HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

17 aug 2015 21:55 #1 door madero
Welke electro deskundige heeft de gouden tip ?!

Vorig jaar tijdens het VCIM in Geiranger gaf halverwege de toertocht op zaterdag de accu van mijn Varadero 2004 ineens de geest. Op zich niet vreemd want het bleek nog de originele accu uit 2004 te zijn. Zowaar, met de hulp van de reisgenoten en een lokale motorfanaat, in "the middle of nowhere" de vereiste Yuasa YTX16bs weten te scoren. Zonder problemen nog een week door Noorwegen getoerd en later dat jaar probleemloos deelgenomen aan het VUK in Yorkshire. Gedurende de winter de accu meerdere malen aan de Optimate gehad. Alles op groen en no problem at all!

Dit voorjaar zonder problemen enkele malen op pad. Enkele weken geleden bleek de accu op een ochtend echter weer geheel dood >:(
Accu aan de Optimate en enkele dagen later kon ik weer op pad voor een ritje door Groningen. Na een korte koffiepauze: accu weer geheel dood, meters gereset etc.. Het is dat de motor nog warm was, en deze uiteindelijk nog net met de laatste druppel prik wilde starten, anders had ik nu nog in Houwerzijl gestaan  >:(

Accu wederom aan de Optimate met de bedoeling om nu eens de laadstroom te gaan meten. Accuspanning was 12.5V maar een duidelijk geratel van onder de buddysit en niet starten gaven aan dat deze (toch nog nieuwe) batterij was overleden en de meting moest worden uitgesteld.

Gelijk maar in Veendam een nieuwe accu opgehaald. Aan de Optimate, geïnstalleerd en nu natuurlijk wel starten en meten a.h.v. Haynes en deels ook bijgevoegd schema.

De resultaten:
Dynamo:
Op alle drie gele draden >50V spanning =>OK
Tussen alle drie de gele draden identieke weerstand conform Haynes =>OK
Dynamo is dus kennelijk ok

Spanningsregelaar:
Laadspanning bij 4000-5000 rpm: 13.8V Hmmmmmm :o?
Diodetests (in twee richtingen) geeft 3x foutmelding => diodes defect
Kapotte RR ??

Accu:
Lekstroom over negatieve pool van 0.6-0.7 mA.! Volgens Haynes mag deze maar 0.1 mA bedragen. Er zit dus iets niet goed. Accessoires waren niet aangesloten.
Zelfde meting nogmaals gedaan met gedemonteerde RR : nog steeds een lekstroom van 0.6-0.7 mA. Kennelijk dus geen lek via de RR.

Wat is hier aan de hand en waar begin ik met het zoeken naar een lek?
Bij voorbaat al vast dank voor het meedenken  :)


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 06:19 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
soms kan te veel data ook verwarrend werken.

er is verschil tussen een defecte accu en gewoon een lege accu
alle metingen beginnen natuurlijk ook met een geschikte meter die ook een vol batterijtje heeft

een meetfoutje heb je anders zo gemaakt
de gemeten laadspanning is 13,8 volt  (ik hoop gemeten met licht aan)  maar je schrijft dat de diode test een fout aangaf
dan zou je beslist wisselspanning hebben of een fase missen maw dan gaat de volt meting in gelijkspanning flink afwijken

lekstroom okee maar na de koffie pauze  niet starten is wel heel vreemd want zelfs met een lekstroompje van de gemeten waarde ben je toch al 3 uur verder voordat deze zover leeg zou moeten zijn dat de accu geen fut meer heeft.

we moeten gevolg en oorzaak niet verwaren

eerst alle verbindingen checken(vooral de massa) dan alle zekeringen verwijderen om lekstroom uit te sluiten en de accu door meten onder belasting
indien de accu goed is, het laadsysteem en de dynamo  aan de meting onderwerpen

veel storingen zitten in corrosie van de stekker verbindingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 08:23 #3 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
Ik ben het met waffie eens check eerst even alle verbindingen. Die lekstroom is niet genoeg om je accu leeg te trekken. Zeker niet tijdens een bakje koffie. Wat wel een probleem kan zijn is die defecte diodes. Als je op je multimeter kan kiezen tussen AC en DC zou je voor de gein allebij apart moeten meten. Meet dus na je SR hoevel volt AC en hoeveel volt DC er door komt. Een accu laad namelijk niet op met wisselstroom  :angel:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 10:45 #4 door madero
Beantwoord door madero in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
Bedankt voor de snelle reacties mannen!

Ik beschik over een analoge en digitale multimeter. Beiden met volle batterij. Laadspanning gemeten met dimlichten aan (branden immers altijd). Vind 13,8V wel wat weinig eerlijk gezegd.

Maar een meetfoutje is idd snel gemaakt! Begon gisteravond al te twijfelen aan de juistheid van de diodemetingen  ::)
Snapte al niet hoe ik met kapotte diodes toch een gelijkspannings laadstroom kon meten.
(Ik weet nu ook weer waarom ik jaren geleden voor werktuigbouwkunde heb gekozen en niet voor elektrotechniek.........)

Zojuist diodemetingen opnieuw uitgevoerd en 3x 0,53V gemeten. Dat ziet er beter uit zogezegd.

Ik zal de fiets eens wat gaan strippen en verbindingen nalopen. De massaverbinding van de RR( dat met boutje RR vastzit) was idd wat gecorrodeerd. Is ergens nog een "hoofdmassa" aansluiting te vinden die ik als eerste zou kunnen checken?
Ga maar eens ff aan de gang. Vandaag toch slecht weer..............

Ps
Helaas is Sprundel een gigantisch eind bij mij vandaan Ad, anders was ik al ff langsgeweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2015 12:57 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
stekker op het startrelais wil ook wel eens slecht worden/inbranden. (naast de accu).  13,8v is goed te noemen hoor maar spanningsregelaars hebben de neiging om minder te gaan leveren naarmate ze warm worden. ik kan je aanraden om permanent met een voltmeter ergens in het zicht te gaan rijden. Koso heeft wel mooie metertjes. Ik weet niet hoeveel km je fiets heeft gelopen maar een sr is met een ton sowieso een eind aan zijn levensduur.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2015 20:39 #6 door madero
Beantwoord door madero in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

stekker op het startrelais wil ook wel eens slecht worden/inbranden. (naast de accu).  13,8v is goed te noemen hoor maar spanningsregelaars hebben de neiging om minder te gaan leveren naarmate ze warm worden. ik kan je aanraden om permanent met een voltmeter ergens in het zicht te gaan rijden. Koso heeft wel mooie metertjes. Ik weet niet hoeveel km je fiets heeft gelopen maar een sr is met een ton sowieso een eind aan zijn levensduur.


Bedankt voor de tip!
Heb de situatie rond het startrelais gecontroleerd: niets aan de hand, alles gaaf en aangesloten.

Montage van een voltmeter neem ik in overweging  :)

Ga de tank verwijderen en alle verbindingen eens controleren. Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2015 14:39 #7 door madero
Beantwoord door madero in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
Vandaag de tank verwijderd en allerlei stekkerverbindingen losgehad en met contactspray ingespoten. Geen onregelmatigheden geconstateerd.
Indien er sprake was van enige corrosie/slecht contact dan was dat de aardaansluiting van de RR zelf.

Gemeten "lekstroom" is geheel toe te schrijven aan de klok ( als ik de zekering van de klok verwijder is er geen lekstroom meer).

Nogmaals de laadspanning gemeten bij 5000 tpm : 13,96V. Je zou zeggen dat dit in orde is.

Ik weet het dus even ook niet meer. Voorlopig houd ik het maar op een accu die is overleden omdat deze gedurende de wintermaanden toch te diep ontladen is geraakt.

Zal voor de zekerheid de komende weken eens bij mijn dealer langsrijden om mijn RR door de experts te laten doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 08:54 #8 door chaos
Beantwoord door chaos in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
is de type accu 16 net niet te weinig voor de varadero? moet het geen 18 zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 09:34 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

Ik weet het dus even ook niet meer. Voorlopig houd ik het maar op een accu die is overleden omdat deze gedurende de wintermaanden toch te diep ontladen is geraakt.


