vering

12 aug 2015 09:57 #1 door Wim66
vering werd gestart door Wim66
Goedemorgen allen :-)

Vraagje ivm de vering van de Varadero SD01
Voorkant begint trillerig aan te voelen rond 70km/uur eens  voorbij de 100 is t weg.
Balanceren van de wielen kan t niet zijn, liggen net nieuwe Anakee 3 erop, (yes yes wat een verschil)
met twee op de dero is de achtervering niet echt alles.
Graag wat goede raad van jullie voor andere vering voor en achter. (ervaringen?)
iemand nog iets liggen aan een democratische prijs?
Hoor t wel :-)

Vriendelijke groeten uit de Antwerpse Kempen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 11:10 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vering
hallo,

trillen aan de voorkant by ca 70-100 km duidt toch echt op een balanceer probleem of mogelijk een balhoofdlager probleem,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 13:27 - 12 aug 2015 17:17 #3 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic vering
Ha Wim, ik zou zeker even terug gaan naar je banden boer als het goed is          heb je garantie.

De vering van de eerste lichting varadero,s zijn veel te slap zeker met duo
passagier.
Dat kan je alleen maar oplossen door aan de voorkant progressieven veren
in je voorpoten te zetten voordeel daarbij is dat je gelijk de voorvork olie dan
ververst iets wat vaak niet gebeurt maar toch echt af en toe noodzakelijk is.
Setje progressieve voorveren kost +- 110 euro. Is wel een paar uurtjes werk.

Ook de Showa achter schokbreker van Honda is om te huilen vervangen door
progressieve versie is de oplossing merken als Hyperpro,Wilbers, Technoflex,
WP leveren top spul. Echter niet goedkoop vanaf  400 euro tot 1000 euro voor
een volledig verstelbaar exemplaar.


Experts op dat gebied bij onze club is : "MSD motor banden service" te Sprundel
Je kan er onder begeleiding zelf sleutelen en dat scheelt veel geld.
In Alphen aan den Rijn hebben we hebben we Rob Gelen
En in Elburg Hans Schaap .
Betrouwbare adresjes waar veel club leden hun motor onderhouden.

Succes








Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 17:00 #4 door GK
Beantwoord door GK in topic vering
400 tot 100 euro is 400 tot 1000 euro, dus inderdaad dure zaak :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 17:11 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic vering
Inderdaad GK, en zelfs meer dan € 1000,- maar dat wil niet altijd zeggen dat je dan ook het beste hebt.
Ik heb een dure öhlins en kan veel verstellen maar mijn hoogteverstelling heeft standaard 25 kliks, nu nog 10, de rest is lucht.
En van mijn rebound doen de eerste kliks ook niets meer dus zo veel geld uitgeven aan een achterdemper zou ik zelf nooit meer doen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 17:26 #6 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic vering
Jij hebt er dan waarschijnlijk een Ohlins onder zitten Cas?  die dingen kosten
toch een 1600 euro ofzo . Heb zelf een volledig instelbare  Hyperpro onder
gezet a 950 euro. Een keer afgesteld daarna nooit meer aangedraaid.

Maar er is toch nog een Engelse fabrikant die maakt een niet verstelbare
schok voor de Varadero voor nog geen 400 euro,zou dat niet wat zijn als
betaalbaar alternatieve ?  Ben effe die naam kwijt.
Iemand ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 17:40 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic vering
Ik heb er ongeveer € 1100,- voor betaalt Ron en de Dero stuurt nog steeds als een zonnetje (gelukkig) en de hoogteverstelling gebruik ik alleen met een duo. Helaas, binnenkort valt er niets meer te verstellen en dan moet ie er onderuit voor service, kosten schat ik tussen de 300 a 400 euri's :)
Dat gaan we dus niet doen en aangezien ik toch niet zo'n bochtenverslindend scheurijzer ben kan ik met iets minder ook vooruit.
Maar voorlopig stuurt alles nog prima.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 17:41 #8 door dropken
Beantwoord door dropken in topic vering
op mijn alp ook anakee 3 liggen was eerst ook een gedoe (zelfde klachten) de band moet er precies goed op liggen let op het randje op de band of dat overal evenver van de velg af zit na 3 keer was de band Okee en heb ik er een wereldband aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2015 23:54 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vering
bij mijn varadero hyperpro veren aan de voorkant en volledig instelbare hyperpro aan de achterkant, bevalt me goed en ik gebruik de stel mogelijkheden ook wel als ik met duo/bagage of zonder rij. vorig jaar is mijn schokdemper gaan lekken tijdens rit naar de noordkaap, dat was al op de heenweg, toen ik er 7000 km later mee thuis kwam reed het niet meer echt lekker. Hyperpro hier over gebeld en de demper opgestuurd, binnen een week had ik alles als nieuw weer terug zonder rekening, nette service daar. ik zou er weer een kopen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2015 06:51 #10 door Wim66
Beantwoord door Wim66 in topic vering
Aan iedereen bedankt voor de reakties  :)
Ik kan voor een prijsje een andere veer bemachtigen (hyperpro) dacht deze te vervangen door de originele veer op de standaard achtervering, doen of niet?
de originele veerpoot is nog goed.
grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2015 09:06 #11 door mickey
Beantwoord door mickey in topic vering
He Wim,

Ik heb evt ook nog een Hyperpro progressieve achterveer voor een SD01 liggen.
In absolute nieuwstaat!!!! De veer had lichte roestvorming maar is recentelijk gepoedercoat, dus weer helemaal in top conditie.
stur me maar een bericht, mocht je interesse hebben.
Ook ik heb Anakee 3 onder mijn dero liggen en ben er super tevreden over.

groeten uit de kempen
Mickey
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2015 16:38 #12 door Wim66
Beantwoord door Wim66 in topic vering
En de winnaar is WAFFIE  :)
Was geen balanceerprobleem, maar het niet juist vastzetten van het gedeelde boven de balhoofdlagers, zat net genoeg spel op om t trillen te veroorzaken, eens correct vastgezet, proefritje gaan doen van 180 km en t euvel was opgelost!
Waarvoor dank!
Denk toch ergens herfst/winter de vorkveren te vervangen door progressieve, vandaag heeft een vriendelijke mens me de achterveer van hyperpro voor een zéér democratisch prijsje toegekent.
Iemand wat raad over welke voorveren te nemen, Ohlins, Hyperpro of andere, ook het vervangen van de veren en de olie, welke dikte, is het zelf te doen , moet je er speciaal gereedschap voor hebben, of iemand hier die t wil doen?
Hoor t wel :-)

Mvg

Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2015 16:45 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vering
ik denk dat je goed af bent mmet bij wilbers of hagon

deze zijn in het eerste veergedeelte iets soepeler dan hyperpro
en dat ervaar ik als iets meer comfort

de dikte olie is meestal tussen de 7,5 -10 iso vg
luchtkamer wordt aangegeven door de veren  fabrikant

en ja het is goed zelf te doen,

al dan niet onder begeleiding  in 1 van de tcn sleutel hokjes en dit alles tegen bescheiden vergoeding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2015 13:50 #14 door Wim66
Beantwoord door Wim66 in topic vering
Vandaag Hyperpro veer opgehaald in Raamsdonkerveer en nieuwsgierig doorgereden naar Sprundel.
Ongelofelijk ontvangen en geholpen!
Met kennis van zaken heeft Waffie deze jongen geholpen, mocht t meeste zelf doen en was erg leerrijk.(Dat is ook hun boodschap, je leert door t te doen)
Ik rij nu met hyperpro achteraan.. Wat een verschil.
Mijn dank gaat uit naar die toffe bende in Sprundel!

Mvg
Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 14:11 #15 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic vering
Ja Wim dat gevoel hebben al velen gehad als ze eenmaal de stap richting Waffie
gemaakt hebben, ik onderhoud al een jaar of 10 m,n motoren bij Ad en elke keer
is het weer of je een warm bad instapt, en niet onbelangrijk je leert op den duur
je hele motor kennen.
Dus bij deze gaat  "DE VEER VAN DE WEEK"      in de bolle bips van Ad!!!! ;D

( je hebt hem verdient Ad en hij staat je nog goed ook) :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 14:19 #16 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic vering
misschien een domme vraag maar hoe zie je eigenlijk of je de originele veer hebt op een hyper pro? ik heb namelijk wel een sticker van hyper pro op mijn frame maar zou dus niets over de veer kunnen zeggen

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 14:45 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic vering
Over het algemeen  in een hyperpro veer paars van kleur.  Op verzoek kan ook zwart geleverd worden maar de meeste  kiezen voor paars.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 15:50 #18 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic vering

misschien een domme vraag maar hoe zie je eigenlijk of je de originele veer hebt op een hyper pro? ik heb namelijk wel een sticker van hyper pro op mijn frame maar zou dus niets over de veer kunnen zeggen

Eigenlijk gaat het erom of het een progressieve veer is, van welk merk
maakt niet zoveel verschil, een progressieve veer herken je doordat de windingen
eerst vlak op elkaar zitten en dan steeds wijder uit elkaar staan, zoals op de foto,s
van "Mickey" 5 postigs terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 18:46 - 16 aug 2015 18:50 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vering
als het een voorvork veer betreft staat de naam van de fabrikant  er vaak op gelaserd

voor de achterveer zijn er  niet zoveel mogelijkheden gezien hyperpro de enige is die op merk en type andere veren levert
voor de meeste hebje achterveren die op maatvoering uitgeleverd worden maw binnen en buiten maat  lengte en veer sterkte in Nm/mm

progressieve en liniare veren komen beiden voor .
het gaat bij de veer vooral om de draagkracht en de wijze waarop de veer is gemaakt bepaalt het karakter van die veer
Zo zie je dus progressieve veren met verschillend veer karakter( heb je 2 traps en 3 traps progressieve veren)
ik zelf heb ook wel een voorkeur van een liniare veer zoals WP deze vaak gebruikt
het inveren bepaald tenslotte ook een stuk comfort

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 16:12 #20 door Wim66
Beantwoord door Wim66 in topic vering
Ron,

Ad zei me dat hij t niet zo graag had, een veer in zen..
Maar hij zoekt t lekker zelf :-) zijn volgens mij al een hele boel veren, richting pauw al :-)
Ad, nogmaaals dank kerel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden