vering

19 aug 2015 17:25 #21 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic vering
Mooi opgelost zo Wim die achterkant, als je van de winter andere voor
veren erin zet ben je van dat deinen aan de voorkant ook af.
Waarschijnlijk is er al jaren geen nieuwe voorvork olie meer ingegaan
dan komt het er uit als zwarte soep en dat komt de wegligging niet
ten goede. Vervang mijn voorvork olie elke 40.000 km. heb verschillende
olie diktes geprobeerd iets dikkere olie bevalt mij het best dat stuurt het
beste in de bochten,bij dunne olie blijft tie te veel deinen.(smaken verschillen)
Heb op advies van Ad er toen Wilbers progressieve veren in gezet,het eerste
inveer gedeelte is boterzacht waarna het snel stugger word,voor mij perfect !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2015 18:06 #22 door Cas
Beantwoord door Cas in topic vering

Waarschijnlijk is er al jaren geen nieuwe voorvork olie meer ingegaan
dan komt het er uit als zwarte soep en dat komt de wegligging niet
ten goede.


Vergeet niet de vorkpoten goed uit te spoelen voordat je er nieuwe olie in doet. Het residu dat achterblijft hoont je aluminium onderpoten uit waardoor je speling krijgt op de vorkpoten.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2015 18:36 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic vering
Om even in te haken op wat reacties hier,

Ik heb op mijn AT al 17 jaar een volledig instelbare achterdemper en veer van WP, inclusief een hydraulische preload-adjuster. Verwar deze niet met de klikkers op de demper, die regelen alleen de in- en uitgaande demping. Een pre-load adjuster kun je de veervoorspanning traploos mee verstellen als je beladen gaat rijden.

Anyways, die dingen zijn RAM-duur. Maar, je koopt ze voor het leven want de kwaliteit is zeer hoogwaardig en ze zijn gemaakt om uit elkaar te nemen. Voor ongeveer 250 euro kun je zo'n demper bij de vertegenwoordiger van betreffende fabrikant laten reviseren met nieuwe onderdelen, olie en stikstof en dan gaat hij zo weer 5-8 jaar mee. Het is 1x duur, daarna vind ik het ronduit goedkoop om met zo'n unit er onder te rijden.

Ik ga ook met Waffie mee. Iedereen heeft het over progressieve veren, maar aan de achterkant zorgt het pro-link systeem tussen achterbrug en demper, al voor het progressieve gedrag. Dat zou dus dubbel op zijn. Ik heb ook een liniaire veer achter. De rest doe je met de klikkers, de demping.

Een sterkere achterveer op de standaard demper werkt op zich prima, maar op een zeker punt kant de dempende werking van die standaard demper op die sterkere veer tekort schieten. Je kunt bij Wilbers voor 4-500 euro al een redelijke unit krijgen.

Vóór is progressief op zich wel wenselijk, omdat de constructie van de vork zelf liniair is. Maar, progressief gedrag kun je in een liniaire vork ook bewerkstelligen door de luchtkamer te verkleinen (meer olie erin). Alleen zul je dit stapsgewijs moeten uitproberen tot je zelf vind dat dat het aan je wens voldoet.

Vering  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2015 11:13 #24 door Boldlunatic1972
Beantwoord door Boldlunatic1972 in topic vering
Ik heb laatst nog mijn veren laten veranderen bij Hyperpro in Alphen.
Ook hebben ze mijn beide veerpootseals van SKF vervangen en mijn balhoofdlagers voor €660.-
En ben nu overal vanaf, ook de trilling in mijn stuur omdat er een doodpuntje in het balhoofdlager zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2015 12:40 #25 door Cas
Beantwoord door Cas in topic vering
Ik vind het veel geld, als je zo'n klusje zelf doet stop je toch al gauw zo'n 400 euro in je zak.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.059 seconden