Mij ook overkomen in een accu ( 18 ampère ) die pas een jaar oud was en ook 3 maanden niet opgeladen was.
Klokje en hiss gebruikt toch stiekem meer dan je verwacht en een geheel ontladen accu kun je meestal afschrijven.
Verder heeft Chaos gelijk dat dit een 18 ampère type moet zijn.
Diodes kun je trouwens alleen meten wanneer deze losgekoppeld zijn van het circuit. 

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 10:44 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

Optimates zijn desondanks ook niet echt goed voor de fitheid van de accu.

Zou het niet beter zijn in de wintermaanden dan de pluspool af te koppelen en de accu een laadbeurtje te geven voor je er weer mee gaat rijden..?

Ik peins maar wat voor me uit hoor, want ik heb dit soort problemen eigenlijk niet. Ik rij het hele jaar door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 11:49 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

Optimates zijn desondanks ook niet echt goed voor de fitheid van de accu.


Ondervonden bij de Varadero. 3 maanden aan dat infuus en accu naar de galemiezen.
Inmiddels is ook de Optimate 4 gelukkig overleden. Ondanks het feit dat hij volgens de fabrikant kortsluit vast zou zijn.

Ben het met je eens Harm, beter is afkoppelen en af en toe laden, of ermee blijven rijden. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 15:03 #12 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

Ondervonden bij de Varadero. 3 maanden aan dat infuus en accu naar de galemiezen.
Inmiddels is ook de Optimate 4 gelukkig overleden. Ondanks het feit dat hij volgens de fabrikant kortsluit vast zou zijn.

Ben het met je eens Harm, beter is afkoppelen en af en toe laden, of ermee blijven rijden. ;)

Het kan ook anders, heb een zware auto accu 70+ Amp anderhalf jaar
lang in leven gehouden met de motor Optimate,  hij heeft nog jaren geleefd .
Je hoort het wel vaker dat een accu  kapot gaat van druppelaar maar zo,n ding 
is toch juist gemaakt om eerst te meten om dan gepast te gaan laden?
Maar we gaan het zien want ik heb m,n been gebroken en zo staat de Dero
al 11 weken aan de Optimate er zullen nog wat weekjes bij komen ben
benieuwd of de accu dan nog prik heeft.Het is een Lithium Ion Accu weet niet
of die beter tegen opladers kan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2015 15:23 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?
Als je zo lang niet rijdt vanwege een beenbreuk, dan is het een zeer gecompliceerde breuk, beterschap Ron.
Als mijn Dero lang stilstaat, wat niet vaak voorkomt, dan haal ik de accu eruit en zet hem binnen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2015 08:24 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

Maar we gaan het zien want ik heb m,n been gebroken en zo staat de Dero
al 11 weken aan de Optimate er zullen nog wat weekjes bij komen ben
benieuwd of de accu dan nog prik heeft.Het is een Lithium Ion Accu weet niet
of die beter tegen opladers kan?


Hi Ron, balen van je been  :-\

Het volgende kwam ik op een ander forum tegen over Li-ion accu's:

Laden mag niet met een lader die de-sulfineert; de hogere spanning >15 volt die hiervoor gebruikt wordt is te hoog voor de electronica ( balancer ) die in de accu zit ; electronica raakt defect.

Een simpele acculader of druppellader is prima.
Li-on schijnt makkelijk /snel energie op te ( efficiënt te laden)


Een Optimate is toch een lader die de-sulfineert toch?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2015 13:27 #15 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic HELP! Spanningsregelaar of toch iets anders?

Hi Ron, balen van je been  :-\

Het volgende kwam ik op een ander forum tegen over Li-ion accu's:

Een Optimate is toch een lader die de-sulfineert toch?

Grtz,
René

Maar ik heb wel de "Optimate Lithium LifeP04 Lader" er op staan
en niet de gewone druppelaar Rene, die lithium lader is ook veel groter ,
zowel lader als accu voelen niet warm aan dus zal wel goed gaan denk.

Gebroken been is inderdaad balen heel m,n motor zomer naar de kl...te >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden