Om even in te haken op wat reacties hier,
Ik heb op mijn AT al 17 jaar een volledig instelbare achterdemper en veer van WP, inclusief een hydraulische preload-adjuster. Verwar deze niet met de klikkers op de demper, die regelen alleen de in- en uitgaande demping. Een pre-load adjuster kun je de veervoorspanning traploos mee verstellen als je beladen gaat rijden.
Anyways, die dingen zijn RAM-duur. Maar, je koopt ze voor het leven want de kwaliteit is zeer hoogwaardig en ze zijn gemaakt om uit elkaar te nemen. Voor ongeveer 250 euro kun je zo'n demper bij de vertegenwoordiger van betreffende fabrikant laten reviseren met nieuwe onderdelen, olie en stikstof en dan gaat hij zo weer 5-8 jaar mee. Het is 1x duur, daarna vind ik het ronduit goedkoop om met zo'n unit er onder te rijden.
Ik ga ook met Waffie mee. Iedereen heeft het over progressieve veren, maar aan de achterkant zorgt het pro-link systeem tussen achterbrug en demper, al voor het progressieve gedrag. Dat zou dus dubbel op zijn. Ik heb ook een liniaire veer achter. De rest doe je met de klikkers, de demping.
Een sterkere achterveer op de standaard demper werkt op zich prima, maar op een zeker punt kant de dempende werking van die standaard demper op die sterkere veer tekort schieten. Je kunt bij Wilbers voor 4-500 euro al een redelijke unit krijgen.
Vóór is progressief op zich wel wenselijk, omdat de constructie van de vork zelf liniair is. Maar, progressief gedrag kun je in een liniaire vork ook bewerkstelligen door de luchtkamer te verkleinen (meer olie erin). Alleen zul je dit stapsgewijs moeten uitproberen tot je zelf vind dat dat het aan je wens voldoet.
Vering