFP-accu :

Een LFP-accu is, mits goed behandeld, niet onveiliger dan bijvoorbeeld een loodaccu. Te hoog opladen van een LFP-accu, tot meer dan 4.2 V per cel, is niet goed en kan gevaarlijk zijn. Als de accu vol is kan meer elektrische energie niet meer omgezet worden in chemische energie en moet dan afgevoerd worden als warmte. Als de laadstroom niet te hoog is kan dat; het gaat wel ten koste van de levensduur van de accu. Maar bij snellading kan de accu te heet worden en opzwellen. De ontstekingstemperatuur is 270° C.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 19:48 #6 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Lithium Ion accu
4Ah wil niet zeggen dat hij maar 4 A levert. dat betekent dat na een uur 4 A gebruiken je accu leeg is (overigens is dat in werkelijkheid iets minder,afhankelijk van temperatuur ook). De Amperage die een accu maximaal kan leveren is afhankelijk van de kabeldikte die je gebruikt :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 20:24 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lithium Ion accu
Hier wat leesvoer over Li-ion accu's: www.shido-batteries.com/html/FAQ/index.html

Dingen worden gewoon geleverd voor oa motorfietsen, ook voor onze clubmotoren. Hele mikmak aan benodigde electronica is ingebouwd, dus het is plaatsen en gaan  8)

Grootste voordeel zit m.i. in de lage zelfontlading, zodat na een wintertje stilstaan niet wéér je accu de geest heeft gegeven  :) Oh ja, en het gewichtsvoordeel tov bijv lood/zuur accu's, maar dat is igv een Varadero niet echt een prioriteit lijkt me  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 20:29 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Lithium Ion accu
IK heb er ervaring mee

de meeste kiezen voor een lithium uit gewichtsbesparing tov van een lood /zuur of agm accu

de startcapaciteit van een lithium is zeer hoog echter deze zakt snel in maw vele startpogingen zijn niet mogelijk
daar staat tegenover dat het opladen vele malen sneller gaat dan bij een conventionele accu (30 min is al genoeg voor bijna 80 % capaciteit

belangrijk is echter wel de laadspanning te monitoren gezien een te hoge spanning de accu onherroepelijk zal vernielen
en dit gezien de kost prijs niet prettig is.
persoonlijk zie ik geen direct voordeel om voor een lithium accu te  kiezen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden